Snelle/meer vachtgroei door ziekte/antibiotica??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Snelle/meer vachtgroei door ziekte/antibiotica??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 15:58

Een paar weken geleden is mijn paard geschoren.
Een paar dagen daarna werd geconstateerd dat ze ontstekingen in haar darmen had door een worminfectie...
Door de verminderde weerstand is ze daardoor ook weer verkouden geworden en gaan hoesten...

Ze heeft 10 dagen rust gehad + antibiotica en hoestpoeders.

Nu valt me op dat haar vacht in die paar weken tijd weer flink aangegroeid is, ondanks dat ze warm genoeg ingepakt is...
Ze is echt alweer een beetje pluizig...

Zou dat kunnen komen doordat ze niet lekker in haar vel zat of de antibiotica (en hoestpoeders) of zou het toeval zijn?

Ze was al een paar maanden een beetje aan het kwakkelen, vandaar dat ik ook bloed had laten prikken en haar heb laten scheren. Ze had een dikkere vacht dan andere jaren en ze was niet fit met rijden...

Nu ze antibiotica heeft gehad, op hoestpoeders staat en al 3 van de 5 wormkuren heeft gehad is ze alweer een stuk fitter gelukkig!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 16:06

Klopt, omdat paarden minder weerstand hebben, bouwen ze een dikkere vacht op, zeker ook door medicijngebruik.
Zo had Fitz verleden jaar ook een veel dikkere vacht dan nu omdat hij toen onder de antibiotica stond.
Dus het is geen toeval maar een natuurlijke reactie.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 16:16

Is het toch waar...

Ik baal er wel een beetje van, maar ja, niks aan te doen... Verdrietig

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 16:42

Klopt Lachen

Toen wij Kevin net hadden had hij ook een enorme vacht. Dat was ook gekomen door een antibioticakuurtje net in de tijd dat hij een wintervacht aan het aanmaken was. Het duurde toen ook echt lang voordat hij netjes in zn zomervacht zat.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 17:02

Ik hoop dat Fie wel een mooie zomervacht krijgt dan straks, dit ziet er niet echt florisant uit...

Wat zouden jullie doen, nog een keer scheren of zo laten?

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 17:46

ik zou het voorlopig even zo houden.
als je nu opnieuw scheert kost het weer extra energie van je paard om weer een beetje haar aan te maken.

succes Jos

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 18:57

is ze getest op cushing? ik weet niet hoe oud je paard is, maar er zijn toch wat dingen die me daar aan doen denken

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 19:15

Het heeft volgens mij ook voordelen.. die vachtaanmaak. B'elanna had een sarcoid die weggebrand is met vloeibare stikstok. Het was een behoorlijke brandwond van 5 x 4 cm en behoorlijk diep ook. De wond is inmiddels dichtgegroeid en er komt vacht terug. Vreemd genoeg is die vacht donkerbruin. Ze hadden me verzekerd dat er wit haar zou terugkomen. Ik denk zelf dat het feit dat ze bezig was winterhaar te kweken daarbij heeft geholpen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 21:43

ellepel schreef:
is ze getest op cushing? ik weet niet hoe oud je paard is, maar er zijn toch wat dingen die me daar aan doen denken

Nee, daar is ze niet op getest.

Wat is de reden dat je daar aan denkt?

Ze is 9 jaar.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 22:08

Jos schreef:
ik zou het voorlopig even zo houden.
als je nu opnieuw scheert kost het weer extra energie van je paard om weer een beetje haar aan te maken.

succes Jos
Precies...als ze straks weer in haar zomervacht komt en ze is helemaal opgelnapt ziet ze er vast weer mooi glad uit!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 07:40

nou, die snelle haargroei, en dat ze al een tijdje kwakkelt zeg je.niet fit met rijden..maar in jouw geval denk ik dan gezien haar leeftijd dat het inderdaad de wormen zijn geweest.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 09:55

s
Laatst bijgewerkt door janna op 20-03-22 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 21:07

Zal dat er blijkbaar dan toch mee te maken hebben...

Jammer dat je niet alles van te voren weet, had ik haar een paar weekjes later laten scheren... Scheve mond