castratie: rechstaand of liggend

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cirano

Woonplaats: Kampenhout (België), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

castratie: rechstaand of liggend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 19:41

Wie heeft hier ervaring met rechstaande castratie?

Mijn 2 en halfjarige hengst wordt waarschijnlijk volgende week gecastreerd maar bij hem kan het alleen maar rechtstaands omdat hij een subluxatie heeft tussen zijn 2de en 3de nekwervel en het is te gevaarlijk om hem uit narcose te laten ontwaken (vooral dus door de ongecontroleerde bewegingen die hij kan gaan maken bij het ontwaken).

Sommige zeggen dat bij de rechtstaande castratie de kans bestaat dat ze toch nog gaan uithalen met hun achterbenen?

Ik moet hem dan gewoon de eerste 24 uur op stal houden en daarna mag hij gewoon buiten. Afspuiten zou niet nodig zijn.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 23:40

Ik heb gehoord dat als je het via het lieskanaal laat doen dat je paard sneller herstelt,maar het is wel een stuk duurder en narcose brengt wel risico's met zich mee. Ik heb wel goede ervaringen met staand castreren. Ik heb het nog niet anders geprobeerd vanwege narcose risico's

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 00:17

Je kan ook de laparoscopische castratie laten doen, daarbij blijft je paard staan, en wordt in de buikholte de zaadstreng doorgeknipt.
Dus er wordt geen narcose gebruikt.
De testikels blijven wel zitten, die verschrompelen.
Er worden hierbij zes kleine wondjes gemaakt, in elke flank drie.
Het paard heeft bij deze operatie minder te lijden dan wanneer de testikels verwijderd worden en de kans op complicaties is heel erg klein.
Een nadeel is dat bij ongeveer 5 % van de gevallen een of beide testikels toch hormonen blijven produceren, daarom kun je 1 week na de operatie een bloedmonster laten afnemen om het testosterongehalte te bepalen.
Als dat te hoog blijft, moeten de beide testikels alsnog operatief worden verwijderd.
Deze info komt trouwens uit de Hoefslag Schijnheilig

arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 14:30

Mijn 2,5 jarig paard is 2 wekengeleden staande gecastreerd, doormiddel van een plaatselijk verdoving, binnen een halfuur stond hij weer opstal.
Hij heeft er weinig last van gehad, alleen zijn koker is ongeveer anderhalve week dik geweest.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 17:25

Mijne is ook staande gecastreerd, geen problemen gehad!

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 17:47

De mijne ook en is prima verlopen Lachen

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 22:12

Ze worden plaatselijk verdoofd, mijn paard kreeg ook een praam op. Castratie is prima verlopen, zo wie zo geen risico met narcose en zo. Slaan met de achterbenen? kan ik me iets bij voorstellen, maar door de verdoving en de praam gedroeg hij zich prima...

DANIenVLIEG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 22:55

De mijne is ook staand gecastreerd, en ik vind dat een goede manier!!

Oud verzorgpaardje van mij was liggend gecastreerd en dat was echt en hel, hij bleef maar opstaan en hoeveel ze hem ook gaven hij bleef maar niet liggen, echt heel eng gezicht...

Acilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 13:28

echt geen zorgen maken over staand castreren, heb ik ook alleen maar goede herinneringen aan , is zo voorbij en ze hebben er weinig last van vond ik...

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 19:08

Idd, staand castreren brengt veel minder risicos mee dan op tafel. Dus als ik de kans had, wist ik het wel (ik heb geen hengst, dus vandaar geen kans). Geen zorgen maken, hij is in goede handen!

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 19:56

SuzanneAAHCH schreef:
Ze worden plaatselijk verdoofd, mijn paard kreeg ook een praam op. Castratie is prima verlopen, zo wie zo geen risico met narcose en zo. Slaan met de achterbenen? kan ik me iets bij voorstellen, maar door de verdoving en de praam gedroeg hij zich prima...

Mijne kreeg ook een praam op.
Castratie was helemaal super goed verlopen.
Mijn pony schopte ook niet ofzo Lachen

chanenmichel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 23:02

Mijn fries is vrijdag gecastereerd (staand). Hij werd eerst versufd en daarna kreeg hij een plaatselijke verdoving. Ze laten de wond open, omdat het wondvocht er dan uit kan lopen. Het is goed gegaan, hij heeft niet getrapt. Hij was ook zo suf. Ik moet hem wel afspuiten, omdat het dan minder kans op ontstekingen heeft. Nu is het heel erg dik. Hij heeft nu ontstekingsremmers en pijnstillers, want hij heeft er erg veel last van. Dat is niet bij ieder paard zo hoor, dus ik wil je niet bang maken hoor.
Verder is het echt snel en goed verlopen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 23:06

VAgebontje is onlangs ook staand gecastreerd, en het was zo gebeurd, heel makkelijke procedure. Daarom ook een heel stuk voordeliger ook nog.

Maar; laat nooit castreren in het land, altijd in de kliniek bij een DA. Je wilt niet dat je versufde gesneden hengst nog met de klemmen tussen de benen wegrent.... Dus; in een afgesloten ruimte laten doen!