Ontsmettingsmiddel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jinkiepinkie

Ontsmettingsmiddel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 12:02

Hoi bokkers,bij ons op stal worden elke week alle borstels uitgewassen en omdat sommigen ervan ook beenschurft hebben,wil ik graag een ontsmettingsmiddel gebruiken daarvoor!Maar ik zou liever een goedkoper ontsmettingsmiddel willen dan Dettol,want 't is verschrikkelijk duur en dat voor alle borstels uit te wassen... Scheve mond
Nu is mijn vraag natuurlijk of dat jullie er één weten?! Verward

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:10

De kosten van een fles dettol vallen wel mee hoor (alhoewel ik niet in je portemonee kan kijken) want je verdund het (hopelijk) toch wel met water?
Als je dan toch iets anders wil gebruiken is ouderwetse groene zeep (niet de vloeibare) een mogelijkheid. Klont in een emmer water, borstels er in., laten weken, uitspoelen en je hebt weer schone borstels.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:15

uhm ik heb even in de horselover gebladerd...er is ook summerwash verkrijgbaar.maar ik weet niet of het werkt.

wij doen het namelijk met dettol Haha!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:33

je kunt ook gewoon je borstels in de chloor leggen en dan goed naspoelen en daarna in de wasmaschine gooien. stop de borstels dan wel in een uod kussensloop en maak deze dicht met veiligheidspeldjes..

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:37

Van chloor worden de houten delen van een borstel niet echt mooier en ik zou ook voorzichtig zijn met "chemische" schoonmaakmiddelen! Zeker als je paard een gevoelig huid heeft kan dat voor nare uitslag zorgen.

Jinkiepinkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 12:41

Alvast bedankt!Ja,ik weet dus niet hoelang je met bv. een liter Dettol toekomt(als je t ook met water verdunt!)omdat ik er geen ervaringen mee heb. Verward
Hoelang kom je met 1 liter Dettol toe als je 5 setjes ontsmet?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:48

2 dopjes dettol op 10 liter water. ga maar aan het rekenen, want daar ben ik zelf geen ster in. Knipoog Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:56

bij de dierenwinkel kun je ook ontsmettingsmiddel kopen, doe je heel lang mee en is in verhouding dus niet duur...

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 16:24

Simmie schreef:
Van chloor worden de houten delen van een borstel niet echt mooier en ik zou ook voorzichtig zijn met "chemische" schoonmaakmiddelen! Zeker als je paard een gevoelig huid heeft kan dat voor nare uitslag zorgen.

daarom schrijf ik er ook bij dat je ze goed moet naspoelen en dan in de wasmachine!
en dat het hout dan wat minder mooi wordt vind ik geen ramp. gaat erom dat de borstel zijn functie behoud. en de topic-starter vroeg om een goedkope manier...dus vandaar

Jinkiepinkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 17:25

Bedankt iedereen! Knipoog

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 22:35

wij hebben op school beau beau om de dierverblijven te poetsen ... het ruikt lekker en het werkt .... dat een idee ??? ze hebben het in mini jerrycans

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 22:38

met dettol doe je harstikke lang

En het is bijv ook goed om een wondje mee te ontsmetten, dus wat over is, kun je goed gebruiken.

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 09:43

Wij gebruiken ook altijd dettol en koop het bij de apotheek of drogist. Is niet zo duur Lachen

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 23:37

ik gebruik altijd halamid,maar ik weet niet of dat duurder is dan dettol. het is wel speciaal voor stallen en alles rondom vee