rotstraal, wanhopig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mikkie

rotstraal, wanhopig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 13:19

Mijn paard heeft in deze tijd van het jaar altijd last van rotstraal.
Om het even in het kort samen te vatten: ik weet niet meer wat ik moet doen. Mijn "medicijnkast" bevat inmiddels de volgde onderdelen:

- teer (spray)
- groene leem
- waterstofperoxide
- blauwtinctuur
- talkpoeder
- Hoof and Sole hardener

Ik heb al deze middeltjes afzonderlijk van elkaar uitgeprobeerd, maar de hoeven blijven slecht. Op stal wordt er altijd voor gezorgd dat er een dikke laag schoon stro in de stal ligt, dus daar kan het ook niet aan liggen. Volgens de hoefsmid moet ik gewoon volhouden en de hoeven goed schoon houden, maar ik zie echt geen verbetering.

...............Wie-o-wie heeft de gouden tip..................

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 13:22

Weken in biotex, zodat ze heel goed schoon zijn en dan insmeren met jodium, dat heeft bij mijn pony heel goed geholpen, had deze tip van onze oude hoefsmid..

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 13:29

goed uitwassen droogvegen en daar een watje met tandpasta in proberen te proppen en de rest van de straal goed in smeren met tandpasta.
Echt de goed koopste die je vinden kan is al goed.
dat moet je minimaal een week doen dan zul je zien dat het al veel beter is.
Mijn paard had het ook en ook niet hielp tot ik tandpasta ging gebruiken want tandpasta heeft de eigenschap uitdrogen als je het zo gebruikt.

PROBEER HET ZOU IK ZEGGEN
baat het niet dan schaat het niet

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 14:55

Meer bewegen!

De stal uit en zoveel mogelijk bewegen, al dan niet met jou erop. Beweging stimuleert de doorbloeding wat de genezing bevordert en problemen vóór probeert te zijn.

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 15:05

Kijken of de urine wel goed weg kan lopen uit de stal....
De stralen goed bij houden, zodat je ze makkelijk kan drogen...

Lurdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 15:23

Hoef goed schoon maken (uitkrabben en daarna borstel met warm water), betadine indruppelen en aantippen (wattenschijfje) met egyptische zalf.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 15:47

Staat je paard op stro of zaagsel? Soms hoor je wel eens dat stallen op vlas echt enorm kan helpen. Zelf doe ik altijd betadineshampoo in de straal. Goed schoonmaken, shampoo erin laten lopen, tijdje voet omhoog houden en neerzetten. Niet uitspoelen.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 16:09

Antheman schreef:
Meer bewegen!

De stal uit en zoveel mogelijk bewegen, al dan niet met jou erop. Beweging stimuleert de doorbloeding wat de genezing bevordert en problemen vóór probeert te zijn.

Hij komt iedere dag enkele uren op de wei, wordt regelmatig goed bereden en vaak wandel ik nog een stukje met hem. Die beweging zit dus echt wel goed.

Ik ga de tandpasta eens proberen.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 16:21

geen teer gebruiken iig! dit sluit de hoef helemaal af.
tandpasta heb ik ook weleens van gehoord maar of het werkt?
probeer het eens!

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 16:30

Ik moet van de hoefsmit de hoeven goed schoonmaken en om de dag teren en jodiumtinctuur er in laten lopen. Jodium-tinctuur ontsmet en droogt ook iets uit. ik begin met teren, zodra de hoefsmit de rotte plekken weggesneden heeft. dan weet je ook zeker dat je geen bakterien insluit.
Mijn paard en shet hebben af en toe een beetje natte/stinkende straalgroeven, ik doe er dan een paar dagen jodiumtinctuur in en het is zo weg.

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 17:55

Hoeven goed schoonmaken en betadine erop doen.
Eventueel een watje drenken in betadine en dat in de hoef doen.. dit kreeg ik op de kliniek te horen.

Wat ook helpt is Dry Feet van Cavalor!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 17:59

Het klinkt me bekend in de oren. Al deze middelen en meer had ik ook al gebruikt, niets hielp.
Toen mijn paard wegens een schimmelsporen allergie op zaagsel moest werden z'n stralen al snel beter en beter.
Maar je hoort het ook wel eens andersom dus dit is blijkbaar per paard verschillend.
Het paard van een familielid heeft zooltjes gekregen van de smid, dit ging ook goed.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 19:13

Een keer een dierenarts naar laten kijken misschien!?!? Dierenartsen kunnen tot op het bot de onderkant van de hoef blootleggen, om het vervolgens weer te laten genezen.. radicaal, maar kan erg succesvol zijn!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 21:16

Van formaline is bekend dat het zeker werkt, maar ja dat wordt ook gebruikt om dode dieren te conserveren..... Ik zou ook zeggen weken in biotex en spuiten met betadine, veel beweging en het liefst 24/7 op de wei!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 21:21

Wij gebruiken soms een oplossing Formaline, ongeveer 1 op 10 dacht ik. Dat is sterk genoeg om de rotstraal te genezen, maar tast de hoef niet aan

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 22:50

Rotstraal = rot vlees. En wat je ook op rot vlees smeer, het blijft rot! Klinkt misschien een beetje vies, maar dat is wel wat het is. Het is te vergelijken met een stuk vlees dat je ergens neerlegd. Wat je er ook mee doet, het gaat rotten. Tenzij je het op sterk water zet. Het enige wat je dus kunt doen is al het rotte vlees weg (laten) snijden. Voor meer info zou je ook kunnen kijken op www.paardnatuurlijk.nl of Frans en Ilona van die site even bellen/mailen.

Veel succes ermee.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 23:00

Pendrag schreef:
Rotstraal = rot vlees. En wat je ook op rot vlees smeer, het blijft rot! Klinkt misschien een beetje vies, maar dat is wel wat het is. Het is te vergelijken met een stuk vlees dat je ergens neerlegd. Wat je er ook mee doet, het gaat rotten. Tenzij je het op sterk water zet. Het enige wat je dus kunt doen is al het rotte vlees weg (laten) snijden. Voor meer info zou je ook kunnen kijken op www.paardnatuurlijk.nl of Frans en Ilona van die site even bellen/mailen.

Veel succes ermee.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 11:48

Sinds een aantal maanden behandel ik mijn paard met tea tree oil. Aan drie van de vier hoeven had ze ietjes rotstraal, daarbij heeft ze ook nog hele diepe straalgroeve. Wat zie ik tot mijn verbazing, twee straalgroeven zijn inmiddels dicht gegroeid. Ik wist dus niet dat dit kon, dacht altijd dat het haar model van de hoef was. De laatste straalgroeve begint nu ook eindelijk dicht te groeien.
Ik heb mijn paard als volgt behandeld. Elke avond gewoon de hoeven uitgekrabt, niet gewassen of wat dan ook. Na het uitkrabben twee druppels tea tree in de straalgroeve laten lopen en op de plekje waar rotstraal zat. Zodra ik een los friemeltje aan de straal zag zitten heb ik dit weggesneden zodat er goed lucht bij het rottingsproces kan komen.