zand eten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

seven_oud

zand eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 17:18

mijn 3 jarige merrie die ik pas heb.ik deed haar gisteren buiten en toen begon ie zand te eten. heeft iemand daar ervaring mee? bedankt.

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 23:29

Hoi
Ik heb wel eens ergens gelezen dat ze dan mineralen te kort kunnen hebben.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 23:58

Dat hoeft niet hoor. Als het bij de vorige eigenaar uit (BIJVOORBEELD) verveling zand is gaan eten kunnen ze het ook lekker gaan vinden.
Mijn hengst is vorig jaar heel ziek geweest o.a. door het zand wat hij op de wei had binnengekregen. Toen we hem toen hij eindelijk beter was weer in de paddock zetten begon hij meteen zand te eten.
Vooral klei schijnt nogal in trek te zijn bij paarden, dat eten de paarden van mijn stalhoudster ook.

Henriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 12:53

Mijn merrie van 2 staat in Utrecht vanwege zand eten, dus het is oppassen met dit soort paarden!
In Utrecht heb ik er uitgebreid over gesproken;
- Ze kunnen het doen omdat ze een tekort hebben. Geef in ieder geval een rood zoutblok in de voerbak en evt. een vitamine/mineralen suplement.
- Het is een gewoonte / spelletje, dan zit er niets anders op om ze niet meer op zand buiten te zetten of een "bakje"om te doen, zodat er geen zand opgenomen kan worden.

Daarnaast is het heel belangrijk om het zand uit de darmen te krijgen. Dat kun je doen met een kuur als Sand Clear, maar ook met lijnzaad (ongekookt) bij elke voerbeurt te geven.
Een keer de mest checken geeft soms geen goed beeld, omdat hierin niet altijd zand hoeft te zitten. Een volgende keer zou er wel weer zand in kunnen zitten.
Zodra je zandetende paard (gas)koliekverschijnselen krijgt, kan dit heel goed door het zand komen. Zand leidt vaak ook niet tot verstopping, sterker .... ze krijgen soms diarree.

ijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 15:37

lijnzaad moet je toch koken zodat er een lekkere slijmerige massa ontstaat,ik meng het dan met wat slobber vinden ze ook nog superlekker
je kan wel kant en klare lijnzaad bij de stalapotheek kopen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 16:17

Sharif heeft wel verstopping gehad door het zand, voor dat we dat een keer opgelost hadden..
Eerst paraffine door zijn voer en toen dat niet bleek te werken hebben we het met een neussonde naar binnen gegoten en toen duurde het nog een behoorlijke tijd.