zand eten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

seven_oud

zand eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 17:19

mijn 3 jarige merrie die ik pas heb.ik deed haar gisteren buiten en toen begon ie zand te eten. heeft iemand daar ervaring mee? bedankt.

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 18:06

Mijn haflinger zag ik laatst modder eten in de paddock.. ik heb hem er zelf meteen uitgehaald...
ik weet er eigenlijk ook niet zoveel van maar ik wil het zelf gewoon niet hebben Tong uitsteken
het paard van een vriendin van mij likt altijd aan het zand en die had dan ook vaak koliek maar verder weet ik er ook niks van en of dat nou daarvan kwam...

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 18:40

Kan zijn dat ie last van zijn maag heeft. Soms doen paarden dat dan, soms gaan ze daarbij ook gapen, of veel flemen en soms zelfs ook van luchtzuigen.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 19:35

Ja, is heel gevaarlijk met het oog op zandkoliek. Soms doen ze het als ze te weinig vitaminen krijgen. Dan kan bijv. het toevoegen van een supplement zoals bijv. Max H helpen. Kijk er echt mee uit, want je krijgt het zand lastig uit zijn darmen en de kans op problemen is groot. Zou er dus bij blijven en zorgen dat hij geen zand kan eten. Sandclear is een soort schoonmaakkuur om het zand uit de darmen te laten verwijderen en dat helpt dacht ik wel goed. Je moet alleen wel de oorzaak zien te achterhalen zodat het niet weer gebeurt.

Soma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 20:11

Vaak komen paarden dan iets tekort. Vitaminen, mineralen. Het help misschien om een mineralenblok in de stal te hangen

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 20:54

Zandkoliek is inderdaad iets wat je niet wilt hebben.
Als je niet weet of je paard teveel zand heeft gegeten kun je ook wat mest in een emmertje met een laagje water zetten. De mest lost dan op en je kunt dan zien hoeveel zand erin zit, omdat dat op de bodem valt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 21:35

zeewier bijvoeren, mijn pony deed het ook altijd, in zeewier zitten alle vitamines en mineralen.
mijn pony doet het nu niet meer. dus neem ik aan dat het werkt