kort in de rug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cirano

Woonplaats: Kampenhout (België), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

kort in de rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 20:29

Ik heb een 2-jarige hengst die vrij kort is in de rug. Soms denk ik zelf dat er geen plaats gaat overblijven om een zadel op te leggen Knipoog Spijtig genoeg heb ik nu niet direct foto's beschikbaar.
Maar wat ik eigenlijk wil weten: wat zijn de voor-en nadelen van een vrij korte rug. Hij is echt super compact!

Zijn die nu beter voor dressuur of springen?

[/url]

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 22:54

Springpaarden zijn vaak vierkant gebouwd, dressuurpaarden rechthoekmodel, langer dus. Voordelen: sterk. Nadelen: minder flexibel/buigzaam en inderdaad soms weinig plek voor een zadel.

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 09:41

Behalve naar de rug, moet je ook even kijken naar de onderlijn, is die ook kort ? Paarden met een kortere rug en lange onderlijn kunnen veel snelheid maken en kracht zetten. Kortere rug als voordeel sterker. Bij barrel race paarden (western) zie ik graag een korte rug met langere onderlijn Lachen maar ik denk dat je gewoon het paard in het geheel moet bekijken. Misschien heeft ie wel een korte rug maar hele goede gangen en is ie toch heel geschikt voor de dressuur Lachen Cheese!

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 13:12

Mijn paardje heeft ook een korte rug. Hij is volgens 'kenners' springtypisch gebouwd, doch springen doe ik er nu nog niet terug mee. In dressuur loopt hij behoorlijk goed. Het enige probleem was voor hem een passend zadel vinden. Schofthoogte is 1m52 en er ligt een Wintec op maatje 16,5. Wanneer ik mijnstubben van mijn pony er op legde(17,5) paste die gewoon niet; veel te lang, te ver op de rug. In de winkel zeiden ze dat het zadel voor mij moest passen,dat ik niet naar de grote moest kijken. hummm, had ik dat gedaan, dan was mijn paard nu nog aan het bokken wegens te ver en te diep op de rug te zitten.
Inderdaad zeer stevige paardjes,maar moeilijk voor een passend zadel en soms heeft die de neiging om te kort te gaan lopen.

Cirano

Woonplaats: Kampenhout (België), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 18:43

Ja de veearts zei ook dat hij een goed springpaard zal worden. Zijn moeder was ook wel een super springer maar zijn vader is een echte dressuurvererver (PIK SOLO = Oldenburger).

Inderdaad, hij loopt ook vrij kort als hij draaft op de weide. Veearts zegt dat hij 'kort in de schouder' is.

Wat bedoelen jullie eigenlijk met 'de onderlijn'. Ik kan je wel zeggen dat de rest van zijn lichaam helemaal in verhouding staat. Ook zijn hals is niet echt bepaald lang. Hij is wel een mooie verschijning maar heeeel compact. Hij gaat nu ook al naar 1m68 denk ik, en hij is 2 jaar en 7 maanden oud. Hij is nu ook vooral in de breedte aan het uitzetten maar ik had hem ook liever iets langer zien worden Knipoog (veearts zegt dit trouwens ook).

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 19:30

Onderlijn: vanaf zijn elleboog tot zijn knie.