luchtzuiger

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TurboTinker

luchtzuiger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 09:29

Hoihoi,

Mijn paardje is een luchtzuiger,

en niet al te zuinig, hij krijgt van mij op stal altijd izjn band aan,maar toch probeert hij nog te *zuigen* heel zijn voerbak is nu naar de filistijnen.

is er 1 of ander wondermiddeltje dat ik erop kan smeren zodat hij iet meer aan die bak pakt?Alvast bedankt!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 10:06

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 13:27

Nee, wondermiddelen bestaan er echt niet. Een vriendin van me haar paard is ook een luchtzuiger. En eenmaal een luchtzuiger altijd een luchtzuiger.

Ik heb pas geleden wel een artikel gelezen over een onderzoek hiernaar.
Vaak schijnen paarden te gaan luchtzuigen omdat ze een soort maagzweer hebben.
Er werd op een aantal paarden uitgetest die dus lucht zuigen hoe ze zouden reageren op een soort van rennie.
Die paarden kregen dat dus en tijdens deze kuur mochten ze geen band om en daarna werd er gekeken of het werd verminderd.
De uitslag stond er niet bij. Volgens mij heeft het in de bit gestaan.

Het lijkt mij dat een paard niet van deze ondeugd af kan komen, omdat het een verslaving is. In de hersenen wordt er namelijk ook endorfine vrij gemaakt.

Ik heb trouwens ook wel eens een verhaal gehoord over een paard die ook luchtzoog. Die deed het in die mate dat een band ook niet meer hielp.
Deze mensen hadden schrikdraad in de stal gebonden, zodat het beestje nergens aan kunnen zuigen. Je kunt je daarbij afvragen wat voor levenskwaliteit zo'n beest je heeft?
Het beestje is uiteindelijk gestorven aan een koliek aanval.

Hopelijk vindt je nog wat info op de centrale discussie over luchtzuigen.
Succes

Nicky2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:32

heej
MIjn haflinger zuigt ook lucht, ik deed hem eerst ook altijd een band om, maar dat neemt het probleem niet weg. Ik ben erachter gekomen dat de oorzaak verveling was. Duz ik heb geprobeerd de oorzak weg te nemen. Door bijv meer kleine beetjes op een dag voeren, meer in de wei en speeltjes op stal. Bij mij werkte het. Hij zuigt nu alleen nog als ik hem opzaddel,waarom weet ik niet. Hij doet het bij iedereen, wie hem ook opzadelt. Ik zou niet weten waarom???/

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 23:02

Luchtzuigen doen ze of niet. Niks aan te doen maar wel vervelend. Je kunt de voerbak ook weghalen en het voer op de grond gooien. Maar dat is ook niet alles.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 23:08

Ach jongens hou toch een keertje op met al die onzin verkopen over luchtzuigers. Er is wel wat aan te doen. Niet alle luchtzuigers stoppen met luchtzuigen, maar een groot percentage wel. Ze doen het niet uit verveling, die band helpt niet echt, gaskoliek krijgen ze er ook niet van (niet meer of vaker dan een niet-luchtzuiger).

voorstel: verdiep je eens echt in luchtzuigers en de oorzaken ervan, i.p.v. aardige eigenaren van luchtzuigers allerlei bakerpraatjes te verkopen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 09:36

het kwam toch door een maagprobleem?
ik heb ergens gelezen dat het bijna altijd daar door kwam...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 09:39

zie de sticky op medisch over luchtzuigen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 14:36

Het komt omdat het paard binnenstaat en zich verveelt, Waarschijnlijk is het over als je m 24/7 op de wei zet. Eigenlijk valt luchtzuigen net als kribbebijten gewoon onder psychisch gestoord gedrag.....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 15:06

Arabesk.. je bent een jaar of wat achter in je onderzoek. Ongelofelijk wat kunnen mensen debiele uitspraken doen zeg. Als je af en toe eens wat had bijgelezen... Dat weet je dat er nogal wat luchtzuigers heel vaak zo niet 24/7 op de wei staan.

Als je ooit eens wat had bijgelezen, dan wist je dat recent onderzoek heeft aangetoond dat luchtzuiger (ook luchtzuigers op de wei) te snel maagzuur aanmaken. Dus dat het gewoon een maagkwaal is.

labamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-04 19:16

mijne doet ook luchtzuigen maar verder geen kwalen en bij verschijnslelen van koliek enzo en na lang nazien en lezen van nieuwe onderzoeken heb ik besloten om dat vreeselijke knellende ding van zijn nek te laten en nu heb ik een heel gelukkig paard dat af en toe luchtzuigt ...........
de fabeltjes van vroeger gaan indd niet meer op maar het is maar wat je wilt geloven.
en als je de oorzaak ervan niet oplost alleen de reactie van het paard verhnderd das toch onzin?
als jij juek heb maar ik laat je niet krabben om dat op te lossen is dat een beetje hetzelfde........
denk eens na allemaal

loess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 15:17

Ik heb ook een paard gehad die een luchtzuiger was. Een band hielp inderdaad niet, maar wat wel heel goed hielp, was de plaatsen die hij vastpakte (voerboek, drinkbak en andere randen) in te smeren met Cribox. Dit vinden ze echt heel vies. Je moet het insmeren wel goed bijhouden, totdat er een laagje ontstaat. Bij mijn paard heeft dit in ieder geval echt heel goed geholpen.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 15:25

Anya schreef:
Ach jongens hou toch een keertje op met al die onzin verkopen over luchtzuigers. Er is wel wat aan te doen. Niet alle luchtzuigers stoppen met luchtzuigen, maar een groot percentage wel. Ze doen het niet uit verveling, die band helpt niet echt, gaskoliek krijgen ze er ook niet van (niet meer of vaker dan een niet-luchtzuiger).

voorstel: verdiep je eens echt in luchtzuigers en de oorzaken ervan, i.p.v. aardige eigenaren van luchtzuigers allerlei bakerpraatjes te verkopen.

ben het voor een groot deel met je eens.
alleen,een paard KAN wel gas koliek krijgen.
ik merk het direct als mijn paard geen band om heeft gehad:hij staat bol van de lucht,is sjaggie en extreem gevoelig op de buik.
ik heb nu quitt van jordans hippo,dit zou een wondermiddel moeten zijn.
een luchtzuiger heeft vaak last van een maagzweer,of heeft een gebrek aan aminozuren.
ik heb bij mijn paard de voerbak en waterbak uit zijn stal gehaald,en geef hem water en voer in een emmer op de grond.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 18:22

Tuurlijk kan een paard gaskoliek krijgen. Ieder paard kan gaskoliek krijgen. Dus luchtzuigers ook. Alleen niet van het luchtzuigen. Enig idee hoeveel gas de darmen zelf aanmaken bij het verteren van voedsel??? Enorme hoeveelheden. En alhoewel de lucht van het luchtzuigen niet verder komt dat de slokdarm... Stel nou eens dat dat beetje wel in de darmen komt... Dat is nog geen procent van de normale gasproductie Lachen

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 22:26

Anya schreef:
Tuurlijk kan een paard gaskoliek krijgen. Ieder paard kan gaskoliek krijgen. Dus luchtzuigers ook. Alleen niet van het luchtzuigen. Enig idee hoeveel gas de darmen zelf aanmaken bij het verteren van voedsel??? Enorme hoeveelheden. En alhoewel de lucht van het luchtzuigen niet verder komt dat de slokdarm... Stel nou eens dat dat beetje wel in de darmen komt... Dat is nog geen procent van de normale gasproductie Lachen

OK dan!
Ik heb ook een luchtzuiger, ik heb haar altijd met band om gehad, nu staat ze sinds een half jaar zonder band en op dubbele hoeveelheid hooi. Sinds die tijd heeft ze geen gaskoliek meer gehad, en voor zover ik zie en hoor van andere mensen zuigt ze veel minder lucht.

shiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-04 18:37

toevallig heb ik een luchtzuiger en die heeft afgelopen donderdag koliek gehad , toch voor de zekerheid even aan de da gevraagd of dit door het luchtzuigen kon komen , en zij beweerde ook van niet net als wat ik al meer had gelezen en gehoord , en als je nu kijkt wat de werkelijke oorzaak van luchtzuigen is klinkt het ook niet logisch dat ze daar koliek van krijgen , de mijne had trouwens ook gaskoliek .
Toch zie je idd dat er maar weinig mensen weten waar door een paard gaat luchtzuigen , kreeg toevallig gisteren nog te horen van diegene wie haar paard naast die van mij staat dat ze er niet blij mee was omdat die van haar het dan ook ging doen , heb het haar even haarfijn uitgelegd waarom paarden luchtzuigen , maar dacht zelf dat dat fabeltje allang de wereld uit was geholpen dat paarden het overnemen .