Inenting van veulen ???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lindsjah

Inenting van veulen ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 18:36

Waarschijnlijk zijn er al topics over, maar kan ze niet vinden.

Op 4 december ga ik mijn nieuwe aanwinst ophalen;
een Shetland hengst veulentje van nu 5 maanden, dan bijna 6 maanden oud.
Ik zit alleen met vragen over de entingen...
Ik weet dat een veulen normaal gesproken 3 veulenprikken moet krijgen, dit heeft mijn pony ook gehad toen hij veulen was maar weet niet meer precies wanneer hij die heeft gehad.

Nu zit het zo, het veulen heeft nog maar 1 veulenprik gehad, en had de tweede al lang gehad moeten hebben.
Maar deze heeft hij door omstandigheden nog steeds niet gehad.
Moet ik hem gewoon de tweede prik nog geven als hij bij mij is en dan daarna de derde prik geven?
En over hoeveel weken/maanden zou dat dan moeten?
Of kan ik misschien meteen een basisenting (influenza+tetanus) geven omdat de veulenprikken nogal laat zijn?

Ik heb totaal geen verstand van al die inentingen,
is al zo lang geleden dat mijn paardje ze moest krijgen.. Bloos

La_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 18:46

Mijn veulen heeft nooit een veulenprik gehad.
Heb haar voor het eerst laten enten op bijna 5 maanden (een week voordat ze bij haar moeder wegging) en bij de opfok zouden ze het na 4-6 weken weer herhalen en daarna gewoon om het (half)jaar

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 18:51

Mijn DA adviseerde de inenting aan het veulen met 5 mnd te geven en dan gelijk te chippen. Van te voren heb ik 'm wel een paar keer zo'n vitaminestoot gegeven om zijn weerstand op peil te houden Lachen

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 21:15

Normaal krijgt een veulen binnen 24 uur na zijn geboorte de veulen spuit.
Daarna op een leeftijd van ongeveer 5 maanden (eerder of later op de discretie van de fokker/eigenaar) krijgen ze hun eerste combinatie spuiten (influenza, tetanus, rhino). De herhaling, of zg 'booster' MOET 4 weken daarna gegeven worden. Met deze tijd stip wordt de eerste spuit ondersteund, meer dan 4 weken er tussen nullificeert het effect.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 07:10

Die van mij kreeg hem toen ze 3 maanden was en 4 maanden.

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 08:15

Wij hebben ons veulen geen veulenprik gegeven.
Wel influenza,
Daarvan is afhankelijk van wanneer de merrie de laatste influenza heeft gehad. Het veulen krijgt namelijk vanuit de moeder een deel bescherming mee. Wij hebben het veulen toen dat ie 6 mnd was laten enten (basisenting), daarna geloof ik 3 mnd later en vervolgens weer na 6 mnd. ... geloof ik Verward (het is zo ingewikkeld).
Ik raad je aan met je DA te overleggen wat in jou situatie het beste is.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 09:58

Eowyn heeft een veulenprik gehad vlak na de geboorte en daarna gewoon influenza-tetanus op de leeftijd van 5 maanden. En nu gaat ze gewoon om het half jaar geent worden.
Maar als je het niet zeker weet: Bel de da wat jij het beste kan doen.

Lindsjah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 12:14

Ik ga idd dan even de DA om raad vragen, hij moet binnenkort toch gechipt worden dus dan vraag ik het wel even.
Als alles gewoon op tijd gebeurd was, was er geen probleem geweest. Mijn veulen heeft gewoon 3 veulenprikken op tijd gehad, en daarna gewoon een jaarlijkste inenting. Maargoed, ik zal de DA even om raad vragen, hij zal het wel het beste weten. Lachen