Iemand ervaring met Linement

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spokie79

Iemand ervaring met Linement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 12:13

Het paard van mijn schoonzusje is al een beetje op leeftijd, maar nog met een dijk van een conditie. Alleen nu het wat kouder wordt, is hij in het begin van het rijden erg stijf en loopt hij niet fijn. Na een paar rondjes goed draven is het probleem verholpen, maar het is toch een beetje vervelend voor hem.
Mijn instructrice raadde Linement aan, maar had hier zelf geen ervaring mee. Nu wil mijn schoonzusje dit dus aan gaan schaffen voor hem, maar nu wil ik weten wat jullie ervaring hiermee is. Help het goed tegen stijfheid?
We proberen hem elke dag wel een uur beweging te geven, de ene keer intensiever dan de andere keer. Eén keer per week heeft hij rust en dan gaat hij los of wandelen. Het is natuurlijk belangrijk om hem in beweging te houden, maar kan dit spul hem helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 13:29

Linement is een wrijfmiddel voor spieren en bandapparaat. Vergelijk maar met tijgerbalsam.

Ik denk dat je paard er meer op vooruit gaat als hij meer beweging krijgt. Staat hij niet in het land?

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 13:51

Het maakt de spieren lekker warm waardoor ze losser worden, ik gebruik het ook welleens als Patos spierpijn heeft na een zware training. In theorie zou het dus best kunnen helpen.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 13:51

Zo wie zo zorgen dat het paard wat dus nu wat op leeftijd is warm houden op stal of buiten. Dus niet koud laten worden door teweinig dekens op te leggen. Paard moet onder de deken lekker comfortabel aanvoelen. Daarnaast zou je kunnen denken aan een homeopatisch middel wat juist voor startproblemen geschikt is, met name bij koud en nat weer. Kijk daarvoor op de sites van puurnatuur en simicur voor complex middelen voor arthrose en spierproblemen en kijk welke omschrijving het beste past bij het paard. Zelf zie ik het smeren niet zo zitten omdat het maar een oppervlakkige werking heeft en juist de kern van de spieren en banden niet haalt.
Veel in beweging houden is ook een goede tip en let op dat hij wel voldoende voer krijgt om energie te krijgen om zich warm te houden.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 18:59

Linement moet je in ieder geval goed mee oppassen of je paard er tegen kan. Anders kan het gaan blisteren (blaarvorming).
Het beste zou zijn als hij minimaal 2x per dag zijn stal uit komt - bijv. 1x los en 1x om te rijden. Hoe oud is hij nu? Een beetje stijfheid is wel normaal en als hij na een paar rondjes lekker soepel loopt zou ik me er niet teveel zorgen over maken. Goed lang instappen en uitstappen is overigens ook belangrijk.

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 21:13

Ik gebruik zelf ook Liniment bij mijn oudere merrie.. Ik gebruikte dit trouwens ook met wedstrijden.. het hielp haar ook heel erg goed tegen spierpijn..vind het zelf heel erg fijn spul..

Maar zeker zoals Kyona zegt, eerst kijken of je paard er wel tegen kan.. maar dat is met alle nieuwe producten.. maar zeker wel doen..

RoughRebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 21:46

inderdaad goed oppassen met Cole's Linement. Bij mijn paardwas het superspul maar bij paard van mijn vriendin een waar drama, giga allergische reactie

dixie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 22:19

Mijn paard begint ook op leeftijd te komen en ik doe sinds enige tijd vitamine E + seleen bij zijn voer. Ik merk dat dit beter werkt dan cole's linement. Vitamine E + zorgt ervoor dat de afval stoffen beter worden afgevoert en dat de spieren soepeler blijven. Bij mijn grote vent werkt dit prima. Is gewoon te koop bij de paardendrogist.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 09:54

dixie schreef:
Mijn paard begint ook op leeftijd te komen en ik doe sinds enige tijd vitamine E + seleen bij zijn voer. Ik merk dat dit beter werkt dan cole's linement. Vitamine E + zorgt ervoor dat de afval stoffen beter worden afgevoert en dat de spieren soepeler blijven. Bij mijn grote vent werkt dit prima. Is gewoon te koop bij de paardendrogist.

Hier kan ik wel in meegaan, al moet je wel oppassen voor een overmaat aan seleen, want dit kan wel degelijk problemen opleveren.

Zelf gebruik ik in zo'n geval eerder een electrolyten mix, doet hetzelfde, kan ook dagelijks gegeven worden, maar geen risico dat ze van bepaalde stoffen teveel krijgen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 10:51

electrolyten werken alleen als zoutaanvuller, vit E + seleen werken idd tegen spierpijn. Ik gebruik vit E + seleen alleen na een cross (training), samen met liniment trouwens om te voorkomen dat ze strijf zijn de volgende dag. Met gebruik vooraf heb ik geen ervaring, onze Trammelant is tot zijn 25e gereden en die moest je gewoon lang los stappen.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 11:10

Lielle schreef:
electrolyten werken alleen als zoutaanvuller.

Er zullen waarschijnlijk ook wel diverse varianten in bestaan, wij gebruikten eigenlijk altijd de electrolyten mix (verkrijgbaar in poedervorm) die gebruikt wordt als sport drank bij menselijke sporters.

En afgezien, dat het idd de mineralen balans in tact houdt, voorkomt het ook spierverzuring, dus spierpijn en stijfheid en zo werkte het bij ons ook.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 18:57

Ik gebruikte voor mijn ouwetje en nu voor mijn wedstrijd paard ook linement. Ik vind het SUPER spul. Ik mengde het met lekker warm water
en sponste ze na het rijden af met dat verdunde linement, want het kan puur,inderdaad gaan blisteren. Daarna opdrogen onder het solarium of onder een dikke wollen deken. Maar kou is de grootste vijand voor een ouwetje, dus hou hem vooral lekker warm!