Advies gevraagd mbt voer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenn

Advies gevraagd mbt voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 10:25

Hoi,
mijn paard (4 jaar, tegen de 1.80, getraind wordende) is maar niet dik te krijgen. Hij is ook niet echt heel erg te dun hoor, maar hij mag wat meer vet krijgen. Mijn instructrice raadde me aan om hem dan wat maïs bij te voeren, maar nou heb ik verder niet gevraagd wat voor maïs precies want ik heb de zoekfunctie gebruikt en zag dat je heel veel verschillende vormen daarvan hebt. Welke raden jullie aan? En dat maïs(meel?) kan je dat het beste nat voeren of kan het ook droog?

Dit is wat hij nu krijgt, het maïsmeel heb ik erbij gezet van hoe het moet worden na het opgebouwd te hebben. Of is 3 scheppen te veel?

9.00 's ochtends
1 1/2 schep brok, 1 schep pulp, 1 schep maïs(meel?), n schepje zeewier, flinke plak hooi

12.30 's middags
1 1/2 schep brok, 1 schep pulp, 1 schep maïs(meel?), scheutje lijnzonolie

18.00 's avonds
1 1/2 schep brok, 1 schep pulp, 1 schep maïs(meel?), beetje stro (hij staat op vlas)

23.00 's avonds
2 plakken hooi

Verder staat hij de hele dag te eten van een kale wei.
Laatst bijgewerkt door Lenn op 14-11-04 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 10:31

tja...zoals bij andere vragen ga ik weer zeggen:
meer hooi!
tussen de middag er een plak hooi bij en om 18.00 ook een plak hooi erbij, dan komt ie wel wat aan.

mais zit veel energie in, dus kunnen ze druk van worden.( mijn ervaring)
ik zou dus gaan voor 2x een halve schep mais, en de rest aanvullen met extra hooi...

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 10:32

Maar hooi is toch meer buikvulling ipv dat ze meer vet krijgen?
En dat druk worden, worden ze dat ongeacht welke vorm van maïs je ze geeft?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 10:44

mijn ervaring is met ongebroken mais dat ze wel eens wat druk kunnen worden, maar dan pas bij meer dan een kilo per dag erbij..
en hooi is ruwvoer, dat is het basis voer van een paard.

in hooi zitten ook voedingsstoffen, dus zal je paard er heus wel van gaan groeien.. ik zou dat eerst gaan proberen, een tijdje meer hooi erbij gaan voeren en kijken hoe het gaat, na een week of drie moet je wel al iets kunnen gaan zien..

meer krachtvoer( biks e.d.) is meer energie, die moeten ze wel kwijt kunnen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 11:00

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 11:28

Idd meer hooi voeren, en hooi is niet alleen maagvulling hoor, ze kunnen er behoorlijk vet van worden Haha!

Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 11:35

maismeel, zit in van die zilverkleurige zakken, ik zou daar s ochtends een half van geven en 's avonds

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 16:38

Inderdaad meer ruwvoer, goede kwaliteit hooi of indien voorradig kuilgras ( zit nog meer in)
Verder moet je er rekening mee houden dat een paard van 1.80 veel langer tijd nodig heeft om goed uitgegroeid te raken.
P.S. wel op tijd en met goede middelen ontwormen.

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 20:05

Veel meer ruwvoer! Ik zou dit paard onbeperkt hooi geven. Ik heb zelf ook vrij grote paarden. Zij hebben gewoon erg veel ruwvoer nodig. Om te vergelijken: ik heb een 12-jarige KWPN ruin van 1.78 in trainingsconditie voor samengesteld/endurance. Hij krijgt het volgende te eten:

Onbeperkt hooi
's Ochtends en 's avonds anderhalve schep (is 1 kg) krachtvoer: Marstall O-concours. Totaal dus 2 kg krachtvoer per dag. Ook hij is snel in schrale conditie. Ik geloof sowieso niet zo in brokken, voer veel liever granenmengeling/muesli. Marstall is erg schoon voer en makkelijk verteerbaar. Er zit ook mais in, wat hem in superconditie houdt.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 20:06

Hmm ik zal hem 's middags dan ook nog wel hooi geven maar ik betwijfel of hij dat opeet aangezien hij de voorkeur heeft voor gras en hij eigenlijk de hele dag doet om zn ochtendhooi op te eten 'want het ligt daar toch maar' Knipoog Maar kan het at least proberen!

Maar áls je dan maïs geeft, is er dan een limiet? Is 3 scheppen te veel/ niet goed meer?

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 20:18

Mais, als de korrels maar gebroken zijn, is op zich heel goed voer voor een paard. Wel komt je paard met alleen mais eiwitten, mineralen en vitamines tekort. Die zal hij dus uit de rest van zijn voer moeten kunnen halen. Dus als de rest van zijn voer zijn behoeften aan eiwitten, vitaminen en mineralen dekt, kun je net zo veel mais voeren als je wilt. Wel met een beetje gezond verstand natuurlijk. Maar 3 scheppen is geen probleem.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 20:20

Hmm oke bedankt Lachen

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 20:46

ellepel schreef:
tja...zoals bij andere vragen ga ik weer zeggen:
meer hooi!
tussen de middag er een plak hooi bij en om 18.00 ook een plak hooi erbij, dan komt ie wel wat aan.

mais zit veel energie in, dus kunnen ze druk van worden.( mijn ervaring)
ik zou dus gaan voor 2x een halve schep mais, en de rest aanvullen met extra hooi...

in hooi zitten bijna geen voedingstoffen hoor Schijnheilig

geef misschien bietenpulp?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 20:49

Je moet hem zijn ruwvoer en krachtvoer op stal voeren, s'ochtends een flinke portie, als hij dit op heeft dan pas op de wei zetten.
s'avonds weer op stal halen en dan weer voeren, dus niet op de wei voeren.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 20:57

pulp geeft ze al, als je goede kwaliteit hooi voert dan zit er veel in (nu nog wel als het hooi van dit jaar is) pas volgend voorjaar gaan de voedingswaarden van hooi achteruit. wat ik al vermelde een alternatief is kuilgras. Al te veel krachtvoer geven heeft vaak geen zin. Dan besteedt het paard net zoveel energie eraan aan het verteren ervan. (veel balaststoffen.)

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 20:57

beautylover schreef:
in hooi zitten bijna geen voedingstoffen hoor Schijnheilig
geef misschien bietenpulp?

Hij krijgt al pulp
Ik las idd ook dit op de site van ellepel
Citaat:
Krijgt een paard onbeperkt ruwvoer te eten dan zal de blinde en dikke darm sterk gevuld raken. Het duurt namelijk enige tijd voordat de bacteriën in de blinde en dikke darm ruwvoer zoals grof hooi of graskuil afgebroken hebben. Dit is aan de buitenkant van het paard te zien. In de flanken, met name aan de rechterkant van het paard, raakt het paard ‘vol’. Dit heeft dus niet direct iets met vervetting te maken.

@ Shan: Als ze 's ochtends niet meteen de wei in mogen worden ze WOEDEND Haha! Dat vinden ze gewoon fijn, lekker frisse neus halen.
Ons hooi is super. Vers van het land (van dit jaar dus) en eerste snede

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 21:23

Wat is nou belangrijker: een paard dat er goed uitziet omdat hij eerst eet en dan pas de wei op gaat, of een paard dat schraal blijft en zijn maag vol met zand eet. Ze houden hun gemak maar even. binnen een week zijn ze eraan gewend.
Mooi dat goede hooi, veel van laten eten dus, we hebben het niet over vervetting maar kwalitatief goede voedingstoffen. Onbeperkt gras eten laat je hem toch ook doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 21:26

Zit er in de buurt geen boer waar je snijmais mag kopen?
Daar willen ze ook wel lekker vol van worden.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 21:35

@ Shan: Hij ziet er nou ook super uit, ik wil hem alleen iets vetter. En hij eet geen zand. En hij hoeft zijn gemak niet te houden want ik geef hem groot gelijk. Ik ga dat echt niet veranderen voordat ik geprobeerd heb hem 's middags een extra plak te geven of anders 's avonds om 18.00 uur.

@ kawa, mij werd ook verteld dat ze daar dikker van worden dan van maïsmeel maar kan je dat niet gewoon in de winkel kopen? Vind het zo stom om zomaar aan te kloppen Rolleyes

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 21:46

Je zegt zelf dat hij zijn hooi nu al niet opeet, en dat hij op een kale graswei staat. Als het gras erg kort is trekt het paard het gras met wortel en al er uit hierbij kan hij veel zand mee naar binnen krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 21:49

Volgensmij kun je snijmais niet in de winkel kopen.
Maar zo raar is dat toch niet om het bij een boer te vragen Lachen

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 21:51

Ik lees niks over ontwordmen, probeer dat eens als ze nog niet ontwormd is.
Je kunt ter stimulatie van de darmflora opkikker geven door het voer of synbiozyme. Biosaf gist (gistproduct) is ook zeer bevordelijk voor de opname van voeding. EQUI 2000 MICRO-ACTIVE-H is ook een goed product, en zo zijn er nog wel een paar ter optimalisatie van de spijsvertering

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 21:56

shan zij:P.S. wel op tijd en met goede middelen ontwormen.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 21:56

@ shan: hij eet zijn hooi wel op, ik weet niet waar je dat ziet staan?
@ kawa: maar is snijmais dan ook zoveel beter dan maismeel? Het is niet zo dat hij een enorme vetheidstoot hoeft te krijgen ofzo, maar.. hmmz, nouja ik zet m zo wel ff op de foto ter opheldering
@ arnoud: hij is al 2 keer ontwormd met anderhalve spuit ofzo. Maar het is niet zo dat hij problemen heeft met het opnemen ofzo neem ik aan? Hij heeft gewoon veel nodig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 21:58

Geen idee of dat beter is, heb nooit maismeel gegeven, wel snij mais en weet dat daar de magere paarden snel van aankomen Lachen