Mijn paard (13 jaar) loopt de laatste tijd niet goed. Ze was niet kreupel, maar liep de eerst paar passen wat onregelmatig. Met rijden loopt ze hier wel doorheen, met longeren duurt dat wat langer. Verder loopt ze wel soepel, komt ook aan de teugel, is alleen wel wat onrustiger en minder voorwaarts dan normaal. Hoefsmid is erbij geweest en heeft haar gecontroleerd of een hoefzweer of andere hoefafwijkingen. Staleigenaar heeft de buigproef gedaan, kwam ze goed uit. Gisteren reed ik haar en ze was behoorlijk dwars, maar liep niet onregelmatig. Na de galop (3 voltes) terug in stap, paard stokkreupel. Ik afgestapt en aan de hand uitgestapt. Na het afzadelen wilde ze niet meer voor of achteruit. Ze is dus nu aan beide voorbenen stokkreupel. De sypmtomen lijken wat of hoefbevangen, alleen schijnen ze dan kort te lopen met de achterbenen en dat doet ze dus niet. Ze heeft zich ook niet verstapt ofzo. Ik neem ook altijd genoeg tijd om in en uit te stappen. Overdag loopt ze in de wei en ik rijd haar gemiddeld 5x per week. Ik weet echt niet waar ik het moet zoeken. Heeft iemand ook zo iets meegemaakt? Maandag ga ik de kliniek bellen voor een afspraak, maar ik ben gewoon benieuwd of jullie dit herkennen. Overigens loopt ze in de wei wel goed, het is dus alleen als ze belast wordt dat ze onregelmatig is.
Dat dacht ik dus ook, maar ze kwam goed uit de buigproef, of is dit niet altijd een garantie?
Arabesk
Geplaatst: 13-11-04 15:24
Dat weet ik niet precies, maar met röntgenfoto's kunnen ze wel uitsluitsel geven.
Ellebel
Geplaatst: 13-11-04 15:37
Een buigproef zegt weinig, er zijn er bij die helemaal goed zijn en toch kreupel eruit komen, en bijv. Vos was prima op de buigproef maar die bleek zo veel arthrose te hebben dat de gewrichtsspleet bijna dicht zat op sommige punten. Aan een goed klinisch onderzoek, foto's en eventueel verdovingen heb je meer.
Kyona
Geplaatst: 13-11-04 16:55
Tja, het is moeilijk te zeggen. Vind het vooral raar dat ze na het rijden en afzadelen helemaal niet meer wilde lopen. Was dat maar even en liep ze daarna wel weer? Buigproef zegt niet altijd wat, ene paard loopt er gevoeliger op weg dan het andere.
Vinia
Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-04 18:28
Het was maar even. Ze is wel naar de trailer gelopen, maar liep heel erg kreupel aan beide voorbenen.
never
Geplaatst: 13-11-04 18:30
hoi hoi
je kunt wel allerlei tips vragen maar ik denk dat je toch echt het beste naar een DA kan gaan
Morrie
Geplaatst: 13-11-04 19:05
ik zou maar snel een Da erbij halen en een onderzoek laten doen, dan weet je war je aan toe bent en hoe je moet handelen zonder het paard pijn te doen
TheSam
Geplaatst: 13-11-04 19:59
Idd VA erbijhalen en misschien foto's maken.. Het lijken op de symtomen van HKO en een buigproef hoeft niets te zeggen! Succes!
Vinia
Geplaatst door de TopicStarter: 13-11-04 21:06
Zoals ik al geschreven heb: ik ga maandag de kliniek bellen voor een afspraak.