veulen is eraf, moeder dikke opgezette uier??!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kimberley84

veulen is eraf, moeder dikke opgezette uier??!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 19:24

wat moet ik hiermee?
mag haar niet melken , dan begint ze te trappen Schijnheilig en als ik doorzet komt er niks uit en het is echt super dik Verward
en opgezet!
da bellen?
of iets anders?
heb haar trouwens wel gereden, dat ging wel goed

alvast bedankt voor jullie reactie!

groetjes kimberley

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 19:37

Je moet zowiezo een merrie niet melken als het veulen eraf is.Dat blijft de melkproductie bevorderen.
Merrie niet te veel krachtvoer geven en heeeel veel beweging geven,lekker stappen. Haha!

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 19:43

Hoe lang is het veulen er al af? Als hij er net af is is het vrij normaal dat de uier nog dik is, maar als het veulen er al een tijdje (dagen, weken) af is en de uier blijft onder druk staan, dan even de dierenarts bellen dan heeft ze misschien uierontsteking. De melkproductie stopt niet onmiddelijk als het veulen eraf is. De uier is in feite klaar voor het geval het veulen nog zou gaan drinken. Als je de melkproductie wil stoppen is het belangrijk om de uier met rust te laten. Dus niet proberen te melken, want daarmee stimuleer je juist de melkproductie! Van de uier afblijven, en dan zou binnen een paar dagen de druk wel van de uier af moeten zijn. De uier wordt dan langzaam kleiner. Als de melkproductie niet wil stoppen, zijn er homeopathische middelen om de melkproductie te stoppen. Enige waar je voor moet oppassen is dat ze geen uierontsteking krijgt.

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 19:46

ja dat weet ik wel, maar haar uier is zo dik dat het vel strak staat, en rood wordt

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 20:01

Patoucha schreef:
Hoe lang is het veulen er al af? Als hij er net af is is het vrij normaal dat de uier nog dik is, maar als het veulen er al een tijdje (dagen, weken) af is en de uier blijft onder druk staan, dan even de dierenarts bellen dan heeft ze misschien uierontsteking. De melkproductie stopt niet onmiddelijk als het veulen eraf is. De uier is in feite klaar voor het geval het veulen nog zou gaan drinken. Als je de melkproductie wil stoppen is het belangrijk om de uier met rust te laten. Dus niet proberen te melken, want daarmee stimuleer je juist de melkproductie! Van de uier afblijven, en dan zou binnen een paar dagen de druk wel van de uier af moeten zijn. De uier wordt dan langzaam kleiner. Als de melkproductie niet wil stoppen, zijn er homeopathische middelen om de melkproductie te stoppen. Enige waar je voor moet oppassen is dat ze geen uierontsteking krijgt.

veulen is sinds zaterdag eraf en gister was heel dik, vandaag nog niet bij haar geweest ben net vrij van werk, ga zo heen

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 20:07

Wat je kan doen is regelmatig met de merrie lopen, dus meerdere malen per dag.
Ik zou het uier afspuiten, niet met ijskoud water maar liefst een beetje lauw/koud en dan met een niet te harde straal.
Dit zou ik na het lopen iedere keer even doen.
Dan van al het krachtvoer afhalen en op een beetje hooi zetten (zo eiwitarm mogelijk).
Dit is wat je zo'n beetje kan doen en moet wat verlichting geven.
succes

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 20:49

tnx!!! zal proberen, maar haal haar niet volledig van het krachtvoer af, dat is ze juist hard nodig, veulen heeft teveel van haar gevergd laatste maand, zal haar een kwart minder geven, komt ze op 0,75 kilo 2x per dag te zitten

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 22:17

Ik zou zelfs nog m inder krachtvoer geven en meer hooi. Door dat krachtvoer blijft de melkproductie ook aan de gang. Als er nou echt teveel druk op de uier staat dan kan je wel even de druk er een beetje afhalen door in de tepel zachtjes te knijpen maar alleen om de druk eraf te halen. Voor de rest idd zoveel mogelijk beweging.

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 10:55

Kimberley84 schreef:
tnx!!! zal proberen, maar haal haar niet volledig van het krachtvoer af, dat is ze juist hard nodig, veulen heeft teveel van haar gevergd laatste maand, zal haar een kwart minder geven, komt ze op 0,75 kilo 2x per dag te zitten

ik zou haar gewoon 2 keer per dag een klein handje krachtvoer geven en een beetje hooi. Dat klinkt misschien zielig maar dat is echt het beste , dan is ze er veel sneller vanaf

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 14:54

Het krachtvoor (waar de eiwitten in zitten) die zorgen ervoor dat de melkproductie op gang blijft dus zou je echt aanraden het even weg te laten (of echt te reduceren).
Geef haar wat meer hooi, je kan straks als het uier minder dik is en aan het indrogen is het voer weer opvoeren.

kjcm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 23:18

zowieso even controleren of zegeen verhoging of koorts heeft en dan zou ik denk ik toch de da bellen over wat precies te doen, want als het wel mis gaat heb jij een heeeeeele zieke merrie op je handen!

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-04 20:51

hey allemaal, bedankt voor jullie reactie! het gaat nu al beter met haar, en heb haar daarin tegen alleen maar 2x zoveel beweging gegeven en uier afgespoten. TNX!!!