Wie heeft er wel eens meegemaakt dat een paard pijnlijk in de hals werd, zodanig dat deze niet meer met zijn hoofd bij de grond kan?
Paard is twee weken geleden geënt tegen influenza en rhino, een week rustig aan gedaan en weinig of niet gereden, afgelopen week weer opgepakt. Paard loopt goed, niks op aan te merken maar op stal vertoont hij afwijkend gedrag. Hij laat zijn hooi liggen, maar als het opgehangen wordt in een hooinet gaat het wel op. Wortels op de grond redt hij ook niet om op te pakken.
We vermoeden dat dit door de enting komt. Kan het zijn dat de DA niet goed geprikt heeft en iets geraakt heeft waar hij na twee weken nog steeds last van heeft?
ellepel
Geplaatst: 16-11-04 21:35
dat lijkt me inderdaad het geval...misschien de betreffende veearts vragen?
DubbelFun
Geplaatst: 16-11-04 21:40
Dit heb ik dus 2 jaar terug meegemaakt met Sugar. Na de enting ging haar hele hals opzetten, er zaten overal gigantisch dikke vochtbulten/spierverhardingen. Ze kon idd niet met haar mond bij de grond om het hooi op te pakken.
Ik heb gedurende een aantal dagen om de paar uur de hals met icepacks gekoeld. Het heeft in totaal 2 weken geduurd voor de zwellingen allemaal wegwaren en nog veel langer voor ze haar hals weer normaal kon buigen. De gebruikte entstof was toen Equilis Equenza T .
Dit jaar heb ik dus een andere entstof laten spuiten.
CouCou
Geplaatst: 16-11-04 22:00
Heb ik ook gehad met Iertje. Ook na een enting. Een grote dikke bult in haar nek, waardoor ze haar nek niet goed kon bewegen. In eerste instantie werd er zelfs gedacht aan een aderontsteking (dus misschien goed om even de da te laten kijken), maar dat was gelukkig niet het geval. Inderdaad koelen en ik heb traumeel-gel gebruikt en na een paar dagen ging het weer een stuk beter.
kiana
Geplaatst: 16-11-04 22:01
dit is idd mogelijk, de enting wordt in de spieren gegeven. even de da bellen......
Utrolig
Geplaatst: 16-11-04 22:01
De Kans is groot dat dit het geval is. De entstof moet namelijk in de spier ingebracht worden. Zelf ent ik ze altijd in de borstspieren. Mocht dit gaan opzetten dan hebben ze daar vaak weinig tot geen last van. Een tip voor volgend jaar?
Pendrag
Geplaatst: 16-11-04 22:52
In extreme gevallen kan het wel een jaar duren, last hebben van een enting. Paarden kunnen er erg allergisch op reageren. Ook na 14 dagen nog dus.
ellepel
Geplaatst: 17-11-04 08:01
Utrolig: dat verhaal van niet opzetten als ze in de borst worden geprikt gaat niet helemaal op. bij mijn pony zie je dan juist een behoorlijke bult verschijnen die pas na dagen weer wegtrekt..als je er aankomt valt ie je zowat aan zo pijnlijk is dat... wordt hij in de hals geprikt dan zie je dit niet...
Chrissetje
Geplaatst: 17-11-04 14:16
wij geven de influenza/griep spuit in de borst (de DA). heeft ze nooit geen bult van
een paardje bij ons op de manege had de griepspuit ook in de nek gekregen...en oh jee wat had die een bult jonge!!!niet normaal maar goed dat het nu aan het genezen is..want voor hetzelfde geld..
Xavi
Geplaatst: 17-11-04 14:25
Mijn paardje is in sept. weer ingeent tegen influenza/tetanus en tegen rhino. Voor rhino hebben ze toen een ander vaccin gebruikt en daar heeft ze een allergische reactie van gekregen. Haar hals werd dik en je mocht haar hals ook bijna niet aanraken. De dierenarts is toen gekomen en heeft haar toen ontstekingsremmers en pijnstillers gegeven. Na 3 dagen was de zwelling weg en na 1,5 week kon ik haar gewoon weer rijden zonder dat ze pijn had.