(verplaatst) wat kun je doen tegen dunne mest?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxappiexx

(verplaatst) wat kun je doen tegen dunne mest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 18:58

xxappiexx schreef:
M'n paardje heeft nogal vaak last van dunne mest. Da's niet fijn want ze maakt zo heel d'r staart smerig en krijgt zachte hoefzolen bij d'r achterhoeven.

Ik heb gekeken waar het aan kan liggen en de dingen die de oorzaak zouden kunnen zijn heb ik weggedaan of vervangen. Maar toch was het vandaag weer raak.
Het is echt smerig want voor de stal wordt t een prut waar de anderen ook niet blij mee zullen zijn denk ik...

Weet iemand iets tegen dunne mest? Het is nog geen water maar het lijkt wel een soort koeienvlaai Huilen

Ze krijgt per dag 2 kilo onderhoudsbrok van cavalor staat overdag op de wei en krijgt als ze op stal gaat een bultje kuilgras wat ik vantevoren controleer op schimmel want daar let degene die het geeft niet op.

En ze staat dag en nacht onder een 300 grams winterdeken maar ik weet niet of dat wat uitmaakt voor de dunne mest.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 20:12

Precies dezelfde als mijn paardje heeft. Het beste is het kuilgras vervangen door hooi, dat helpt vooral in deze natte tijd van het jaar het beste. De paarden krijgen tijdens het grazen als veel water binnen, vervolgens nog eens bij het kuil. Een paard wat met gevoelige darmen gaat daar gegandareerd natter van mesten. Ik heb eerst het kuil vervangen door enkel hooi en dagelijkse weidegang. Nu probeer ik het kuil ´s ochtends te voeren en voor de nacht hooi.
Wortels zijn ook uit den boze, daar gaan ze ook natter van mesten.
Veel succes, ik weet bijna zeker dat dit gaat helpen!

vonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 20:45

Inderdaad kuilgras vervangen door hooi, ook zou ik even nakijken wanneer ze voor het laatst ontwormd is als dit nog niet helpt kan je de mesttest doen, dit is:
ontlasting in een emmer met water doen als er zand in de darmen zit, zakt dit naar de bodem van de emmer (let wel dit is niet bij alle paarden het geval bij mijn shet was het zand helemaal naar de darmbodem gezakt en kwam er bij de mesttest niets uit terwijl ze vol met zand zat) als er zand in zit moet je sand gard van de paardendrogist geven weg diarree
succes in ieder geval hoop ik dat ik je heb kunnen helpen Clown

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 21:55

Bedankt voor jullie tips, ik zal zeker gaan kijken of het mogelijk is hooi ipv kuil te voeren. Maar op de stal waar ze nu staat voeren ze alleen kuil dus ik moet kijken hoe ik dat ga regelen. We hebben thuis nog wel zo'n grote baal hooi liggen dus ik zou het gewoon iedere avond mee kunnen nemen en het kuil weg doen en kijken of de mest dan weer normaal wordt.
Ze is 2 weken geleden ontwormt, maar had het daarvoor ook al regelmatig en nu weer dus daar kan het niet aan liggen denk ik. Ik zal die mesttest ook eens doen. Maar ik denk niet dat ze zand binnekrijgt. De wei waarin ze staat is namelijk helemaal groen muv de voorkant maar daar eet ze niet. Maar ik zal het eens proberen!

Zou het kwaad kunnen als ik de ene avond hooi geef en de andere avond kuil? Zodat ze niet zoveel kuil binnenkrijgt en er over een tijdje niet helemaal opnieuw aan moet wennen?

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 09:03

Dit probleem heb ik nou ook met mijn paardje. Heb alles al geprobeerd. En soms gaat het echt een paar weken goed en dan bijvoorbeeld na een ontworming, hoppa weer mis. De mest is bij mijn paardje ook niet echt waterig en er lijken nog wel wat ballen in te zitten maar ze krijgt dan ook vooral last van natte winden waardoor haar staart enzo helemaal vies wordt. Ik gebruik dan altijd babybillendoekjes om het schoon te maken.
Ik heb mijn paard volledig laten onderzoeken door de dierenarts. Kerngezond. Ik houd het er maar op dat ze gewoon slappe darmen heeft.
Overigens had mijn beessie toen ik haar kocht een fikse wormbesmetting die er al langere tijd zat (naar mijn idee). Ze is na mijn behandeling hiervoor sowieso al beter gaan mesten.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 09:11

Een kap tarwe stro erbij voeren wil ook nog wel eens helpen maar idd het ligt vaak aan te rijk kuil !!

Maarten21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 10:25

vergeet ook niet een goed ontwormingsschema in acht te nemen

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 13:04

Thnx.
Het ontwormingschema houd de eigenaar van de stal waar ze staat bij, dus dat is geen probleem. Dat stof als ondergrond gaat niet. Ze staan allemaal op stro en daar doet ze het goed mee, wordt ook iedere dag helemaal schoongemaakt. Ik heb d'r hoeven gister een keer geteert zodat ze weer wat harder worden.
Ik ga vandaag beginnen met voeren van hooi en wat bietenpulp. Nou hoop ik dat ze er over een paar dagen van af is....anders kan het misschien een andere oorzaak zijn..

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 21:37

Mijn paard heeft vaak dunne mest als ze hengstig is. Duurde ook even voordat ik daar achter kwam. Als jouw paard een merrie is moet je eens even kijken of dat bij jouw niet het geval is.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 23:46

Ik zal eens kijken, maar zover ik weet is ze nu niet hengstig. misschien dat ze dat binnenkort weer wordt...Verward Maar ik zal er eens op letten.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 09:16

hoera schreef:
Een kap tarwe stro erbij voeren wil ook nog wel eens helpen maar idd het ligt vaak aan te rijk kuil !!

gewoon stro voeren dus?

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 09:28

Wij geven de paarden die dun op de mest zijn (en waar alle andere mogelijke oorzaken als wormen, zand of slecht voer al zijn uitgesloten) voor een periode van ca. 2 weken, dagelijks een halve liter (boeren) volle yochurt. Dit schijnt het bacterie klimaat in de darmen weer op peil te brengen, werkt ook prima bij veulen diaree trouwens.

Ook paarden die gevoelig zijn voor gaskoliek, hebben hier vaak veel baat bij.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 10:52

Debski schreef:
De mest is bij mijn paardje ook niet echt waterig en er lijken nog wel wat ballen in te zitten maar ze krijgt dan ook vooral last van natte winden waardoor haar staart enzo helemaal vies wordt.

Een van onze paarden had hetzelfde. Ik ben hooi gaan voeren ipv kuil (hiermee breng je ook de zuurgraad naar beneden het gaat dus niet alleen om eiwitrijke kuil) en muesli met een zeer laag eiwitgehalte ipv brok. Sindsdien zijn de problemen over.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 14:07

Kitten schreef:
Wij geven de paarden die dun op de mest zijn (en waar alle andere mogelijke oorzaken als wormen, zand of slecht voer al zijn uitgesloten) voor een periode van ca. 2 weken, dagelijks een halve liter (boeren) volle yochurt. Dit schijnt het bacterie klimaat in de darmen weer op peil te brengen, werkt ook prima bij veulen diaree trouwens.

Ook paarden die gevoelig zijn voor gaskoliek, hebben hier vaak veel baat bij.

wauw, wat een goed id. ga meteen ff een pak yogurth inslaan. ik wist dat dit bij mensen zo was, maar nooit bij paarden gehoord.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 14:32

Muiszje als je yochurt haalt, haal dan die flessen boeren yochurt of beter nog, die uit een reform winkel.

Die kartonnen pakken fabrieks yochurt, daar zit weinig meer van het originele bacteriemateriaal in, wat je juist nodig hebt en teveel chemische aanpassingen.

Het meest ideale is yochurt van een boer die het zelf nog maakt, maar dat zal in Amsterdam wel niet zo simpel zijn, denk ik. Haha! Haha!

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 14:46

nee, ik woon gelukkig om de hoek van een reform winkel, dus we kopen gelijk goed Lachen

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 20:09

veel hooi voeren en idd geen kuil (is koeienvoer), voer zemelen bij, zijn goed voor de darmen en zijn tevens vezels. Verder geef ik mijn paard in het voorjaar, wanneer ze ook weer aan de dunne is, digesticur, stop horse en le brick. Dat helpt goed en zit boordevol vezels. Als je meet wilt weten, stuur me dan ff een pb.

Whizper08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 21:20

Mijn paard had erg last van diarree en volgens mij heb ik een 'wondermiddeltje'gevonden; zemelen vochtig maken, oud hard brood erin en beschuit. Hij vond het heerlijk en de volgende dag had ie nergens last meer van en geloof me, het spoot eruit! Dus misschien helpt dit ook voor jou paardje. je kan beschuit ook gewonn voeren. Er zit niets in en 't helpt ook voor mensen met diarree. Succes!