Hoesten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sylhouet

Hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 10:34

Mijn paard (5 jr merrie) heeft de laatste tijd last van het volgende:

Bij de eerste keer wegdraven (na het losstappen) moet ze even 1 keer hoesten (soms is het meer een kuch of zelfs alleen een proest dan echt een diepe hoest).
Dan vraagt ze als het ware even om lange(re) teugel, hoest een keer en klaar.
Vervolgens kan ik gewoon verder met de training.
Ze is absoluut net zo fit als gewoonlijk, eet prima, heeft geen verhoging, ziet er prima uit en is ook niet verkouden verder.

Op stal hoest ze niet en verder onder het rijden ook niet.
Maar toch elke dag even die ene kuch bij het wegdraven... iemand hier ervaring mee? Ik twijfel zelf of ik de dierenarts in moet schakelen of niet.
Of wellicht zijn er nog andere tips / ervaringen ??

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 14:13

volgens mij zijn hier al wel topics over geweest maar ja Haha!
beauty deed het ook soms...even later kwam ik erachter dat het gewoon aanstelleritus waren Schijnheilig
ik had eens aan flinke tik gegeven met de zweep gegeven en niks meer aan de hand de volgende dagen hoor...nu ook niet meer Schijnheilig

Sylhouet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 14:20

Er zullen vast en zeker al genoeg topics over hoesten in het algemeen zijn geweest ja.
Mijn paard heeft in het verleden ook wel eens eerder gehoest, maar dat was anders en toen had ze echt een virusje onder de leden.
In dit geval hoest ze dus maar 1 keer per dag, om het zo te zeggen, alleen 1 keer bij het eerste wegdraven.
Vind ik toch duidelijk iets heel anders dan "gewoon" hoesten bij een verkoudheid of virus.
Geloof absoluut niet dat het aanstellerij is in dit geval.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 15:19

beautylover schreef:
volgens mij zijn hier al wel topics over geweest maar ja Haha!
beauty deed het ook soms...even later kwam ik erachter dat het gewoon aanstelleritus waren Schijnheilig
ik had eens aan flinke tik gegeven met de zweep gegeven en niks meer aan de hand de volgende dagen hoor...nu ook niet meer Schijnheilig

Ik geloof echt niet dat het aanstellerij is van een paard als hij hoest, ook al is het maar 1x. Zo zitten paarden niet in elkaar, en om je paard een klap te geven als hij hoest vind ik helemaal van de pot gerukt!
Frusty Scheve mond
Daisy doet het ook de laatste tijd met stappen in het begin, en toen de VA maandag kwam voor haar been hebben we haar ook daarop laten onderzoeken. Het bleek dat ze een beetje een geirriteerde keel had, en de VA raadde me aan om de goedkope Thijmsiroop van de Etos/Kruidvat te kopen, dat zou de boel een beetje verzachten.

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 15:26

Ik ken het mijn paard doet dat ook, paar weken geleden hoeste ze echt de da heeft toen ook hoest poeier gegeven waarna het over was.
Nu zo af en toe idd eenmalig vaak ook als ik stap naar de bak en verder hoor ik haar ook niet.
Ik geef idd een gewone hoestdrank en foenegriek. En het is eigenlijk zo goed als over, op een uitzondering na.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 15:56

[quote="Gulpje"]Ik geloof echt niet dat het aanstellerij is van een paard als hij hoest, ook al is het maar 1x. Zo zitten paarden niet in elkaar, en om je paard een klap te geven als hij hoest vind ik helemaal van de pot gerukt!
Frusty Scheve mond quote]

maar ze deed het alleen in het begin...dus zo ernstig was het niet...
na die tik met de zweep was het toch maar mooi over met die flauwe kul Schijnheilig

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 16:39

Jij spoort niet helemaal geloof ik...

Soma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 20:14

Het zal gewoon een gevoeligheid in de keel zijn, zo te lezen. Veel paarden hebben het bij het in beweging komen. Het hoort misschien niet, maar als het niet erger wordt, zou ik niet te ongerust zijn. Gaat ze meer hoesten, dan wel DA laten komen.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 20:53

lijkt stof. Geef nat hooi of kuil en probeer zoveel mogelijk stof te vermijden. Stro als bodembedekker is dan ook funest. Onderzoek de boel eens goed, misschien heb je meer stof als anders op stal? (bijvoorbeeld een "nieuwe collectie"hooi of stro?)

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 15:11

Ik ga helemaal met Soma mee.
De mijne doet het ook in de winter als hij op stal staat, in de zomer staat hij 24 uur per dag in de wei en heeft hij niet.

Namarda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 18:15

Gulpje schreef:
Jij spoort niet helemaal geloof ik...

Nee geloof het ook niet nee hahaha

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 18:24

Soma schreef:
Het zal gewoon een gevoeligheid in de keel zijn, zo te lezen. Veel paarden hebben het bij het in beweging komen. Het hoort misschien niet, maar als het niet erger wordt, zou ik niet te ongerust zijn. Gaat ze meer hoesten, dan wel DA laten komen.

Vind ik ook!

Goed in de gaten houden of er niks verandert of dat ze koorts krijgt.

Littlelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 20:32

Me pony hoestte ook precies hetzelfde als de jouwe. We hebben eerst een dag of 4 fenegriek gevoerd door zijn brokjes .. het hielp goed hoowr .. mar als het te lang gaatr duren raad ik je aan om de veearts er toch wel bij te halen, maar dat zal je zeker wel doen !! veel succes ermee!

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 17:35

Mijn shet, precies hetzelfde. Maar bijna alleen buiten. Dan begint ze opeens als n gek te draven, en fftjes 1 of 2 keer hoesten. Maar dat heb jezelf ook wel eens.. Als je ff iets te snel doet ofzo, dan moet je ook ff hoesten. Maar mijn shet heeft hier dus ook last van. Verder kunnen we heel de rit renne en gek doen wat we willen, dan komt er geen hoestje meer uit.. Niks ernstigs dus..

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:50

mijn pony heeft het ook! alleen in het begin, daarna is het over, gewoon een droge hoest zegmaar. dit is echt al heel lang. ik maak me er ondertussen al geen zorgen meer over, voor de rest is ze echt heel gezond en presteert heel erg goed. je hebt wel speciaal poeder, je zou dat kunnen proberen?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 15:56

spliterwten over het voer,... bij mij is het dan na ongeveer twee dagen weg. Haha! En supergoedkoop Knipoog

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 19:48

trisca schreef:
spliterwten over het voer,... bij mij is het dan na ongeveer twee dagen weg. Haha! En supergoedkoop Knipoog

Spliterwten? Meen je dat?
Ik ben erg benieuwd hoe je dat doet! Lachen

(ik neem aan dat ze eerst geweekt moeten worden?)

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 22:34

Fleur doet het ook wel eens, vooral in de winter periode..Ik denk maar van:, dr zal wel een stofje in haar luchtpijp dwars zitten, dat kriebelt..Ze doet het ook 1 keer, met aandraven, en daarna is het weg!

Maar ze is een paar weken geleden meer gaan hoesten ( tijdens het rijden en op stal), en toen heb ik de DA erbij gehaald. Vandeweek zijn we, omdat het niet weg ging, een bronchoschopie gaan maken, en daar kwam uit, dat ze een zware luchtweg infectie had, wat bijna over is. Ik heb ook gevraagd, of het te maken had met dat ene kuchje wat ze soms maakt, maar dat was niet zo! Daar zat geen enkel verband tussen! Op zich mag een paard niet hoesten, gewoon even opletten of ze niet erger, en meer gaat hoesten! Succes! OK dan!

Namarda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 17:19

Als mijn pony hoest geef ik haar altijd hele rauwe erwten is het binnen een paar dagen over, gewoon door het voer heen en ze eet het wel op hoor.. OK dan!

Groetjes

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 19:37

Gulpje schreef:
Spliterwten? Meen je dat?
Ik ben erg benieuwd hoe je dat doet! Lachen

(ik neem aan dat ze eerst geweekt moeten worden?)

Gewoon over het voer Knipoog handje vol