Ik wilde graag om hulp vragen aangezien mijn paard een aantal symptomen vertoont, waaruit blijkt dat ze hoogstwaarschijnlijk last heeft van haar darmen: Als ik onder haar buik/flanken wrijf gooit ze haar oren in haar nek en laat ze heel duidelijk weten dat ze dat niet fijn vindt. Als ik dan door blijf gaan en ik druk zachtjes, wilt ze bijna gaan slaan. Vergeleken met de andere merries bij ons op stal heeft ze een opgezwollen, wat harde buik. Vorige jaren, als ze dan van de wei af kwam, viel ze op stal zo erg in omdat ze niet meer zoveel gras tot haar beschikking had. Nu staat ze al bijna 2 maanden om misschien net 2 (vroeger kreeg ze 3.5) kilo brok (ze is een flinke merrie van 1.68), moet ze ongeveer een uur per dag werken en valt ze gewoon niet af. Ook raakt ze altijd erg gestressed als er een ander paard uit de stal weggaat, maar is ze de laatste tijd met rijden juist weer heel erg loom (ze krijgt wel het goede voer, maar dus wat minder).
Ik wilde dus vragen wat jullie denken dat er aan de hand kan zijn. Ikzelf ben namelijk bang dat ze iets met haar darmen heeft, of dat ze door de stress misschien een maagzweer heeft? Ik heb in ieder geval de tip gehad om haar appelazijn te geven, dat zou helpen tegen de stress en een goede werking op de darmen hebben. Maar ik hoop eigenlijk op nog meer adviezen, en moet ik hier ook gelijk de DA bij halen (misschien moeten er foto's gemaakt worden?) Sorry voor het lange verhaal maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Vergeet ik er nog bij te zeggen: Ze is wel gewoon goed ontwormt, maar heeft de laatste tijd ook last van 'natte scheten' om het zo maar te noemen. Haar mest is wel in orde, maar dan sta ik te poetsen en dan komen er allemaal poepspetters uit haar anus en heeft ze dus vieze benen en een vieze kont.
Laatst bijgewerkt door obiwan op 17-11-04 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Cassidy
Geplaatst: 17-11-04 23:04
Ik denk idd ook aan last van de darmen. Je zou kunnen proberen een papje te maken met lijnzaad (dus echt koken, niet alleen de olie). Ik weet niet of ze veel buiten komt, en of ze de neiging heeft om zand te eten, anders zou ik een kuurtje Sand Clear doen. Verder denk ik bij opgezetten buik aan wormen, wanneer is de laatst keer dat ze een wormenkuur heeft gehad?
Ik denk dat in dit geval een algeheel onderzoek (bloed en mest) op zijn plaats is, verder even kijken naar het hooi. Staat ze op stro? Hoe ziet de mest eruit? Krijgt ze hooi of paardenkuil? Of zelfs eventueel koeienkuil?
obiwan
Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-04 23:07
ze is voor het laatst ontwormt toen ze op stal kwam, dat is ongeveer 2 maanden geleden. Ze staat nu binnen op stro (eet wel veel stro trouwens) en krijgt gewoon hooi (eiwitrijk). Mest ziet er goed uit, maar dus last van die 'natte scheten'.
Cassidy
Geplaatst: 18-11-04 00:29
Ik weet niet waar je mee ontwormd, maar zou het niet eens tijd worden voor een volgende kuur (of je moet Equest hebben als wormenkuur?) Natte scheten en veel lucht in de darmen duidt op een geirriteerde darm. En als ze veel stro eet heb je waarschijnlijk de boosdoender te pakken: is er een optie om haar ergens anders op te zetten?
spyro
Geplaatst: 18-11-04 13:19
Hoi Het zou inderdaad kunnen dat ze last heeft van haar darmen. Maar het zou ook gewoon zo kunnen wezen dat ze daar gevoelig is. Je mag namelijk niet van ieder paard overal aanzitten.
Een vriendin van mij haar paard heeft wel eens last gehad van gaskolieken. Zij gebruikt daar preventief gastricure voor. Dit is bij de paardendrogist te bestellen. Dit werkt wel alleen als het om gasvorming gaat.
Als je het toch niet vertrouwd of het echt zeker wilt weten dan zou ik een veearts ernaar laten kijken. Beter 1 keer teveel als 1 te weinig. Succes ermee
DubbelFun
Geplaatst: 18-11-04 16:19
Ik weet niet hoeveel hooi (en wat voor soort) je paard krijgt, maar mijn oude merrie kan niet tegen te veel hooi. Ipv 4x hooi per dag krijgt ze nu 3x en 1 x een kilo grasbrok (iets natgemaakt voor het zwellen).
De mest is nu prima.
klomp
Geplaatst: 18-11-04 16:24
mijn oude pony had ook last van zijn darmen en had dan ook regelmatig last van verstoppingen. die kreeg op doktersadvies een krop sla met zonnebloemolie eens per week.
Arnoud
Geplaatst: 18-11-04 23:07
Klinkt als verstoppingen, maar dat is vanuit m'n luie stoel moeilijk te beoordelen. Je zou digesticur kunnen proberen.
muiszje
Geplaatst: 19-11-04 09:11
als ze last heeft van dr darmen, kan je dr het beste wat zemelen bijvoeren: deze worden niet verteerd, en helpt de peristaltische beweging in de darmen. de harde buik en een opgezette buik: koliek? maar ze mest dus blijkbaar wel.. een pony bij ons op stal had een tijd lang koliek , maar meste ook. DA bijgeweest, nog niet inorde: als we later waren geweest stond ie nu in utrecht. ik zou dus ff de DA laten komen..
@ Klomp: krop sla met zonnebloemolie? grappig..
klomp
Geplaatst: 19-11-04 12:22
muiszje schreef:
@ Klomp: krop sla met zonnebloemolie? grappig..
tja je moet er maar op komen, maar het werkte uitstekend!!! de dierenarts kwam er mee...
ellepel
Geplaatst: 19-11-04 12:27
waarom zou sla niet werken? het is bekend dat als je konijnen er veel van geeft dat ze dan dunne poep krijgen... dus zou dat bij een paard ook wel zo werken.
Arnoud
Geplaatst: 19-11-04 19:49
Tja, dan werkt witlof ook, daar raken konijnen ook van aan de dunne (ervaring)