paard niet in orde.. maar wat heeft ze??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miekie

paard niet in orde.. maar wat heeft ze??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 21:36

donderdagnacht werd ik door mijn buurvrouw (waar mijn paardje (zorra) gestald staat wakker geroepen..
Zor had zich in haar stal opgehangen in haar hooinet. Ze had met haar nek/keel in het hooinet verstrikt gelegen. Mn buurvrouw dacht eerst dat ze dood was (ze lag namelijk met haar ogen open,maar reageerde niet en knipperde niet eens met haar ogen. Toen ze het hooinet los had gesneden, stond zor gelukkig wel op. Ze was wel heel suf en leek wel in shock. Toen heeft mn buurvrouw mij uit mn bed gebeld.

Ik ben toen direct naar zor gegaan en ben met haar gaan stappen omdat ze de hele tijd weer terug wilde gaan liggen en helemaal nergens op reageerde. Toen dit na 15 a 20 minuten nog steeds zo was heb ik de DA gebeld. Na een half uur was hij er en hij dacht dat ze koliek had gehad en zo in haar hooinet terecht was gekomen.. (iets dat ik me maar moeilijk voor kan stellen)
Hij heeft haar toen een injectie gegeven die zowel tegen shock als tegen koliek zou werken. Toen hij weg wilde gaan, viel Zor ineens bijna omver.. DA weer terug geroepen, maar die zei dat dat waarschijnlijk gewoon kwam doordat hij even ervoor met zn arm in haar achterste had gezeten.

De volgende ochtend leek ze wel oké, ze was alleen heel erg zuur..
Toen mijn buurvrouw haar later die ochtend in de wei zette viel Zor weer om. Ze is toen weer naar mij gekomen en wilde toen even afwachten of het bij die ene gebeurtenis zou blijven of niet, toen ik even later ging kijken bij Zor ging ze steeds weer liggen en staan enzovoorts. (leek op koliek). Heb toen de DA maar weer gebeld. Toen ik Zor uit de wei ging halen lag ze weer en bleef gewoon liggen toen ik naar haar toe kwam, dit zou ze normaal gezien nooit doen. ik ben toen weer met haar gaan stappen tot de DA er was.
Weer een injectie gehad tegen koliek. Omdat ze nogal droge mest had en de DA een opstopping dacht te voelen heeft ze via een trechter olie naar binnen gekregen zodat ze opstopping zou oplossen.

Nu kreeg ik vanavond weer een telefoontje van mijn buurvrouw dat zor weer omgevallen was en steeds wilde gaan liggen. Ook vertelde ze dat Zor zich even later helemaal opspannde en naar haar buik zat te kijken..
Ze heeft Zor toen weer laten stappen en wat laten draven. Hierna leek het weer wat beter te gaan.

Ik ga nu morgenochtend maar weer de DA bellen, dat hij nog maar eens naar haar gaat kijken..
Ik vind vooral dat omvallen eng. het lijkt dan net of ze haar evenwicht verliest. Mijn gevoel zegt dat het geen koliek is geweest ook al zijn er wel een aantal van de verschijnselen..
Sinds de olie heeft ze ook niet echt meer ontlasting gehad dan normaal..
Ik maak me echt zorgen om haar en ben echt bang dat ze er straks ineens niet meer is en dat DA een verkeerde conclusie heeft getrokken ofzo..

Hebben jullie ideeën wat ze kan mankeren?? of denken jullie dat de DA het helemaal bij rechte eind heeft?
ik heb geprobeerd om zoveel mogelijk info te geven.. sorry dat het hierdoor zo'n lang verhaal is geworden,

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 21:44

vanavond nog een andere da bellen ! met zon dingen mag je niet afwachten tot morgenvroeg ! ik denk dat je da iets over het hoofd ziet maar wat weet ik niet ! ik zou het althans niet afwachten tot morgen !

veel succes

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 21:51

ik zou het ook absoluut niet afwachten tot morgenochtend.
Zeker als ze er nu nog last van heeft!

naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 21:55

Ik zou ook absoluut niet afwachten tot morgen.
Nu direct een dienstdoende DA bellen lijkt mij de beste oplossing.

Kan natuurlijk best wezen dat jou eigen DA het niet bij het rechte eind heeft.... je weet t nooit! Beter 1 x voor niets een andere dierenarts bellen dan 1 x te laat.

Sterkte ermee, en houd ons even op de hoogte als je wilt.
Ben erg benieuwd wat het nu uiteindelijk is.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 22:01

Helemaal met de bovenstaanden eens! Misschien heeft ze het wel heel benauwd gehad met haar hals in het hooinet en heeft ze daarmee iets beschadigd. Snel second opinion aanvragen!

Veel sterkte, laat je even weten hoe het gaat?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 07:45

elk paard reageerd verschillend op koliek..ik ken ze ook die op deze manier reageren. ik zou dit paard naar de kliniek laten brengen..

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 10:08

Ik zou haar ook naar de kliniek brengen of in ieder geval een andere dierenarts bellen voor een second opinion. Als het koliek is dan zou ik vragen wat voor een soort koliek het is en ik zou voor de zekerheid ook wat bloed af laten nemen en laten onderzoeken, daar kunnen ze veel uit halen ivm het vallen. Ik heb ook welleens een paard in shock toestand gezien en het niet reageren en vallen zou daar ook mee te maken kunnen hebben. Succes Lachen laat je even weten wat je gaat doen ?

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 22:49

misschien wel een hersenbeschadiging door zuurstofgebrek.
ik zou een andere da bellen of naar een goede kliniek gaan als het paard enigzins te vervoeren is.

je hebt wel mazzel gehad dat ze net op tijd waren. brr........eng hoor zoiets.
het is voor ons allemaal maar gissen.........wens je veel geluk ermee.

Maarten21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 10:23

hoi miekie,

dit is idd een lastig geval.
natuurlijk is het niet utgesloten dat de hersenen door die stuwing van de aderen tijdelijk te weinig zuurstof hebben gekregen, met als gevolg schade aan het centrale zenuwstelsel (o.a. de hersenen).

Het is natuurljik lastig om vanachter mn pc precies in te beelden wat jullie verstaan onder omvallen.
Ik sluit me gedeeltelijk aan bij wat eerder is gezegd, dat iedere koliek gewoon anders kan worden ge-uit, waarvan dat omvallen misschien eentje is.. stel dat het dier een ontzettende acute scherpe pijn voelt en in die malaise zich zo snel mogelijk op de grond wilt gooien om zodoende de pijn proberen te temperen.
Daarnaast kan ik ook nog niet echt uitsluiten dat er toch iets niet goed is, met het centrale zenuwstelsel, maar wat ik persoonlijk wel zou willen ophelderen is of hij misschien nou wel of niet koliek heeft.
Het feit dat het niet verbeterd na de toediening van paraffineolie, kan niet uitsluiten dat er wel degelijk een verstopping zit, en kan ook niet uitsluiten dat er misschien sprake is van een andere vorm van koliek.

Ik zou hem het liefst doorsturen naar een kliniek waar het dier beter kan worden onderzocht.
Als hij daadwerkelijk omvalt, is het natuurlijk wel een bepaald risico dat je neemt als je het dier wilt vervoeren met een trailer of vrachtwagen, daarom raad ik aan om dit uitsluitend te doen na overleg met je DA zodat deze nog evt medicatiie kan geven voor onderweg.

Ik hoop dat ik je een beetje hebt kunnen helpen, en veel succes voor jou en de eigenaresse van het dier.

Dame

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 22:04

Ben erg benieuwd hoe dit afgelopen is, nu we een paar dagen verder zijn...? Hopelijk is het allemaal mee gevallen en graast ze nu weer in de wei.

miekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-04 13:11

sorry dat ik nu pas weer reageer hoor!maar heb nog geen internet thuis.
De dierenarts is maandagochtend langsgeweest en ze hebben weer gevoeld of de verstopping er nog zat. Dit keer was het de assistent die opvoelde en die voelde geen stro opstopping, maar wel zand in haar mest.
Zor heeft toen weer een injectie tegen de pijn van darmkrampen gekregen en ik kreeg 'zand-weg'. Dit is een poeder waarmee het zand zeg maar uit haar darmen gespoeld wordt. Sinds ze deze poeder krijgt gaat het een stuk beter met haar. ze is weer helemaal de oude gelukkig!
Ze kreeg regelmatig hooi in de bak waar ze nu het zoveel regent overdag instaat. Hierdoor heeft ze waarschijnlijk teveel zand binnengekregen en als gevolg daarvan koliek gekregen.
Ben echt opgelucht dat de oorzaak was gevonden en dat ze weer helemaal opgeknapt is.
verder heeft ze voor zover ik aan haar kan merken geen schade overgehouden aan het geval met het hooinet.

allemaal bedankt voor jullie reacties!