drukplek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WenS

drukplek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 21:57

Mijn paard heeft een drukplek, niet van mijn zadel maar van het zadel van zijn vorige eigenaar (hij is nog niet zo lang bij ons op stal) nu gaat deze plek niet zo snel over, er beginnen wel nieuwe haren op te groeien maar het is nog wel een gevoelige plek waar ook de korstjes snel van af gaan, bijv met deken op stal/wei en rijden. De dierenarts heeft erna gekeken en raadde aan om wel gewoon te blijven rijden maar dan met gel pad of rubber eronder. Toch is het nog niet helemaal mooi geheeld. Zijn er mensen met goede tips of advies hierover en hebben jullie welleens gehoord van Saddle sore pads (soort pleisters) en waar zijn die te koop ?
Ik ben ook van plan om voor de zekerheid ook mijn zadel op dit paard te laten checken, weet iemand een goede zadelpas deskundige hiervoor?
Bedankt alvast voor de tips:)

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 07:04

ik heb precies het zelfde , door een vorig zadel wat is gaan drukken heeft hij aan 2 kanten een wondje gekregen.
dat is nooit helemaal weggegaan en zijn er juist bij gekomen.
het zadel wat ik nu heb ligt gewoon goed dus dat kon het niet zijn.

toen heb ik er een veearts bij gehaalt
en die zei dat het een onderhuidse ontsteking was.
en ik moest het zo min mogelijk belasten en aan de antibiotica waar ik wat minder blij mee was.
maar ja wat moet , moet he Knipoog

nu heb ik een goedkopen neopreen pad gekocht en daar gaten gemaakt waar de wondjes zitten, dus komt de druk niet meer op de wondjes en word het dus ook niet belast.
en het is nu zo goed als weg , OK dan!

helaas weet ik niet echt een deskundige om je zadel te passen
maar het is wel vaker op WN geweest (neem aan dat je een westernzadel hebt ?? )

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 09:55

Bedankt voor de tips Lachen
Nee, dit is een springpaard, dus springzadel, ik zou het wel handig vinden om een zadelkenner te laten komen die zowel western als engelse zadels opmeet zodat ik gelijk alles even na kan laten kijken Lachen
De dierenarts had het er ook over om er iets van rubber (maar neopreen is denk ik nog beter ) onder te leggen en dan gaten in het rubber te maken op de plek van de drukplek. Ik ben blij dat het bij jouw paard zo goed heeft geholpen, ik ga het ook proberen Lachen bedankt Lachen

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 13:06

Ik denk dat je je paardje beter even 2 weken stil kan laten staan, zo kunnen de wondjes genezen en dan kan het ook niet meer open gaan.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 18:45

Met stil laten staan, bedoelt Wyko denk ik niet rijden (geen zadel erop). Verder natuurlijk wel goed beweging geven. Let er op dat je deken niet knelt, want anders geneest het nog niet.

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 22:41

Volgens de dierenarts mag ik wel rijden als ik maar dat rubber eronder doe met de gaten op de plek van de drukplek zodat die plaats helemaal vrij blijft. Hij was vandaag toevallig toch op stal dus heb ik het even overlegd en hij vind dat het op zich goed is geheeld alleen de losse haren/kale plekjes die blijven komen/niet mooi wegtrekken zijn vermoedelijk van een soort schimmel die wel vaker voorkomt op de plaatsen van drukplekken dus nu heb ik spul omdat te behandelen en dan moet het weer snel goed zijn.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 23:06

die saddle sore pads heeft ooit iemand bij ons op stal gebruikt en die heeft daar ontzettend veel spijt van gekregen...zijn halve rug werd er kaal van en kreeg ontstekingen.

ik ken wel een zadelpasservice bedrijf maar weet niet hoeveel ze af weten van westernzadels. dan moet je ze zelf even bellen. nummer staat op hun website die nog verder in de maak is.
www.bestfitzadelservice.nl

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 23:07

De zaak zit in Hilversum maar ze rijden door het hele land. Een van hen komt uit Ede(hij is tevens mijn instructeur).

fionaenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 09:28

ik zou ook het paard even rust geven zodat het goed kan genezen. verder heb ik goede ervaring met een schapenvacht dekje! maar dan wel een echte ( zijn wel duur) en niet zo'n nep bont dekje. dit werkte bij mijn paard beter dan een gelpad.

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 09:48

Bedankt SisLeone, ik ga gelijk even op de site kijken Lachen

Ik heb al een schapendekje van echt lamswol, maar heb die nu
tussen het chabrak en het zadel liggen en wil gaan proberen om het
die direct op het paard te leggen en dan pas het chabrak dat schijnt
nog beter te zijn

fionaenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 09:50

ik had hem ook direct op de rug liggen, het gewone dekje kan juist weer drukkingen bevorderen. mijn paard kreeg zelfs al irritatie van de stiksels in het gewone dekje! ik hoop dat het helpt voor je paard!