Calmitan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gappiekabaal

Calmitan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 10:05

hallo,

Vraagje vroeger had je Sedalin om je paard voor
bijvoorbeeld voor het scheren te verdoven, dit mocht niet meer
via de ruitersportzaken verkocht worden, nog wel via de dierenarts.
Nu is er een ander middel genaamd CALMITAN heeft iemand hier ervaring mee ??
Werkt dit ook goed ??
Het is voor het scheren van mijn paard.
Ik hoor graag de reaktie's Ziek Verward Verward Ziek

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 14:39

Calmitan ken ik niet, ken wel Sedasan. Dat is de vervanger voor Sedalin en werkt ongeveer hetzelfde. Verkopen ze in de dierenwinkel bij de Hooipolder in Den Hoorn.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 16:12

Wat belangrijk is, is de werkzame stof die in het middel zit.
Voor Sedalin (en calmivet en vetranquil en voor meer van dit soort middelen) is dit acepromazine. Alle middelen met een zelfde werkzame stof werken ongeveer hetzelfde, maar worden vaak in verschillende vormen onder verschillende merknamen verkocht.
Deze werkzame stof mag (voor zover ik weet) niet worden toegepast op paarden en ook niet voor dat doel verkocht worden.

Wellicht is acepromazine ook de werkzame stof voor het middel wat jij noemt...

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 18:38

Zou net als Tenfold zegt even op de bijsluiter of verpakking kijken. Calmivet werkt bijv. hetzelfde als Sedalin.

Carola_de_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 20:53

Ik heb calmitan weleens gebruikt. Het effect is niet echt groot. Ze worden ietsjes meer ontspannen maar meer ook niet. Tranquigel helpt wel goed. Eigenlijk is dit voor honden en katten maar veel veeartsen gebruiken het nu ter vervanging van sedalin.

Mause

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 21:18

Kareltje1 schreef:
Ik heb calmitan weleens gebruikt. Het effect is niet echt groot. Ze worden ietsjes meer ontspannen maar meer ook niet. Tranquigel helpt wel goed. Eigenlijk is dit voor honden en katten maar veel veeartsen gebruiken het nu ter vervanging van sedalin.

maar één spuit tranquigel is voor 10 doseringen en 1 dosering is voor 35 kg. Naar mijn idee moet je dus behoorlijk wat doseringen gebruiken wil het effect hebben en om nu een paard met blessure elke dag een spuit van 12 euro te geven en dat weken lang lijkt me erg duur (en wellicht niet zo gezond). Of werkt het ook als als je je paard per dag 2 doseringen geeft?

Carola_de_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 21:21

dat kan per paard verschillen maar bij die van mij werken twee streepjes per dag inderdaad prima.