Wie is er bekend met slokdarm-VERLAMMING?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bravura

Wie is er bekend met slokdarm-VERLAMMING?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 13:55

Het schijnt dus vaker voor te komen bij oudere paarden. Een gedeelte van de slokdarm is verlamd, waardoor het paard nog slecht kan slikken.

Het is bij mijn paardje geconstateerd. Het lag waarschijnlijk aan een eerdere infectie van de voorste luchtwegen. Ik voer nu slobber en nat hooi. Soms heeft ze wat in het verlamde gedeelte van de slokdarm zitten, zodat ze er last van heeft. Ik moet dat dan masseren totdat het weg is.
Volgens de DA van de Uithof komt het dus wel vaker voor, maar ik heb er nooit eerder van gehoord, gelezen of gezien.

Vandaar mijn vraag, wie kent dit en kan er iets meer over vertellen (zoals ivm voeren, rijden etc)?

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 19:16

Een oude pony had dat ook. Dat van dat masseren schijnt wel goed te helpen. Met aangepast voer (slobber) ging het goed en had ze er weinig last van. Ze is toen ze ouder dan 30 was overleden, maar had die verlamming toen al 10 jr.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 19:25

Dat is heel lang, fijn om te weten dat er in ieder geval eentje heel oud mee is geworden. Lachen Kreeg dat paardje alleen slobber? Wat voor ruwvoer gaven jullie dat paardje en hoe gaf je de wormkuur (door de slobber?)?
Ik geef Bravura nu dus slobber en geweekt hooi, maar vroeg mij ook af of dat 's winters wel goed is al dat vocht...

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-04 19:38

Paard kreeg ook gras en idd nat hooi. Zodat het allemaal makkelijk naar binnenglijdt en de wormenkuur door de slobber.