bobbeltje op pees...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninla_

bobbeltje op pees...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 19:14

Hoi,

Ninla is wel is stijf als ze net uit d'r stal komt en als ze dan draaft loopt ze rechtsachter een beetje stijf maar is na 2 stappen al weg of na het instappen naar de bak toe...
Maar nu voelde ik aan d'r been vandaag heb al een paar dagen gereden en niet meer stijf ofzo... Maar er zit wel een bobbeltje op d'r been?

Het is niet dik en ook niet warm zit echt op het bot ofzo of op d'r pees.. Maar ze is super vrolijk kan keihard bokken en rennen door de bak en ook met mij aan de haal gaan tijdens het rijden....

Maar zit me helemaal zorgen te maken dus moet het effe van me afschrijven....

Tis niet dik,niet warm,andere been is bijna hetzelfde maar ik weet niet of het erg is?
Ik weet dat het ook wel een schiefel kan zijn geloof ik gewoon overtollig bot en zolang ze daar geen last van hebben het niet erg is.....

Maar moest het ff kwijt Knipoog

Ben nu een beetje in de stress door problemen thuis [niks ernstigs hoor Knipoog] en dan ben ik nogal snel overbezorgd....

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 21:21

Ik zou het toch wel even in de gaten houden, en eventueel de DA erbij halen. Nu kan het nog wel iets onschuldig zijn, maar door training kan dit wel verergeren en kan je met meer problemen komen te zitten. Die je mischien had kunnen verkomen.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 21:23

ik zou het toch zeker na laten kijken
bij ons op stal staat een welshje en daar ontdekte ze ook een bobbeltje.
ze hebben toen foto's laten maken en bleek toch dat ze peesblessure had.
ze mocht 2 maanden alleen maar aan de hand stappen 2 kee rper dag 10 minuten en veel koelen.
na die 2 maanden was het bobbeltje bijna weg en zijn er opnieuw foto's gemaakt. toen konden ze wee rustig aan beginnen met werken.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 22:10

het kan een beginnende peesblessure zijn....misschien ff de DA laten kijken...

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 11:25

Ja, ik zou er toch ook even voor de zekerheid mee naar de arts gaan!

Mijn paard had 2 weken geleden ook een iets dikker been, maar liep niet kreupel ofzo, dus ik dacht er ook niets ernstig van......
ze had ook iets een bobbel/ verdikking, maar mijn instructrice vertrouwde het niet en adviseerde om niet te rijden, paard rust te geven en een arts ernaar te laten kijken!
De volgende dag (vorige week dinsdag) ben ik dus naar de arts geweest en hij heeft het been gescand en het bleek toch een peesbeschadiging te zijn. Bloos! Huilen
Gelukkig waren we er optijd bij en is het een lichte beschadiging, dus het valt gelukkig nog mee. Maar ze moet nu een week stalrust en daarna moet ik 3 weken lang 2x per dag 10 minuten met haar aan de hand stappen. Daarna komt de arts weer kijken en kunnen we misschien een trainingsschema maken om weer rustig te beginnen.

Dus ik zou wel even met je paardje naar de arts gaan, want dan weet je wat het is! Voordat je het erger maakt dan het is, door gewoon door te rijden!

Sterkte ermee!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 13:22

beauty heeft het ook soms..weet ook niet hoe het komt Verward
maar altijd na het rijden spoel ik haar beentjes af en is het de volgende dag weg

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 18:45

Ja maar het is niet dik en niet warm en je voelt het niet meteen!
Je moet echt helemaal met je vingers drukken en voelen om het te voelen hoor... Maar heb vandaag weer gekeken en liep niet stijf en kon gewoon keihard de bak door rennen uit zich zelf....
En ik weet van een ander paardje bij ons op stal die liep er echt kreupel op....

En volgensmij is het gewoon bot Schijnheilig
Want ik heb nog is gevoelt en zit geloof ik ook op de andere benen en is het niet echt een bobbeltje maar gewoon bot Rolleyes Bloos

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-04 18:46

O en even tussendoor het zit helemaal onder aan net waar het overgaat bij d'r sok...en nee niet het eelt knobbeltje aan de achterkant maar daar aan de zijkant..
Niet op dr pees volgensmij ...

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 20:29

tobilover schreef:
Ja maar het is niet dik en niet warm en je voelt het niet meteen!
Je moet echt helemaal met je vingers drukken en voelen om het te voelen hoor... Maar heb vandaag weer gekeken en liep niet stijf en kon gewoon keihard de bak door rennen uit zich zelf....
En ik weet van een ander paardje bij ons op stal die liep er echt kreupel op....

En volgensmij is het gewoon bot Schijnheilig
Want ik heb nog is gevoelt en zit geloof ik ook op de andere benen en is het niet echt een bobbeltje maar gewoon bot Rolleyes Bloos

maar zie je geen bobbeltje dan? Schijnheilig

Carola_de_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 21:18

bij een peesblessure hoeft het been absoluut niet dik of warm te zijn. Ik heb in een ander toppic hierover ook gereageerd. mijn paard bleef ook rennen en bokken maar had wel een peesblessure. het been is nooit warm of dik geweest. ik zou het ook laten nakijken voor de zekerheid.

bleuberta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 12:23

Hier wat meer info het lijkt mijn eerder een schiefel maar als je het niet vertrouwd een DA erbij halen.Peesblessure in de meeste gevallen is het een beschadiging van de buigpezen van de voorbenen, waarbij de vezels in de pees zijn gescheurd. Je kunt het constateren doordat het paard gevoelig reageert wanneer je met duim en wijsvinger de verschillende pezen aftast Op die plaats zal het been ook warm en gezwollen aanvoelen.

Het beste wat je kunt doen, is het paard absolute rust geven. De zwelling kun je verminderen door een ijsverband aan te leggen. door de slechte doorbloeding van pezen duurt het genezingsproces lang. Dat kan oplopen tot een jaar. Ook al zal de scheuring genezen; de pees wordt helaas nooit meer als nieuw, want het peeswindsel wordt bindweefsel. Een degelijke trainingsopbouw is het advies om peesblessures te voorkomen. Een jong paard veelvuldig trainen in een mulle bak is vragen op risico's!!!!!!!!!!

Schiefels kunnen zich overal op het pijpbeen bevinden. Schiefels aan de zijkanten van het pijpbeen leiden meestal niet tot kreupelheid. Bevinden zij zich aan de voorzijde of achterzijde van het pijpbeen, dan kunnen ze wel tot een ernstige kreupelheid leiden omdat op deze plaatsen pezen lopen.

Aan de voorzijde ligt de strekpees, die ervoor zorgt dat de voet naar voren kan worden bewogen; aan de achterzijde liggen de oppervlakkige en diepe buigpees.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 13:41

Baduh heeft ook een peesblessure, maar dat heeft hem er nooit van weerhouden de paddock af te breken. Dat zegt dus niks. Wel heeft Baduh van een (waarschijnlijk) oude peesklap een hard bobbeltje bij een pees. Heeft hij nu geen last meer van, maar als je twijfeld kan je beter een arts erbij halen. Mijn ervaring is dat het gros van de paarden zich gewoon door laat rijden terwijl daar de blessure erger van wordt.

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 18:38

Er is iemand wezen kijken en het is denken we gewoon bot Lachen
En het zit aan de binnenkant van d'r achterbeen,en op d'r andere benen zitten ook zulke soorten botjes, alleen dees is wat groter [denk net een knikker....]
Maar zolang ze er geen last van heeft laat ik het gaan!
Gaat ze er kreupel oplopen bel ik de DA!!

Ktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 18:40

misschien wel gebroken griffelbeentje?
Is het gevoelig op het bultje?
Een manege paard bij ons heeft het ook, ze loopt er niet kreupel op, maar heeft wel een bult op d'r pees en het is iets gevoelig. Er hoeft bij haar niets aan gedaan te worden.
Als je twijfelt gewoon even de DA laten kijken.

bleuberta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 20:30

Een gebroken griffelbeentje kan soms moeiteloos genezen zonder operatieve
ingreep. Voorwaarde is dat de breuk stabiel is, of gestabiliseerd kan
worden. Stalrust en een goed steunverband lijkt mij dan ook voorwaarde voor
herstel. Als het griffelbeen bovenin is gebroken betekent dat, dat alle
botfragmenten nog stevig aan het pijpbeen vastzitten; het is dus in feite al
gespalkt door het pijpbeen en dat geeft meestal voldoende stabiliteit voor
genezing.
De meeste problemen veroorzaken de griffelbeen breukjes onderin het
griffelbeen. Hier is het griffelbeen meestal niet meer voldoende aan het
pijpbeen verankerd en daardoor te instabiel om goed te genezen. Meestal is
de snelste weg naar herstel hier het onderste fragmentje te verwijderen

vonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 20:39

Ik zou ook de DA even laten langskomen, gewoon voor de zekerheid. Als het niets is ben je in ieder geval weer gerustgesteld , als het wel iets is (wat ik niet hoop voor je) kan je direct ingrijpen.