na verhuizing headshaking

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hertog

na verhuizing headshaking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 08:14

Ik weet dat er al meer over headshaking is geschreven, maar ik vind dot zo'n vreemd verhaal dat ik toch graag tips / advies wil.
Mijn paard heeft afgelopen week een paar dagen in de binnenstal gestaan ivm een nieuw dak op zijn eigen stal. Vorige week woensdag was hij weer in zijn eigen stal, en toen stond hij dus vreemd te doen met zijn hoofd, een snele knik, alsof hij een stroomstoot krijgt, als zijn hoofd laag is met een proest erbij, en tijdens het rijden met een beentje erbij.
De dierenarts kon niets vinden. En....hij doet het nu, een week later nog steeds. Het kan natuurlijk van de stress komen, maar die moet na 1 week toch wel weg zijn? En 's zomers staat hij altijd een paar weken in apeldoorn op de wei, en is er niets aan de hand. Hij doet het steeds, tijdens het rijden, in de paddock, in zijn stal, tijdens het eten.

Wie o wie weet wat ik kan doen?
Alvast bedankt.

hertog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 09:57

toe, echt geen reacties? Huilen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 10:21

dit is inderdaad raar......
je zou haast gaan denken dat hij niet tegen het materiaal van het nieuwe dak kan....
is er verder niks verandert? ander voer of zo?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 10:24

Binnenstal = stof!

Andor is gevoelig, zeg maar allergisch voor hooi en stro.
Nu hij s nachts binnen staat, is het schudden weer heftiger geworden helaas. Tel daar een vette weide bij op, hiervoor stonden ze op kaal gras, en het plaatje is compleet.
Voor Andor zou het beter zijn om in een paddock te staan, weg van hooi en grassoorten, al dan niet gedroogd.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 12:39

ellepel schreef:
dit is inderdaad raar......
je zou haast gaan denken dat hij niet tegen het materiaal van het nieuwe dak kan....
is er verder niks verandert? ander voer of zo?

Ook mijn eerste gedachte is een allergische reactie, op materialen (isolatiedekens bv steen-/glaswol) die voor het nieuwe dak gebruikt zijn.

Vraag je VA om een anti allergie injectie (op Cortisonen basis) reageert hij hier goed op, dan heb je te maken met een allegische reactie en zul je
de oorzaak waarschijnlijk moeten zoeken bij de gebruikte bouw matarialen. (Hou er rekening mee dat stofdeeltjes van oa glas- of steenwol nog erg lang in de lucht kunnen blijven hangen)

Andere oorzaken zou ik zo 1 2 3 ook niet kunnen bedenken.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 12:49

je kunt ook een allergietest doen, op een pluk haar, dat is heel wat minder agressief als een cortisoninjectie Huilen . Ik heb testdozen waarmee je de overgevoeligheid kunt testen van voeding, stof, hooi, stro, pollen, schimmels, chemische stoffen, pesticiden, veren en haren, uitlaatgassen, formaline, eiwitten, insecten. etcetc. Glaswol, steenwol etc kan ik ook testen en het mooiste is als je een beetje er van kan opsturen in een plastic zakje. Als je me pb-t, kan ik je het adres geven en hoe je dat moet doen. Een allergietest kost 14,50 euro, je krijgt dan een verslag er van. Ook kun je dan op maat allergiedruppels laten maken.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 12:58

Josefien schreef:
je kunt ook een allergietest doen, op een pluk haar, dat is heel wat minder agressief als een cortisoninjectie .

OK dan!

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 13:12

Josefien schreef:
je kunt ook een allergietest doen, op een pluk haar, dat is heel wat minder agressief als een cortisoninjectie Huilen . Ik heb testdozen waarmee je de overgevoeligheid kunt testen van voeding, stof, hooi, stro, pollen, schimmels, chemische stoffen, pesticiden, veren en haren, uitlaatgassen, formaline, eiwitten, insecten. etcetc. Glaswol, steenwol etc kan ik ook testen en het mooiste is als je een beetje er van kan opsturen in een plastic zakje. Als je me pb-t, kan ik je het adres geven en hoe je dat moet doen. Een allergietest kost 14,50 euro, je krijgt dan een verslag er van. Ook kun je dan op maat allergiedruppels laten maken.

Ik heb hier geen ervaring mee, maar neem aan, dat voor je er achter bent hoe en wat en de daarbij behorende druppels in huis hebt, je toch een aantal dagen verder bent.

Cortisonen mag dan agressiever zijn, maar geeft bij een acute allergische reactie wel vrijwel instant verlichting en daar is natuurlijk ook iets voor te zeggen. Als hij hier idd op reageert, weet je vrijwel direct, dat het een allergische reactie betreft en kun je alsnog gaan testen wat de oorzaak is, maar ondertussen is hij wel (tijdelijk) geholpen.

Dus wat dat betreft, hoeft het een het ander niet uit te sluiten.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 14:33

Daar ben ik het wel mee eens, het welzijn van het dier staat tenslotte voorop. Ik heb net ook een hond getest, die verging van de jeuk, heeft inmiddels een cortison kuur gekregen van de da, er is daardoor een vicieuze virkel doorbroken, zodat de huid tot rust kan komen. Ze is daarna door mij getest, bleek een enorme stofallergie te hebben. De da zei al dat er een allergie zat ergens, maar dat hij er maar niet achter kon komen. Nu weet de eigenaresse het en kunnen we er wat mee! Haha!

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 14:46

OK dan! OK dan!

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 14:51

Bloos Bloos Bloos

hertog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 07:52

Hartelijk dank voor alle reacties!!
Gelukkig is het vanzelf weggegaan. Woensdag is er met hem gereden en deed hij het alleen maar 1 x in het uitstappen, en 's middags 4 uur in de paddock heb ik het hem helemaal niet meer zien doen.
Inderdaad, de fijne deeltjes zouden best nog eens in zijn stal in de lucht hebben gezeten, en als hij daar dan meteen in wordt gezet, maar ja, dat had iemand anders gedaan.

Alsnog bedankt.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 10:53

Het regent nu en dan heb je veel minder pollen!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 12:27

Ik zou het nieuwe dak als boosdoener nr. 1 zien. Immers het is wel heel toevallig dat het zich gelijk met dakvernieuwing voordoet.

Dus: specifiek stof van dak in de stal, specifieke schimmel of stof die vijkomt uit het dak. Glaswol, gasbeton (verboden bij mensen als bouwmateriaal inmiddels). Chemicalien in de dakbedekking etc. Daar zou ik als eerste zoeken.

hertog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 08:04

Helaas heb ik te vroeg gejuigd.
Gisteravond belde mijn bijrijdster. Ze had gereden. Het eerste half uur was er niets aan de hand, toen gaf ze even lange teugel en begon hij weer te slaan met zijn hoofd.
Het rijden is iedere keer anders, in de les of alleen in de baan. Er zitten op het moment veel verschillende mensen op zijn rug, want ik ben zwanger en red het niet altijd.

Ik denk toch dat het iets met zijn stal te maken heeft, omdat het echt de dag dat hij weer in zijn eigen stal stond is begonnen. Het voer is niet veranderd. Wel is het zo dat ik de afgelopen jaren zelf zijn stal opstrooide, en dan haalde ik hertog er even uit. Dat mag nu niet meer, de manege strooit op, terwijl hij in zijn stal staat. Nu heb ik al wel afgesproken dat ze zijn stal niet opstrooien, ze gooien het stro in een hoek, maar goed. Hertog staat er meteen van te eten en met zijn neus in het stoffige stro. Een optie is om hem op rapsodie te zetten en te kijken hoe dat gaat. Wat vinden jullie?

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 08:37

Eerlijk gezegd denk ik aan een andere oplossing, nl box helemaal leeg halen en dan schoonspuiten.
En dan echt alles schoonspuiten, iedere vierkante centimeter, inclusief plafond, wanden tralies en vloer.
Als de vebouwing van zijn stal hier iets mee te maken heeft, zou je het hierna kwijt moeten zijn.

Zoals ik al zei, stofdeeltjes van isolatie materiaal, verzaagd hout of gasbeton, kunnen nog lang in de lucht blijven hangen, maar ook neerslaan op richeltjes, naden etc.
Iedere keer dat er gestrooid wordt oid komt dit weer in beweging en je kunt er dus lang last van blijven houden.

Maar is er op die manege geen afspraak te maken, dat ze jouw paard even omzetten als er gemest of gestrooid moet worden?
Het lijkt me, dat toch ook bij hen het welzijn van de dieren (en de tevredenheid van de klant) voorop staat.

Tenzij het stro echt stoffig is, lijkt me dat het overgaan op ander strooisel hier niet de echte oplossing zal zijn. (Overigens wat is Rapsodie trouwens Haha! Haha! )

hertog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-04 12:22

Rapsodie is een soort heel fijn gehakseld stro wat stof vrij is, en gewoon op de mesthoop mag.

Maar dit is inderdaad wel een goed idee, ach heb ik komend weekend weer wat te doen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 12:28

koolzaadstro OK dan!

ik denk dat kitten verder goed gelijk kan hebben wat t schoonmaken van de stal betrefd !
is een andere stal tijdelijk geen optie?
wat ook kan helpen is de longen een paar keer goed schoon laten stomen .

hertog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-04 20:19

Vandaag is er een accupresuur mevrouw bij hertog geweest. Zij pendelt ook. Zij heeft dus gependelt en kwam erachter dat zijn 3voudige verwarmer uit balans is. Dat is dus een soort energiebaan in zijn lichaam met druk punten. Verder ontdekte we opgezette klieren achter zijn kaak. Dus ik ga dit weekend aan de slag met accupresuur en massage. Ik weet dat het wat zweverig klinkt, maar ik heb bij andere paarden gezien dat het echt helpt.
Vandaag alleen gelongeerd en in de paddock en gewandeld. Niets aan de hand.
Hoort hij ineens een mobielte, begint hij het weer te toen!! Het wordt dus een steeds vreemder verhaal.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 22:18

Inderdaad een vreemd verhaal. Sorry, ik geloof hier niet zo in.
Maar desondanks veel succes toegewenst.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 22:31

hertog schreef:
Vandaag is er een accupresuur mevrouw bij hertog geweest. Zij pendelt ook. Zij heeft dus gependelt en kwam erachter dat zijn 3voudige verwarmer uit balans is. Dat is dus een soort energiebaan in zijn lichaam met druk punten. Verder ontdekte we opgezette klieren achter zijn kaak. Dus ik ga dit weekend aan de slag met accupresuur en massage. Ik weet dat het wat zweverig klinkt, maar ik heb bij andere paarden gezien dat het echt helpt.
Vandaag alleen gelongeerd en in de paddock en gewandeld. Niets aan de hand.
Hoort hij ineens een mobielte, begint hij het weer te toen!! Het wordt dus een steeds vreemder verhaal.

Hmm.... weet niet goed wat ik van het verhaal vd accupresuur aan moet Verward heb er weinig ervaring mee dus laat ik mijn mening maar even in het midden, dat zn klieren zijn opgezet kan duiden op een allergie (wat al een paar keer eerder genoemd is) of een irritatie.

Hopelijk helpt de accupresuur voor hem of de massage, misschien kun je erachter komen wat nou precies de oorzaak is vd de opgezette klier? kan ook iets met zn gebit of inwendige onsteking zijn, dat irriteerd en kan behoorlijk pijn doen!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-04 09:33

ik zou eerst zijn stal van binnen eens goed schoonmaken, ontsmetten en goed wassen !

acupunctuur geloof ik wel in, maar dan wel als de artsen er geen raad mee weten
een goed advies van een echte arts komt voor mij op de allereerste plaats !!

hertog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 14:11

Ja, maar de da had al gekeken en wist het niet, ook na nog een keer telefonisch contact kon hij niet helepen, dus dan moet ik naar een kliniek en dat vind ik eerlijk gezegd een wat grote stap. Het is nu al een stuk minder en hij zit verder prima in zijn vel. Eet goed, geen koorts. Dus ik neem de gok maar en kijk het nog een weekje aan.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-04 10:42

eeehm, ik heb ook de cursus acupressuur voor paarden gedaan en geef even uitleg over de drievoudige verwarmer. Dit is een energiebaan die door een lichaam loopt en dus ook bij mensen. De energiebanen of meridianen komen vanuit de Traditional Chinese Medicin (TCM) en de acupressuurpuntjes die in die energiebanen liggen zijn energieplekjes, die gebruikt worden om de energie, die uit balans is weer in evenwicht te brengen. In de TCM benadert men een ziekte of probleem vanuit een holistisch oogpunt, dus als je pijn hebt aan je knie hoeft dat niet aan de knie zelf te liggen maar aan een aantal dingen eromheen. (even een zijspoortje Haha! )
De drievoudige verwarmer vertegenwoordigt een groep energieen en betrekt daarbij veel organen. Aanwijzingen dat de d.v. uit balans is: oorproblemen, nekstijfheid cq nekspanning of pijn, hoefkatrolproblemen en kreupelheid vanuit de schouder (voorhand) De eerste problemen zouden dus de oorzaak kunnen zijn dat dit paard aan het schudden slaat. Verder is het leuke van acupressuur dat de eigenaar/verzorger heel actief wordt betrokken bij de massage van het paard en dus bij het in balans brengen van een uit zijn evenwicht geraakte energiebaan (met vaak een heel goed resultaat) Succes en hou ons op de hoogte!!

hertog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-04 16:50

Helaas, Hertog schud nog steeds bij vlagen erg met zijn hoofd. Zo erg dat mijn bijrijdsters al een paar x zijn afgestapt. Dus ik denk dat ik nu toch maar even naar Utrecht ga.