Terugkomen rugproblemen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Irene2

Terugkomen rugproblemen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 15:02

Nescio heeft vorig jaar winter rugproblemen gehad.(denk aan wintervacht)
Ik had een goed merkzadel bij een goed bekende zadelmaker gekocht en hij kreeg er last van. Dit liet hij zien door met opzadelen kwaad te zijn en met opstijgen met zijn achterhand weg te lopen.
Als je eenmaal in het zadel zat was er niets mis.

Mede door aanraden van verschillende mensen,waaronder de zadelmaker ben ik daar mee door gereden voor ong. 2 weken.
Het verslechterde en ik ben toen gestopt met rijden,tegen iedereen z'n mening in.
Het bleek later toch zijn rug te zijn, hij kreeg drukplekken.

Ik heb toen bij een andere zadelmaker een afspraak gemaakt om zadels te komen passen. Het probleem is namelijk dat Nescio een Tuigpaard rug heeft, waardoor erg veel zadel naar achter kantelen.

Ik heb toen een Kieffer Garmish gekocht, en dit is me uitstekend bevallen.
Eerst 2 maand revalidatie door alleen maar te longeren, en toen ben ik er mee gaan rijden.

Deze zomer ging het uitstekend.Nescio kreeg weer vertrouwen in mij en het zadel, en we hebben zelfs een paar weken geleden weer een parcoursje gesprongen.

Maar nu begint het weer, hij krijgt weer een beetje wintervacht en word steeds bozer wanneer ik opzadel.
Gisteren ben ik uitgebreid bezig geweest met zijn rug, en heb uiteindelijk gemerkt dat het weer de 2 plekken op de rug zijn die hem pijn doen.

Wat moet ik hier nu mee aan? Kan het door de wintervacht komen dat het zadel gaat schuiven? Het zadel ligt heel goed en is een paar maand geleden opgevuld.

Wat is jullie advies, hebben jullie zelf een tuigpaard met dezelfde problemen en wat doen jullie eraan??

(evt. ook telefoonnummers van Fysiotherpeuten in de buurt zijn welkom!)

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes, Irene & Nescio

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 19:23

Wintervacht en zadelproblemen hebben volgens mij niets met elkaar te maken. Hoe zou dat dan kunnen ?
Maar het is wel zo dat je paard misschien veranderd van vorm doordat hij nu meer op stal staat b.v. . Dat zou wel de oorzaak kunnen zijn.
Of door je manier van trainen. Minder of juist meer spieren die de rug/ bouw van je paard veranderen.

Groetjes,

Maris

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 19:32

Dat is helaas niet het geval. hij is de laatste tijd gewoon normaal doorgereden.
Het rare is dus dat het alleen voorkomt wanneer hij een dikkere vacht krijgt. Zou eht niet zo kunnen zijn dat het probleem er altidj in heel kleine mate is en dat het daardoor verergert word?

Groetjes, en bedankt voor je reactie.

Irene & Nescio

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 20:26

Ben je er echt zeker van dat het door het zadel/wintervacht komt?
Het kan ook zijn dat hij een onderliggend probleem heeft en naar mate je langer rijd het probleem misschien naar voren komt.

bleuberta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 20:35

Ik denk idd ook niet dat het daar aan kan liggen....
Misschien dat je een foto met en zonder zadel kunt plaatsen of door mailen?

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 21:17

Dat kan het niet zijn taverno. zoals ik zei heeft hij er in de witner last van en in de zomer niet...?

Ik zal kijken of ik geschikte fotos kan vinden.

Ik ehb vanmiddag de zadelmaker gebeld en hij komt kijkenm. daabij heb ik ook iemand gebeld om een afspraak met de fysio te maken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 15:30

Maar is je paard dan b.v. in de zomer niet dikker als in de winter ? Bij mijn paard scheelt het altijd wel een paar gaatjes met aansingelen. In de zomer is hij wat (?) dikker doordat hij veel buiten op de wei loopt, in de winter valt hij iets terug.
Doordat zijn gewicht dus wisselt is hij ook anders gebouwd in de zomer- winter.

En train je echt s'winters net zo hard als midden in de hete zomer ?

Groetjes,

Maris

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 16:27

ik train precies het zelfde, en hij word niet dikker of dunner,alleen in de vacht.
Zou eht mischien aan dekens kunnen liggen, dat hij zijn rugspieren verkrampt?

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 16:34

Het wisselen van de vacht kost energie, een paard is dan ook vaak wat vermoeider. Als er al rugproblemen zijn, zouden die op dat moment als een soort laatste druppel-effect naar voren kunen komen. Bovendien verandert het gras, de paarden komen minder buiten, zien minder zonlicht. Allemaal factoren die van invloed kunnen zijn. Mensen zijn in deze tijd ook vatbaarder voor ziekten.
Op www.nvfd.nl kan je adressen van dierenfysiotherapeuten vinden.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 20:11

Je moet denk ik verder denken dan de wintervacht.. paard krijgt een wintervacht omdat het koud wordt. Als hij gevoelig is op zijn spieren of gewrichten zal dit met kou erger zijn dan in de zomer. Dus ik denk dat je misschien ook verder moet kijken dan alleen je zadel.
Je kan natuurlijk altijd een bontje onder je zadel doen en dan kijken of het minder wordt. Maar ik denk dat het eerder met de kou en de vochtigheid te maken heeft dan met de vacht.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 13:44

Kijk eens goed naar het zadel. Het zou goed kunnen dat jij niet zo recht ben als je denkt en daardoor na het 'inrijden' het zadel niet helemaal recht meer ligt. Veel mensen denken dat ze recht zitten, maar vaak is dat niet zo. Dat zou de terugkomende klachten kunnen verklaren. Wat je het best kunt doen is goed kijken (in het licht) naar de contouren van de kussens. Kamer naar beneden en vergelijken. Zie je daar verschil ?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 13:58

Fysio bij jou in de buurt die ook veel samenwerkt met dierenartsen, zadelmakers, etc: Ab Benthem. Ik heb enrom veel vertrouwen in hem, hij is heel nuchter en zal je in ieder geval geen problemen aanpraten die er niet zijn. Tel. nr krijg je van me per pb.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 15:17

allemaal heel erg bedankt!
Ik ga er zeker even een fysio bjhalen, zometeen lekker naar beneden longeren, met een voorverwarmde pad die en top de kachel gelegen heeft Lachen