blessure paard, wat te voeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mause

blessure paard, wat te voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 11:56

Wij moeten momenteel met onze merrie 4 weken alleen maar stappen, een half uur per dag (in combinatie met Metacam, onstekingsremmer), naar aanleiding van een onderzoek bij de Uithof ivm onregelmatigheid. Het is erg belangrijk dat ze daarin geen gekke bewegingen maakt en ze onbelast stapt aan een losse verbinding.

Aangezien onze merrie nogal explosief word wanneer ze weinig beweging krijgt is dit niet zo´n prettig vooruitzicht. We hebben haar dus ook gelijk van het biks afgehaald (ze stond maar op 1 kilo per dag, vanwege een eerdere blessure). Daarvoor in de plaats voeren we nu 3 x een schep muesli zonder haver, samen met wat wortels.

We zijn nu 1,5 week verder en ze is nog steeds zeer lastig met het lopen aan de hand. We merken er niets van dat ze minder energie zou moeten hebben. Zou die muesli met wat wortels haar dus toch nog te veel energie geven?

Wie weet raad?

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 12:22

Kijk eens bij het assortiment van Dodson & Horrell (importeur Jordens Hippo). Die hebben muesli's voor paarden op rust.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 12:43

Hey, dat is een goed idee. Mijn paard moet nu ook voorlopig 3 weken stappen en ging verleden week al uit zijn dak.
Hij krijgt nu veel meer ruwvoer.
Maar muesli zonder energie is ook een goed idee, dan hoef ik hem niet meteen op muisjes te zetten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 13:01

havens muesli zonder haver is heel geschikt hiervoor, je kunt hier vrij weinig van voeren, 2x een halve kilo moet genoeg zijn om aan de benodigde vitamines te komen...

Mause

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 14:22

ellepel schreef:
havens muesli zonder haver is heel geschikt hiervoor, je kunt hier vrij weinig van voeren, 2x een halve kilo moet genoeg zijn om aan de benodigde vitamines te komen...

We geven nu ook Havens Muesli zonder haver. Alleen dan dus 3 x per dag 1 schep (1 zo´n zelfde schep met biks= ± 1 kilo, weet niet of muesli hetzelfde weegt?)

Mijn vraag is dus, is dat niet te veel, zou ze ook voldoende hebben aan bijvoorbeeld 3 x een halve schep en heeft ze daardoor iets minder energie? Ze krijgt daarnaast nog 3 x per dag voordroog kuil.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 14:32

Mijn paard stapt nu al ruim vier maanden met een peesblessure en krijgt alleen nog maar peen en hooi. Ik geef alleen nog wel wat vitamine bij en als de rest voer krijgt krijgt zij een paar boterhammen. En zelfs daarop is ze nog te druk om gewoon te stappen. Krijgt dus ook vanaf dat ik acht weken aan het stappen was muisjes. Ze is op het moment niet te dun, eerder een klein beetje te dik en glanst als een spiegel. Heb dus niet het idee dat ze iets tekort komt.

Mause

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 15:22

Twinklebel schreef:
Mijn paard stapt nu al ruim vier maanden met een peesblessure en krijgt alleen nog maar peen en hooi. Ik geef alleen nog wel wat vitamine bij en als de rest voer krijgt krijgt zij een paar boterhammen. En zelfs daarop is ze nog te druk om gewoon te stappen. Krijgt dus ook vanaf dat ik acht weken aan het stappen was muisjes. Ze is op het moment niet te dun, eerder een klein beetje te dik en glanst als een spiegel. Heb dus niet het idee dat ze iets tekort komt.

wat zijn muisjes? Verward

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 19:42

Muisjes zijn een soort gele hageltjes die rustgevend werken. Vetranquil heet het.
Ik vrees dat ik met Fitz ook over moet stappen op de muisjes als hij zich niet bij het stappen neer legt.

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 20:36

Goh, allemaal 'probleem'paarden....
En ik heb er ook eentje!!!

Mijn paard heeft er nu bijna een week stalrust opzitten i.v.m. een beschadiging aan de diepe buigpees (daarbij heeft ze deze week ook Metacam gehad) en ik mag overmorgen ook beginnen met 10 minuten aan de hand stappen......En ik ben heeeel erg benieuwd hoe ze dat gaat doen?!
Mijn paardje is normaal ook nogal 'heet'.....dus dat kan 'leuk' worden
Ik voer haar nu nog een heel klein beetje brok en muesli (half bakje samen i.p.v. 4 kilo normaal) en daarbij krijgt ze vooral veel hooi/ ruwvoer!

Ik heb haar nu (tijdens de volledige stalrust) wel 2x per dag van stal gehaald om haar been af te spuiten en dat doet ze tot nu toe gelukkig nog wel redelijk rustig.....dus ik hoop dat ze ook rustig blijft tijdens het stappen???

Mause

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 20:38

Fitzroy schreef:
Muisjes zijn een soort gele hageltjes die rustgevend werken. Vetranquil heet het.
Ik vrees dat ik met Fitz ook over moet stappen op de muisjes als hij zich niet bij het stappen neer legt.

die muisjes zijn op voorschrift van de DA te verkrijgen?

jamiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 20:39

Je kan haar ook zemelen geven. Dat geeft haar ook niet veel energie.

Carola_de_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 21:15

Mijn paard moet ook al 4 maanden stappen. \de biks hebben we helemaal afgebouwd en ze krijgt nu ook alleen hooi en 1 keer per dag slobber met een supplement voor de benodigde vitamine. Ze voelt zich goed en ziet er prima uit, het gaat dus prima.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 22:19

Mause schreef:
die muisjes zijn op voorschrift van de DA te verkrijgen?

Niet alle dierenartsen hebben ze nog. Officieel zijn ze uit de handel genomen maar bij sommige veeartsen kan je ze nog krijgen.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 22:29

Ik zou een paard op gedwongen rust helemaal geen krachtvoer meer geven maar wel onbeperkt ruwvoer. Hier kunnen ze genoeg energie uithalen als ze niet hoeven te werken. Als het wat langer gaat duren, kun je evt. een kruidenmengsel of vitaminepreparaat geven, maar ook hiermee oppassen dat je geen supplement geeft waarvan ze ook meer energie krijgen... over het algemeen is het geen enkel probleem om een paard op rust alleen ruwvoer te geven, als ze daarvan maar onbeperkt kunnen eten.

Mause

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 22:43

Patoucha schreef:
Ik zou een paard op gedwongen rust helemaal geen krachtvoer meer geven maar wel onbeperkt ruwvoer. Hier kunnen ze genoeg energie uithalen als ze niet hoeven te werken. Als het wat langer gaat duren, kun je evt. een kruidenmengsel of vitaminepreparaat geven, maar ook hiermee oppassen dat je geen supplement geeft waarvan ze ook meer energie krijgen... over het algemeen is het geen enkel probleem om een paard op rust alleen ruwvoer te geven, als ze daarvan maar onbeperkt kunnen eten.

Bij ons op stal is het niet mogelijk om ze onbeperkt kuil te geven. Ze krijgen 3 x per dag kuil en je kan wel zelf aangeven hoeveel ze moet krijgen. Ze staat nu op 3 plakken.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 22:46

Mause schreef:
Bij ons op stal is het niet mogelijk om ze onbeperkt kuil te geven. Ze krijgen 3 x per dag kuil en je kan wel zelf aangeven hoeveel ze moet krijgen. Ze staat nu op 3 plakken.

Ik bedoel ook niet dat je ze elk uur moet voeren Knipoog 3x per dag is prima! alleen dan zoveel geven dat het bij de volgende voerbeurt net wel/net niet op is...

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 22:41

Mijn paardje heeft nu 7 weken rust gehad, vanwege een griffelbeenoperatie. Het bestaat uit 3x daags (licht) kuilgras, twee handjes biks per dag, en 's avonds een half schepje zemelen, gemengd met een halve schep Fiber P, wat rustgevende kruiden, vitaminen en wortelen. Ze begint nu pas een beetje te draken, maar gelukkig mogen we nu weer langzamerhand aan het werk, dus dat loopt wel los.