Paard heeft last van spierpijn na het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sociolan

Paard heeft last van spierpijn na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 10:59

Hallo,

Ik rij een Fries die last heeft van vocht in haar benen.
Achterbenen bedoel ik dan.
Als ik haar gereden heb dan staat ze in dr stal te stampen (klein beetje achteruit slaan maar niet ver)
Zeg maar als er een vlieg op je paard ze buik zit dan gaat ie ook met zn been stampen om die vlieg weg te krijgen.
Nou dat doet de Fries dus ook.
Ze heeft snel last van dikke benen helemaal als ze niet bereden wordt.
Hebben julie mischien tips om haar "spier"pijn te verhelpen?
Mischien haar been te masseren na het rijden of ???
En hebben julie hier ook ervaring mee?

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 11:20

ik ken ook een fries die dat doet.
Maar niet perse na het rijden. Die friese ruin doet dat willekeurig wanneer hij dat nodig vind. Hij stamp dan net alsof en een vlieg zit (maar die is er niet volgens mij). Ook als die buiten vast staat.

Geen flauw idee waarom hij dat doet en of het iets is om je zorgen over te maken. Ben ook wel benieuwd naar de reakties.

Lurdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 13:33

Is het stampen of kramp hebben met haar benen.

Als ze kramp heeft kun je haar misschien na het rijden eerst goed uitstappen (echt lang uitstappen +/- kwartiertje), daarna de benen met flink koud water afspuiten. Het mooiste zou zijn als ze daarna lekker onder solarium zou kunnen (maar ja, niet iedereen heeft die luxe).
Heb je weleens geprobeerd om de benen na het rijden in te smeren met coolings gel? Die gel moet je zachtjes inmasseren op de benen, is ook gelijk om het vocht tegen te gaan.

Maar als het echt stampen is, zoals een paard stampt om een vlieg weg te krijgen heeft ze misschien gewoon jeuk. Mijn paard wordt er gek van de jeuk na het rijden (opgedroogt zweet), misschien dat ze denkt dat er iets onder haar buik zit omdat het irriteerd. In dat geval kun haar misschien het beste onder haar buik afspuiten.

Hopelijk heb je hier iets aan. Knipoog

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 18:40

Zou haar sokken heel goed na (laten) kijken. Friezen stampen vaak omdat ze mijt of andere beestjes hebben. Die kan je soms nauwelijks zien met het blote oog. Door de warmte bij de sokken krijg je ze moeilijk weg, dus als het zo is sowieso even overleggen met de dierenarts voor het juiste middeltje.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 18:50

Ik weet niet of het spierpijn is. Lijkt me eigenlijk niet als ik zo je verhaal lees. Ik zou toch maar de DA om raad vragen. Mocht het spierpijn zin, schijnt Linement goed te helpen. Daar kan je hem dan na het rijden mee insmeren. Ik heb zelf geen ervaring, maar is me wel aangeraden voor mijn wat oudere bijrijdpaardje.

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 15:20

Het stampen na het rijden komt heel veel voor. Zweetdruppeltjes lopen naar de sokken toe en daar gaat het kriebelen. Kan ook zijn dat paard mok heeft, maar dan stampen ze ook als ze nog niet gezweet hebben. Probeer anders na het rijden de benen met een handdoek wat droog te wrijven. Zal nooit helemaal lukken, de rest van het zweet loopt toch weer in de sokken. En regelmatig de voeten controleren op plekjes, vooral onder de sokken. Deze zijn wel gevoelig voor mok.

Als het paard spierpijn heeft of last van vocht in de benen (wat afvalstoffen kunnen zijn) dan helpt masseren vaak wel. Strijk in de richting waarin de lymfevaten ook stromen. Dit is bij de benen omhoog (van beneden naar boven). Hierdoor worden de afvalstoffen afgevoerd.

Sociolan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 06:53

Het is echt spierpijn (geconstateerd door de VA)
Maar ik zal is kijken als het helpt met de cooling gel.
Bedankt voor de tips OK dan!

riskjuhruled

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 13:56

spokie79 schreef:
Ik weet niet of het spierpijn is. Lijkt me eigenlijk niet als ik zo je verhaal lees. Ik zou toch maar de DA om raad vragen. Mocht het spierpijn zin, schijnt Linement goed te helpen. Daar kan je hem dan na het rijden mee insmeren. Ik heb zelf geen ervaring, maar is me wel aangeraden voor mijn wat oudere bijrijdpaardje.

ik gebruik cole`s linement ook af en toe bij me verzorgpaardje,(gewoon na harde werken in masseren, je kunt het ook eerst verdunnen met lauw water) en ik ben een zeer tevreden klant!

ps cole`s linement is een witte fles met rode dop en groene tekst

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 13:58

heeft ze ook donkere urine (koffie), dan zou ze spierbevangen zijn, maar ik denk dat dat bij de jouwe wel meevalt!! Ik denk ook niet dat het spierpijn is als ik je verhaal lees. het lijkt me meer verveling of zoals hierboven gezegd werd: jeuk!

Sociolan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-04 14:36

Nee het is zeker geen jeuk.
Dan stampt ze anders.
Maar nee ze heeft geen "verkeerde" kleur urine.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-04 20:21

Als spierpijn door de DA is geconstateerd, denk dan hier eens aan: licht het rantsoen eens door. Mijn paard schijnt heel gevoelig te zijn voor een te veel aan eiwitten. Dan verzuren haar spieren te snel dus spierpijn. Dus ik moet er om denken wat ik haar geef. Er zijn heel veel paarden die te veel eiwitten krijgen. En aangezien een Fries een koudbloedig, dus een wat soberder type is dan de KWPN-er kan het best zo zijn dat ze te veel eiwitten krijgt.
Wat krijgt je paard, kuil of hooi? Wat voor brok krijgt ze, gewoon basis of een sportbrok? Tja, het is altijd moeilijk, het kan vanalles zijn. Iig, succes ermee!

Sociolan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-04 09:53

Mischien wel te veel eiwit.
Ze krijgt s'ochtens s'middags en s'avonds een pluk kuil en daarnaast krijgt ze gewoon grasbrok geloof ik en zonnebloemolie en normaal bix teminste ik voer haar niet het brok dat doet de eigenaar van de stal.