Ninla heeft rechtsachter een klein bobbeltje onder d'r pees op d'r been... Het is niet super dik en je moet echt goed voelen, het is niet dik verder of warm en het bobbeltje valt ook niet op..
Ik mag er ook gewoon aanzitten en ze loopt er ook niet kreupel op,alhoewel ze wel is voorheen 3 stappen stijf liep als ze net uit d'r stal kwam maar toen was dat bobbeltje er geloof ik nog niet...
M'n instructrice ziet er verder ook niets aan en het kan ook een schiefel zijn want meerdere paarden kunnen die hebben zei ze....
Ninla_
Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-04 19:44
Niemand??
Lusitana
Geplaatst: 15-11-04 20:17
Zou je op medisch kunnen vragen. En zonder foto een beetje moeilijk te beoordelen.
Eline
Geplaatst: 15-11-04 20:25
VMR -> MD
Carola_de_W
Geplaatst: 15-11-04 20:51
Een peesblessure houdt zeker niet automatisch in dat het been dikker of warmer is. Mijn paard heeft ook een peesblessure en dat been is nooit ook maar ietsje dikker geweest. Het paard van mijn instructrice had een hele zware peesblessure, er zat een gat in de pees, en ook dat been is nooit dik of warm geweest.
kiekje
Geplaatst: 15-11-04 21:55
Nee hij is dan niet altijd dik en opgezwollen. Bij mijn paard zag je helemaal niks,was niet dik niet warm helemaal niks. Dus het hoeft niet altijd dik of warm te zijn. Groetjes kiekje
rockey
Geplaatst: 15-11-04 22:47
pony van mijn vriendin had ook een peesblessure, en was eigenlijk niks aan te zien, been voelde alleen wat warmer aan, dus ik denk dat het toch niet altijd te zien is, maar in de meeste gevallen wel..
bleuberta
Geplaatst: 16-11-04 00:01
Peesblessure in de meeste gevallen is het een beschadiging van de buigpezen van de voorbenen, waarbij de vezels in de pees zijn gescheurd. Je kunt het constateren doordat het paard gevoelig reageert wanneer je met duim en wijsvinger de verschillende pezen aftast Op die plaats zal het been ook warm en gezwollen aanvoelen.
Het beste wat je kunt doen, is het paard absolute rust geven. De zwelling kun je verminderen door een ijsverband aan te leggen. door de slechte doorbloeding van pezen duurt het genezingsproces lang. Dat kan oplopen tot een jaar. Ook al zal de scheuring genezen; de pees wordt helaas nooit meer als nieuw, want het peeswindsel wordt bindweefsel. Een degelijke trainingsopbouw is het advies om peesblessures te voorkomen. Een jong paard veelvuldig trainen in een mulle bak is vragen op risico's!!!!!!!!!!
Schiefels kunnen zich overal op het pijpbeen bevinden. Schiefels aan de zijkanten van het pijpbeen leiden meestal niet tot kreupelheid. Bevinden zij zich aan de voorzijde of achterzijde van het pijpbeen, dan kunnen ze wel tot een ernstige kreupelheid leiden omdat op deze plaatsen pezen lopen.
Aan de voorzijde ligt de strekpees, die ervoor zorgt dat de voet naar voren kan worden bewogen; aan de achterzijde liggen de oppervlakkige en diepe buigpees.
Maris
Geplaatst: 16-11-04 19:25
Als het idd een peesblessure is gebruikt dan TRAUMEELGEL of de tabletjes van traumeel. Werkt echt heel goed. Maar kijk wel uit voor te snel weer beginnen met werken, een peesblessure is heel verradelijk.