Causticum en Rhus toxicodendron D6

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Causticum en Rhus toxicodendron D6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 17:59

Iemand die hier ervaring heeft met die twee middelen tegen spierpijn/rugklachten.
Kreeg het aangeraden van een fysio voor paarden een tijd geleden en nu een pony van een vriendin problemen heeft besloot ik het maar eens te proberen (de causticum in 1e instantie). Dit in combinatie met valeriaan (spierontspannend, want ze is nogal een ontzettend nerveuze stresskip).

bleuberta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 21:00

Rhus toxicodendron D6
Een homeopathische bereiding uit de gifsumak, beïnvloedt de spierstofwisseling en reumatische ontstekingen van gewrichten.
Het is een middel bij verrekkingen van spieren, pezen en banden. Rhus toxicodendron stimuleert de doorbloeding van pees- en spierweefsel. Daardoor worden belangrijke voedingsstoffen beter aangevoerd en afbraakproducten beter afgevoerd. Het is dan ook gemakkelijk voorstelbaar dat Rhus toxicodenron het middel is bij spierstijfheid. Kenmerkend in het ziektebeeld zijn: verergering van de pijn bij beginnende beweging (door stijfheid) en meestal verlichting van de pijn bij voortgezette beweging. Als de voortgezette beweging langdurig aanhoudt, treedt weer een verergering van klachten op. De Rhus toxicodendron-patiënt heeft een drang tot bewegen. Zowel warmte als massage van de pijnlijke plek geeft een verbetering van de klachten. Rhus toxicodendron past bij acute gevallen, maar vaak ook wel bij chronische. Een zeer belangrijke oorzaak van Rhus toxicodendron-klachten is lichamelijke inspanning en verhit raken, gevolgd door plotselinge afkoeling door natte kou; na rust treden dan de voor Rhus toxicodendron typische startproblemen op.

Kenmerkt zich door de volgende karakteristieken: overmatige inspanning met zweten en daarna kletsnat en koud worden (bij paard en jachthond). De pijnlijkheid verergert bij beginnende beweging ('startproblemen'), verbetert of verdwijnt na voortgezette beweging, verslechtert wederom bij te langdurig voortgezette beweging. Tevens vindt verergering plaats onder invloed van koud, nat weer.
Rhus toxicodendron D6
Een homeopathische bereiding uit de gifsumak, beïnvloedt de spierstofwisseling en reumatische ontstekingen van gewrichten.
Het is een middel bij verrekkingen van spieren, pezen en banden. Rhus toxicodendron stimuleert de doorbloeding van pees- en spierweefsel. Daardoor worden belangrijke voedingsstoffen beter aangevoerd en afbraakproducten beter afgevoerd. Het is dan ook gemakkelijk voorstelbaar dat Rhus toxicodenron het middel is bij spierstijfheid. Kenmerkend in het ziektebeeld zijn: verergering van de pijn bij beginnende beweging (door stijfheid) en meestal verlichting van de pijn bij voortgezette beweging. Als de voortgezette beweging langdurig aanhoudt, treedt weer een verergering van klachten op. De Rhus toxicodendron-patiënt heeft een drang tot bewegen. Zowel warmte als massage van de pijnlijke plek geeft een verbetering van de klachten. Rhus toxicodendron past bij acute gevallen, maar vaak ook wel bij chronische. Een zeer belangrijke oorzaak van Rhus toxicodendron-klachten is lichamelijke inspanning en verhit raken, gevolgd door plotselinge afkoeling door natte kou; na rust treden dan de voor Rhus toxicodendron typische startproblemen op.

CAUSTICUM: na een doorgemaakte hernia kan de blaaswand verlamd zijn (geweest) en is de blaas hierdoor regelmatig overvuld geweest. De blaaswand rekt hierdoor uit en het dier kan aan onwillekeurig urineverlies gaan lijden. Verergert deze klacht bij droge kou, dan is causticum het juiste middel.

bleuberta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 21:05

Ik heb er verder geen ervaring mee.
Ik gebruik zelf vitamine E extra al mijn paard last heeft van haar spieren.
Ik denk wel dat de genoemde zeker het proberen waard zijn.
IK ff wat info erbij gezet voor de gene die niet weten waar deze producten voor zijn en wanneer je ze gebruikt.

miertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 09:05

Mmm, ik ken de middelen , maar zou niet zelf zomaar toepassen. Ik zou eerst een goede! homeopaat adviseren, een tip: www.gerrit-zomer.nl
Succes!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 11:57

Met de rhus tox heb ik nu goede ervaringen bij mijn paard die last heeft van spierpijn en spierverkrampingen tgv kou en nat weer. Zelf gebruik ik dan dit middel in een complex van VSM of Simicur omdat je dan zeker weet het in de goede verhouding geeft aan je paard. Ben tegen zelf geven van deze middelen in pure vorm.
Kijk liever op de site van puurnatuur en simicur en bekijk welke van deze complex middelen het beste past bij het beeld van deze pony.