begrip: fosfatase

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

caro_vt

begrip: fosfatase

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 10:48

Wie kan me het begrip alk. fosfatase nader uitleggen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 11:11

De alkalische fosfatasebepaling wordt voornamelijk gebruikt om lever- en botafwijkingen op te sporen.
Alkalische fosfatase is onder andere in het bot werkzaam bij de botopbouw. Er worden dan ook verhoogde waarden gevonden bij botfracturen en sommige botziekten.
Bij jonge mensen die nog in de groei zijn, vindt men een verhoogde waarde van het enzym alkalische fosfatase in het bloed. Dit wordt veroorzaakt door een verhoogde botaanmaak en is dus normaal.
Daarnaast kan men een verhoogde waarde van alkalische fosfatase vinden bij leverafwijkingen die worden veroorzaakt door bijvoorbeeld galstuwing (veroorzaakt door galstenen) of alcoholmisbruik.
Soms is het zinvol om bij een verhoging van de alkalische fosfatasewaarde in het bloed, vast te stellen of de alkalische fosfatase afkomstig is van de botten of van de lever. Aanvullend onderzoek kan dan onderscheid maken tussen bot-alkalische fosfatase en lever-alkalische fosfatase. Dit is mogelijk omdat alkalische fosfatase afkomstig van bot anders is opgebouwd dan alkalische fosfatase afkomstig van de lever. Ze worden ook wel de AF iso-enzymen genoemd.

AF staat voor Alkalische Fosfatase. Omdat het werkzaam is bij een pH van 10 (alkalisch) heeft het de naam alkalische fosfatase.
Het is een enzym dat een rol speelt bij het transport van fosfaat vanuit ons voedsel naar het inwendige van de cellen, waar het wordt gebruikt voor de opbouw van de cellen.
Alkalische fosfatase komt voor in de bot- en levercellen, en in de epitheelcellen (oppervlaktecellen) van de galwegen..

alleen dit kon ik vinden en gaat over mensen...

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 11:22

Er is weinig te vinden over dit begrip bij paarden.

Denk niet dat een paard alcohol zal misbruiken bvb... Haha!
Toch bedankt voor je antwoord.

Ik hoop op nog wat reacties...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 11:30

ik heb gewoon fosfatase ingetypt bij google. als je er paard achter typt komt er ook best veel tevoorschijn, maar dat was best moeilijk medische taal....

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 11:40

Heb ik geprobeerd.
Dus ik hoop dat hier iemand een begrijpelijke tekst kan neerzetten voor iemand die geen (vee)arts is.

DGKstudent

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 23:21

alkalisch fosfatase is een leverenzym en tevens ook wel een enzym voor in de botten.

Maar je gebruikt het als dierenarts met name om te constateren of er een mogleijk leverprobleem zou kunnen spelen. Want bij schade aan de levervcellen, zoals bij een st,jacobskruiskruid bv... komt dit vrij in het bloed, en is de waarde van dit enzym in het bloed dus verhoogt