Wat kun je zelf nog doen tegen artose...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Wat kun je zelf nog doen tegen artose...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 09:58

... buiten de medicatie van de DA?

Wij hebben een nieuw manegepaard Valerie, Lusitano-merrie van 8, maar heeft haar hele leven op de wei gestaan nadat ze is "stuk"-gereden.

Haar knieën waren volledig stuk, maar met de nodige DA-hulp is dit ook weer goedgekomen. Toen ze opnieuw ingereden werd, was er niks te zien van mankementjes ofzo... Tot drie weken terug.

Ik nam haar van de wei en toen ik op het erf kwam schoot onze stalkat onder der hoeven voorbij, waar ze dus wel even van schrok en in een drafje schoot. Toen zag ik dus dat ze enorm aan het manken was Bloos! Nooit gedacht dat ze haar hoeven zo hoog kon heffen in een drafje Scheve mond . Direct aan de eigenaar laten weten, DA geweest, artrose vastgesteld.

Valerie krijgt nu nodige stalrust, moet wel meerijden natuurlijk, maar enkel rustige lessen. Maar nu vraag ik mij af of er niets is dat je zelf kunt doen om de artrose minder pijnlijk te maken (weet niet juist hoeveel zeer ze ervan heeft Verward) of dat je het proces trager kunt laten verlopen, of toch in ieder geval het voor haar wat leuker maken op stal of op de wei.

Wat ook wel opvalt, is dat ze er op de wei iets minder last van heeft dan tijdens het rijden zelf.

in ieder geval al bedankt voor degene die reageren!
xxx

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 10:31

niet op stalrust zettenm gewoon in de wei laten, het liefst dag en nacht. zo blijft de atrose *gesmeerd*..
hier zijn al heeeeel veeeel topics over geweest, gebruikt de zoekfunctie!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 10:32

Beter kan het in ieder geval niet meer worden, maar je kunt proberen de pijn wat minder te maken. Je zult gewoon een beetje moeten proberen, wat bij het ene paard werkt hoeft bij het andere niet te helpen. Veel rustige onbelaste beweging (lees:wei of bak in gooien of anders aan de hand stappen) doet ze vaak goed. Sommige varen wel bij de steun van bandages, maar die kun je natuurlijk niet 24/7 laten zitten. Het is trouwens net als met oude mensen, vochtig koud weer is ook niet ideaal.
En dan zijn er nog tig smeerseltjes in de handel...ze zijn duur en van veel is niet bewezen dat het helpt. En je kunt het alternatieve circuit in gaan, maar dat kost je uiteindelijk ook handenvol geld en ook geen garantie dat het helpt.
Ik weet niet hoe ernstig de arthrose op de foto was, je zult een beetje moeten "schipperen" met wat ze nog wel en niet kan. Maar rijden is in ieder geval geen optie als ze echt kreupel is, ze heeft dan pijn.

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 10:50

Er staan veel tips in de andere topics over actrose.
Welke voeding, rustig aan doen, wel of geen bandages,
supplementen zoals glucosamine en MSM. Kijk even onder 'zoeken' en typ dan artrose in. Lachen

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 11:08

Precies, even zoeken!

En vraag je af of dit paard dit werk wel aankan!!!!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 11:39

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 12:56

ik heb voor ik dit topic geplaatst heb al even de zoekfunctie geraadpleegd, maar van hetgeen ik daar vond werd ik niet veel wijzer. Valerie rijd elke week maar een uurtje ofzo en de rest staat ze inderdaad op de wei of op de buitenpiste. Heel erg veel geld voor die zalfjes is er niet, en het geloof dat die dingen echt werken missen we ook. We gaan haar eens bandages aandoen en wat mee gaan buitenwandelen en hopen dat ze hier voldoende beweging mee heeft, maar ook het plezier. Het gaat hier nu wel over een manegepaard die hebben sowieso minder kansen dan eigenaars. Nu wordt ze gewoon van het zware werk afgehouden, maar het zou toch leuk zijn moest het niet erger gaan uitdraaien. Wij hebben net een pony verloren die gestorven is door artrose, dus dat willen we wel nog vermijden! Daarom dat ik dit topic geplaatst heb, bij onze pony was het al te laat, maar misschien kunnen we bij Valerie nog iets helpen. Wij hebben een hele goeie manegebaas die ons wel heel wat toelaat, anders zouden wij hier niet mee begonnen zijn...

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 13:24

Het is net in welk stadium de artrose is.
De een kan er nog vrolijk mee doorlopen, de ander heeft er last van.
Als manegepaard heeft ze niet de ideale baan uitgekozen want das best zwaar. Ik neem aan dat de DA de beste inschatting kan maken wat dit paard aan kan. Zodra het kreupel loopt heeft het pijn en moet ze dus niet die manegeles verplicht moeten uitlopen. Maar bij maneges licht dit altijd moeilijk, ze zijn toch de inkomsten (hoe hard wij dat ok moge vinden)

Hopelijk wordt het niet snel erger....

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 13:32

Valerie wordt maar een uurtje in de week gehuurd door een vrouw, voor de rest mag ze gewoon niet meedoen met de manegelessen, de baas verplicht het gewoon. De artrose, ik weet niet juist op welke schaal, is in een beginnend stadium, daarom dat we er nog wat mee mogen doen... Ze loopt mooi mee, maar enkel in draf durft ze tegentrekken en manken...

lees wel een uurtje: die vrouw let heel goed op valerie, meerderheid van de tijd stapt ze op de binnenhoefslag als ze ziet dat Valerie er teveel last van heeft en desnoods laat ze een ander opzadelen.

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 14:58

Dat is dan een Toppie manegebaas...
Die mag blijven en ehhh die mevrouw ook ! super voor Valerie

SuperYola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 00:31

huh Verward absolute stal rust? toch denk ik dat dat echt verschilt per paard hoor, Yola heeft het ook, en wordt elke dag pittig bereden, en al 3 jaar geen enkele last meer... Ze wordt soms nog dressuur gereden, maar ik rij haar recreatief in de bossen zonder ijzers, en dat zijn pittige ritten....

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 08:02

Wat je kunt proberen voor een betere doorbloeding, is het geven van osteocure en msn zwavel.Daarnaast zou je magneetbandages om kunnen doen. Hier hebben wij al zeer goede resultaten mee geboekt bij paarden met verschillende soorten klachten Het zijn homeopatische middelen.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-04 14:09

ja kan voor een goede doorbloeding ook appelazijn geven, dit helpt ook om da afval stoffen te minderen.