Geven jullie kruiden en/of supplementen bij? Zo ja, welk nut hebben ze?
Groetjes
Soma
Geplaatst: 17-11-04 20:12
Hoestkruiden bij mijn shetje, hij heeft ooit heel erg gehoest. Na behandeling met antibiotica heb ik hem hoestkruiden gegeven, nu nergens meer last van
TheSam
Geplaatst: 17-11-04 21:20
Ik geef mijn merrie af en toe knoflookgranulaat en af en toe foene griek, maar alleen als ik haar eens hoor hoesten.
ellepel
Geplaatst: 17-11-04 21:33
in de winter zeewier en in de zomer een hele rij om mijn pony zijn bloed te zuiveren.( zomereczeem) o.a. brandnetel, biergist en knoflook
Arzil
Geplaatst: 17-11-04 22:22
Die van mij krijgt in de zomer altijd van de paardendrogist knoflook met zeewier of appel of een andere. Ik mix meestal een hele zooi bij elkaar. Nu ben ik er van de winter mee gestopt, want ik denk toch dat het in de winter geen effect heeft. Ik merk het in ieder geval in de zomer wel. Verder ook lijnzaadolie. Voordat ie gaat ruien. Komt ie wat beter door zijn vachtje heen.
chanenmichel
Geplaatst: 17-11-04 22:47
Ik voer mijn fries een hoestmix bij (hoofdzakelijk foenegriek). Voor zijn luchtwegen geeft dit verlichting. Hij heeft een beste longontsteking achter de rug, vandaar. Het helpt wel iets.
Jessebel
Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-04 22:50
Ik zelf geef een kant en klare kruidenmix bij, het verschilt wel eens van merk tot merk, en in de zomer ook brandnetels en knoflook. Zoals ik het hier lees, gaat het bij iedereen wel ongeveer zo.
WenS
Geplaatst: 17-11-04 23:08
Ik voer Napro horse bij (kruiden + zeewier) , Noni (betere weerstand en conditie) en knoflook (goede bloedsomloop) en brandnetels of MSM (sterkere pezen/spieren/gewrichten) Door de slobber met een scheutje maiskiemolie
Anita_D
Geplaatst: 18-11-04 01:37
Ik voer mijn ene paard een poedertje door zijn voer van de Paardendrogist: vitamine E, Selenium en Lysine (zit in 1 emmertje), dat is goed voor de spieren, de dierenarts zei dat dit een goed middel was, mits in de juiste hoeveelheid gegeven, maar dat spreekt voor zich. Ik voer dit omdat hij atactisch is. Daarnaast voer ik nu een kuurtje van een paar weken, Equitop Forte, dat zijn vitaminen in poedervorm, op aanraden van mijn dierenarts, zodat mijn paarden beter de winter doorkomen en weer wat kunnen bijtanken, omdat ze nogal ziek zijn geweest dit jaar. Verder kook ik twee keer per week lijnzaad, waar ik een lekkere slobber van maak, goed voor ontslakken en voor een mooie vacht.
Sosha
Geplaatst: 18-11-04 09:53
Ik geef Pavo Biotine Forte aan mijn Haflinger, een vitaminemengsel om de hoefgroei te bevorderen. Is ook goed voor de vacht.
Als ik ze hoor hoesten geef ik fenegriek.
ellepel
Geplaatst: 18-11-04 12:48
vergeten: ik voer nu ook zonnebloem olie bij...
Jessebel
Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-04 14:27
waarvoor is die zonnebloem olie goed, Ellepel?
ellepel
Geplaatst: 18-11-04 16:07
schijnt heel goed te zijn voor de vacht. mijn pony heeft in de winter wat een droge huid met schilfers, en een vriendin van me zei dat ik elke dag een scheutje zonnebloem olie door het voer moest doen, dat zou helpen. ook schijnt het goed te zijn voor de darmen, en nemen ze bepaalde voedingsstoffen beter op? nou ja..ik geef t nu, zo'n fles kost in de winkel maar 1 euro...
Nicole85
Geplaatst: 18-11-04 17:10
ik heb een kruidenliksteen in de stal hangen van de PD, verder geef ik soms een week wat zeewier bij. Ik ben niet zo'n voorstander om week in, week uit steeds kruiden bij te geven... vooral knoflook ben ik niet zo'n fan van. Als het niet moet, dan moet het niet.
Arnoud
Geplaatst: 18-11-04 22:57
In kruiden zitten veel belangrijke stoffen zoals vitaminen, mineralen en sporenelementen, die belangerijk zijn voor het goed functioneren van het lchaam. In biks en meusli's zitten vaak al vitamines en mineralen en sporenelementen die door d fabrikant al zijn toegevoegd. Allen kan het zijn dat het voer net niet compleet genoeg is, of dat het niet voldoende van die stoffen bevat per individueel paard. De behoefte verschilt per paard nl. Heeft een paard ergens te veel of te kort van, dan kan dit leiden tot lichaamelijke klachten. Kruiden kunnen namelijk voor diverse kwaaltjes een genezende werking hebben of een ondersteunende/stimulerende werking.
Helaas is mijn website hierover nog niet in de lucht. Wil je meer erover weten, stuur maar even een pb.