Nog vragen over Luchtzuigen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bolketje

Nog vragen over Luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 23:52

Hallo

Ik heb een ruin, een luchtzuigertje dus.
Ik heb net het stuk zitten lezen over ''vragen over luchtzuigen'' maar ik kom nog steeds ergens niet uit en kan het verder ff nergens anders vinden;

Er staat dat als een paard maar een paar keer per dag eten krijgt deze sneller last krijgt van brandend maagzuur. En daardoor gaat luchtzuigen. Mijn paard eet de hele dag door, hij staat in een wei en hij kan een grote stal in en uit lopen waar ook genoeg te eten ligt, en gelijk als ik hem vast zet om te poetsen gaat hij luchtzuigen. Zo snel krijgt hij toch geen last van brandend maagzuur?

Er staat ook dat de lucht niet in de maag/darmen terecht komt. Mijn paard laat behoorlijk veel scheten, natuurlijk laat elk paard scheten, maar hij doet dat meer als normaal Bloos . Naar mijn mening is dat gewoon de lucht die hij erin zuigt, wat er weer uit komt?

wie kan me hier een antwoord op geven?? Alvast bedankt!! Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 00:06

Ik doe een poging je vragen te beantwoorden... men denkt tegenwoordig dat luchtzuigen komt doordat die paarden meer/sneller maagzuur aanmaken. Vergelijk met brandend maagzuur bij mensen. Luchtzuigen levert spuug, spuug maakt de maagsappen minder zuur. De hele dag eten helpt. De maagsappen worden daardoor ook minder zuur. Luchtzuigen is waarschijnlijk ook een gewoonte geworden gedeeltelijk. Paarden die maagzuurremmers krijgen gaan minder luchtzuigen. Sommigen stoppen ermee maar niet allemaal. Maagzuurremmers helpen, maar genezen niet.

De lucht (dat is onderzocht) komt niet in de maag. Bovendien maken de darmen zelf vele malen meer gas aan in een uurtje dan een paard naar binnen zou kunnen zuigen. De darmen maken zo veel gas aan dat een paar scheten best normaal is. Heel veel scheten is niet normaal. Dat duidt op een spijsvertering die wat van slag zou kunnen zijn. Mijn luchtzuiger laat geen scheten hoor en heeft volkomen normale mest.

Is de mest dunnig? ruikt de mest zurig? Overleg eens met je stalhouder of dierenarts over een dieetverandering (wel geleidelijk doorvoeren). Dat is een eerdere reden voor scheten dan luchtzuigen.

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 10:23

mijn pony is ook een luchtzuiger. Hij laat ook niet veel scheten enzo. Hij doet het vooral nadat ie eten heeft gehad bijvoorbeeld biks stukje brood of een snoepje.

Bolketje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 11:49

Die scheten laten dat is volgens mij niet iets kwalijks bij hem... Hij doet dat altijd eigenlijk al. Toen ik hem leerde kennen (3 jaar terug) viel het me gelijk op die scheten, ik heb hem een tijdje gewoon verzorgt en na 2 jaar heb ik hem gekocht, in die periode heb ik geen vreemde dingen ontdekt, hij was altijd gezond en vrolijk. Maar toen hij nog niet van mij was is hij wel gekeurd door een dierenarts die hem goedkeurde, maar over dat scheten laten is niks gezecht omdat iedereen altijd dacht dat dat door het zuigen kwam. Zijn mest is overigens wel gewoon goed. Geen apartigheid.
Ik zal er toch even een dierenarts bij halen, als ik dit allemaal lees vertrouw ik het toch niet helemaal en neem ik liever het zekere voor het onzekere!
Bedankt voor je reactie Anya

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 12:26

Heb ook een luchtzuiger. Ze laat ook veel scheten en krijgt de hele dag door eten. Maar ze is kerngezond, dus ik maak me hier absoluut geen zorgen over.
Verder hebben de luchtzuigers vaak een maagzweer of teveel maagzuur. Dit heeft tot gevolg dat het voedsel vanuit de maag te zuur in de darmen komt. Recente onderzoeken wijzen er nu op dat om dit op te vangen er een andere bacterieflora in de darmen zit dan bij paarden die geen last hebben van hun maag. De bacteriën geven waarschijnlijk meer gassen af dan de normale bacteriën. Het kan verder geen kwaad, zolang ze dus maar scheten blijven laten, maar dat geld voor ieder paard.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 17:16

Mijn paard staat de hele dag buiten met de anderen, heeft genoef afleiding en toch staat hij ook te zuigen. er is bij hem maagonderzoek gedaan en hier is uitgekomen dat hij een geirriteerde maag had. hij heeft nu een aantal bakken met maagzuurremmers gehad, maar dit had alleen (een beetje) effect zolang je het bleef geven. ook hij laat veel scheten en soms doet hij z'n staart omhoog en komt er echt dun bruin vocht uit.
mijn paard wordt over 3 weken behandeld door de silverlinde.
waarschijnlijk heeft mijn paard last van stress. dit schijn je heel moeilijk bij paarden te kunnen zien. een paard kan boordevol stress zitten, terwijl er aan de buitenkant helemaal niets te zien is. van die stress kunnen ze last van hun maag krijgen. (maagzweren). als ze last van hun maag hebben , hebben ze ook een grote kans op spijsverteringsproblemen.
dus je paard hoeft niet persee brandend maagzuur te hebben, hij kan ook maagzweren of zo hebben door stress.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 18:13

Ik heb ook een luchtzuiger gehad en volgens mij is het gewoon een soort tik! (Net als weven) Hij deed het zelfs met losgooien in het midden van de bak op zijn knie. Hij is 28 geworden en is door een gebroken been dood gegaan. Hij is zijn hele leven gewoon gezond geweest.