Artrose -> stalbandages?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mirkim

Artrose -> stalbandages?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 17:04

Ik zit me af tevragen. Kou is funest voor Mirk zijn beentje en ik zie dus ook erg tegen de winter aan...

Bij mijn Mirk is vorig jaar artrose (hoge overhoef) geconstateerd in zijn rechtervoorbeentje. Hij is de laatste tijd redelijk doorgekomen en vaak merk ik niet eens dat hij artrose heeft!!! Nu wordt het kouder, en nu wordt ik ook ietsje banger om weer een aantal maanden in de stress te zitten...

Nu vroeg ik af, of jullie voor jullie artrose paarden stalbandages om hebben en met welke tempraturen die om komen? Doen jullie die stalbandages om alle benen en hebben jullie die 24/7 om?
Scheren jullie de benen van jullie paarden ook?

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 17:39

Voor zover ik weet vind er bij artrose een ontsteking plaats tussen het bot en het kraakbeen, waarom is kou dan slecht voor hem?
Volgens mij is warmte juist slecht voor artrose...of zeg ik nou iets heel stoms

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 18:54

Het oude paardje waar mijn zusje op reed (beetje stap en draf door de bak) had ook actrose. Ik deed smorgens altijd zijn benen afsponsen met lauw warm water en cole's linement voor goede doorbloeding en dan savonds voor de nacht de stalbandages om. Dat hielp heel goed Lachen

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 19:35

Blossomm schreef:
Voor zover ik weet vind er bij artrose een ontsteking plaats tussen het bot en het kraakbeen, waarom is kou dan slecht voor hem?

Waarschijnlijk is het eerder het vocht in de lucht waar het paard last van heeft, gebruik je glucosamine? Zeer goed middel bij deze aandoening.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 19:37

Blossomm schreef:

dat is arthritis(is=ontsteking in latijns), arthrose is de botopbouw die daarna volgt, een manier van het lichaam om de schade te "herstellen" en het gewricht te stabiliseren....helaas met desastreuze gevolgen voor de buiging van een gewricht.
Er zijn mij gevallen bekend waarbij dat idd helpt, een oud ponyclubgenootje van mij heeft haar pony gedurende de winter ook met bandages (dwz transportbeschermers) om staan. Dit paard heeft o.a. een hele grote bult op zijn knie (voorbeen).

Het kan verlichting geven, hoewel in de meeste gevallen het niet zozeer de kou is die slecht is, of waardoor een paard (en mensen!) er meer last van krijgen, maar eerder dat hele vochtige weer. Ik zou het proberen als jij denkt dat het nodig is.

Zoals je weet heeft mijn paard het ook al heel lang, bij haar merk ik echter niets met weersveranderingen, gelukkig.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 20:29

Ik weet niet hoe het voor paarden is, maar ik heb zelf artrose en ben zeer gebaat bij warmte!!

navaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 20:30

Is dat dan door het toenemen van de doorbloeding?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 23:15

kimmy schreef:
Ik zit me af tevragen. Kou is funest voor Mirk zijn beentje en ik zie dus ook erg tegen de winter aan...

Bij mijn Mirk is vorig jaar artrose (hoge overhoef) geconstateerd in zijn rechtervoorbeentje. Hij is de laatste tijd redelijk doorgekomen en vaak merk ik niet eens dat hij artrose heeft!!! Nu wordt het kouder, en nu wordt ik ook ietsje banger om weer een aantal maanden in de stress te zitten...

Nu vroeg ik af, of jullie voor jullie artrose paarden stalbandages om hebben en met welke tempraturen die om komen? Doen jullie die stalbandages om alle benen en hebben jullie die 24/7 om?
Scheren jullie de benen van jullie paarden ook?

BEWEGING!

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Een paard met artrose moet zoveel mogelijk bewegen. Dus uit die stal en en lopen maar!
Door het bewegen bevorder je de bloedsomloop wat weer de warmte stimuleert.

Dus geen bandages voor mij.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 23:19

als je paard 24/7 beschikking heeft over hooi, kan hij zich prima warm houden! Net als een kacheltje waar je steeds wat hout op gooit. En verder......... dat wat Antheman zegt!

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 20:04

Ik ben het ook met Antheman eens,
maar Aberesk: 24/7 hooi????

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-04 20:12

Voor het geval dat heel bokt zegt: hij moet beweging, dat krijgt hij voldoende. Ik denk boven het gemiddelde paard wat bij winterdag op stal staat. Hij staat 's morgens in de bak en 's middags wordt hij gereden. Mijn vraag was, of het een optie is om stalbandages om te gooien...

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 17:46

ik denk niet dat stalbandages veel helpen tegen artrose, is meer tegen stalbenen. Zoals iedereen en jijzelf Knipoog al zegt is beweging idd erg belangrijk. Ook kan je medicijnen bjhvoeren zoals artrose gelatinaat etc.
succes ermee, weet hoe rot het is..

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-04 17:54

Blackje schreef:
ik denk niet dat stalbandages veel helpen tegen artrose, is meer tegen stalbenen. Zoals iedereen en jijzelf Knipoog al zegt is beweging idd erg belangrijk. Ook kan je medicijnen bjhvoeren zoals artrose gelatinaat etc.
succes ermee, weet hoe rot het is..

Wat ik met medicijnen vind is dat het volgens mijn DA nog niet bewezen is of het werkelijk helpt... Daarbij, hij kan nu nog prima zonder medicijnen, moet ik hem daarom nu al volstoppen met medicamenten? Vaak is het ook zo dat het op een dopinglijst staat en de medicamenten een verdovend effect hebben, zodat paarden door de pijn heen lopen... Of... dit vertelde mijn DA...

luxortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 18:07

HOI Ik Ben hier nieuw maar mijn paardje heeft al ruim 4 jaar atrose. Hij is hiervoor in Utrecht geweest en zij adviseerde mij vooral beweging, zoals iemand hiervoor al schreef. De mijn heeft ook speciaal beslag en voor de rest gaat het prima. Ik zou geen bandages gebruiken.. Lopen met die hap. Je moet de plekken waar atrose zit zien als een oud scharnier. als het scharnier niet bewwegt roest het veel harder dan dat het scharnier dagelijks beweegt..

luxortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 21:02

en mijn paardje krijgt ook nog steeds geen medicijnen .. zolang ie nog niet echt pijn heeft of krijgt vind ik dat ook niet zo nodig.

BKersten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 11:33

Mijn paard heeft al 2 jaar artrose aan beide voorknieen. Ik rijdt haar daarom ook niet meer (ze is 22 jaar).
Sinds een half jaar gebruik ik Primeval gelatinaat en het is gestabiliseerd en zelfs een beetje verbeterd. Het is geen pijnstiller en het kan geen kwaad maar het werkt dus heel goed. Misschien kun je dit tijdens de wintermaanden geven?
Verder merk ik dat het goed werkt als ik mijn paard onder een dik dek zet en haar ook zoveel mogelijk op een niet te drassige wei zet maar bv in de gedraineerde bak. Qua beweging is het "constant bewegen" aan te raden, weidegang dus. Maar ik haal haar snachts wel binnen.
Ik zat ook te denken aan het bedekken van haar benen omdat warmte en droog houden echt wel helpt... mijn beste idee was het kopen van een oude grote ski-broek en daar dan de pijpen afknippen en deze met een band over de ruk vastmaken....
Ik heb het nog niet geprobeerd maar in een ski-broek is wel voldoende ruimte om te bewegen en het ademt en is water dicht...

muiltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 20:12

Letizia schreef:
Waarschijnlijk is het eerder het vocht in de lucht waar het paard last van heeft, gebruik je glucosamine? Zeer goed middel bij deze aandoening.

waar haal je dat??

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 20:20

kimmy schreef:
Wat ik met medicijnen vind is dat het volgens mijn DA nog niet bewezen is of het werkelijk helpt... Daarbij, hij kan nu nog prima zonder medicijnen, moet ik hem daarom nu al volstoppen met medicamenten? Vaak is het ook zo dat het op een dopinglijst staat en de medicamenten een verdovend effect hebben, zodat paarden door de pijn heen lopen... Of... dit vertelde mijn DA...

...

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 20:22

sorry er ging wat mis. had een heel verhaal getypt maar toen kreeg ik de melding dat bokt niet bereikbaar is terwijl bart het dtabeest sneller proberd te maken Verdrietig

Ff opnieuw:
Het is niet echt een medicijn. En het staat niet op de dopinglijst, die ik bedoel. Degene die ik ken die het voert rijd in de wereldtop mee en heeft dus ook te maken met dopingcontroles Knipoog
en nu al beginnen. tja het houd het tegen zodat het niet sneller gaat. Je moet zelf weten of je er nu mee wilt beginnen of als het erger is geworden.
iig succes ermee, ik wete hoe het is....

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 22:36

muiltje schreef:
waar haal je dat??

oa bij de paardendrogist (www.paardendrogist.nl), maar ik heb het de eerste keer van de dierenarts gekocht ( ivm met een peesblessure op een lastige plek, dit kon evt. artrose veroorzaken, dus uit voorbaad schreef hij glucosamine voor)

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 22:57

mijn merrie heeft ook artrose en heeft geen bandages aan, maar staat nu ook de hele dag buiten.
Nu het kouder is is ze vaker kreupel inderdaad, na de dracht krijgt ze weer speciaal beslag en medicijnen.

BKersten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 17:16

Ik ben glocusamine en MSM zwavel gebruikt (ook via paardendrogist) ook een soort gel voor op de knieen. Ik moet zeggen dat ik hier veel minder effect mee zag als met de Primeval Gelatinaat. Ik ben ook niet voor het regelmatig gebruik van pijnstillers, het is juist goed als je paard zelf voelt hoever hij kan gaan.

Aldus de dierenarts op dierennieuws.nl-> "Primeval is geheel natuurlijk (= niet chemisch), gemaakt van bindweefsel van runderhuid, ¨gelatine¨ dat op een speciale manier is behandeld. Het bestaat uit de bouwstoffen, de aminozuren en korte aminozuurstukjes, voor de eiwitten die het kraakbeen moeten opbouwen, maar ook de hoeven. In het gewrichtskapsel zitten ook de cellen die het gewrichtssmeer, de synovia, aanmaken, het smeermiddel voor het gewrichten. Primeval is de veterinaire versie van de humane Mariandl, dat al duizenden mensen met artrose en reuma geholpen heeft (verkrijgbaar bij de meeste apotheken en drogisten)."

BKersten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 17:18

BKersten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 17:20

luxortje schreef:
HOI Ik Ben hier nieuw maar mijn paardje heeft al ruim 4 jaar atrose. Hij is hiervoor in Utrecht geweest en zij adviseerde mij vooral beweging, zoals iemand hiervoor al schreef. De mijn heeft ook speciaal beslag en voor de rest gaat het prima. Ik zou geen bandages gebruiken.. Lopen met die hap. Je moet de plekken waar atrose zit zien als een oud scharnier. als het scharnier niet bewwegt roest het veel harder dan dat het scharnier dagelijks beweegt..

Wat voor speciaal beslag heb je?

SuperYola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 00:28

Lachen Hoi mijn paardje heeft ook al 3 jaar artrose, maar zover ik zelf weet staat ze zonder bandages, ik denk dat dat ook per paard verschillt, zij heeft nog nooit geen last meer van haar artrose gehad, omdat ze elke dag wel in beweging is, tenminste dat zijn mijn bevindingen.

en nee staat ook niet op ijzers hoor.
wordt recreatief gereden veelal in de bossen.