belastings kreupelheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

santos

belastings kreupelheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 00:21

Ik heb deze vraag al eens gestelt, maar probeer het nog maar eens.
Mijn wat oudere ruin loopt re voor licht kreupel. Dit is alleen onder de man in draf. Aan de longe of in tuig zie je er niets van. Ook in stap en galop is er niets te merken. Als hij in de les loopt is hij het eerste kwartier echt onregelmatig op de re hand. Als ik nu op het verkeerde been licht rijdt zie je er niets van. MIjn instructrice mopperd natuurlijk altijd; je rijdt op het verkeerde been. Dit betekent volgens mij dus, dat hij pijn heeft bij belasting op het re been. Er is echter niets te zien of te voelen en hij heeft het al 1,5 jaar. Het wordt nu wel iets erger heb ik het idee, vandaar mijn vraag. Herkent iemand dit????
En zou foto's maken uitkomst kunnen bieden, zo ja, wat kost dit in Utercht?

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 11:29

Heeft het al 1,5 jaar? Dan ga ik er vanuit dat je in die tijd wel een VA heb laten komen??

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 16:47

Een paard dat kreupel is daar hoor je een dierenarts bij te halen, die kan dan bepalen of er foto's gemaakt moeten worden.
Een paard dat kreupel is zoals jij het beschrijft, die heeft pijn, niet meer op rijden dus totdat je weet wat een da ervan zegt.
Je instructrice had je dit ook moeten vertellen ipv dat ze je verteld dat je op het verkeerde been licht rijdt!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 18:37

santos schreef:
Aan de longe zie je er niets van. Ook in stap en galop is er niets te merken.

Je vertelt er niet bij of jouw paard als het los draaft ook onregelmatig loopt. Wat ik vreemd vind is dat het aan de lounge ook geen onregelmatigheid laat zien.
Bij belastingskreupelheid kreupelt een paard als het pijnlijke been aan de binnenzijde is. Bij bewegingskreupelheid bevind zich het pijnlijke been aan de buitenzijde (op de volte).
Als ik dit allemaal zo bekijk, heb jij als ruiter waarschijnlijk een probleem in de aanleuning waardoor het paard mogelijk teugelkreupel is. Ik zou eens gaan overleggen met een goede trainer en eens kijken of idd daar het probleem ligt.

boontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 20:05

Merk je tijdens het rijden dat het paard scheef is, ongelijke aanleuning heeft ( sterk is op linker of rechter teugel) en op 1 kant meer moeite heeft met bochten en wendingen?

luxortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 20:59

ik zou toch eens foto's laten maken. het zou atrose kunnen zijn.. Drie jaar geleden heb ik het laten doen en toen was ik iets van 250,00 euro kwijt in Utrecht

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 23:17

Ik snap jullie reactie wel van de da bellen en zo. Maar mijn ruin is 20 jaar. Ik rijdt altijd met hem in he tbos en merkte daarbij dus een hele lichte kreupelheid, wat later bij warm lopen weg trekt. Ik dacht zo, het zal wel iets van atrose zijn en heb daar ook een poeder voor gekocht. Ik zag echter geen verbetering door het poeder. Sinds ik dus per mei dit jaar met de les mee rijdt, wordt het meer een probleem. Ik geloof ook echt wel dat hij pijn heeft, maar hij blijft zo graag lopen. Het is een eng. volbloed met loopllust van een 6 jarige. Ik zit nu dus sterk te denken om toch maar eens foto's te laten maken, maar vind wel dat het betaal baar moet blijven.
Ik hoopte eigenlijk dat iemand dit herkende en zo een voorlopige diagnose te kunnen stellen. Lachen

wat bravura betreft; hij heeft het dus ook op de rchte stukken in het bos, dus of dat iets met scheef lopen te maken heeft, weet ik niet. Als hij in het land loopt zie je helemaal niets in geen enkele gang. Ik heb ook vorig jaar een zadel op maat laten maken, omdat ik dacht dat het daar misshen aan lag. Verder zie je het bij een lange teugel en bij het teugel vragen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 23:36

Teugelkreupelheid kan ontstaan door te veel hand, te weinig been en de zit van de ruiter. Over scheef lopen heb ík het niet gehad. Je kunt idd misschien even een foto laten maken, dan weet je het zeker, maar voor teugelkreupelheid heb je gewoon een goede trainer nodig die jou en jouw paard kunnen helpen. Succes. Lachen

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 13:42

het klinkt niet als teugelkreupel,
Als het paard pijn heeft moet je er in ieder geval niet op rijden tenzij een kundig paardenarts iets anders voorschrijft, beweging kan je hem ook geven zonder dat je er op zit. Nogmaals: DA evt. foto

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 14:57

het klinkt alsof het vanuit zn schouder of rug komt.. ik zou een uitgebreid kreupel onderzoek doen.. hiervoor hoef je niet naar utrecht maar moet je gewoon door je eigen DA laten doen. Als je het er neit mee eens ben of het ckere voor het onckere wil kan je bij je verzekering een Second Opinuim aanvragen, die zeggen dan waar je heen kan gaan. Als je DA het zelf niet meer weet zal hij je kunnen doorsturen naar utrecht.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 00:40

bedankt voor de reacties, ik zal de da eens laten kijken, want ik kan er nu moeilijk mee lessen.