er staat op het rusthuis een pony die epelepsie heeft (hij heeft vorige week een hele erge aanval gehad en toen dachten wij ook dat hij dood zou gaan. godzijdank is hij er weer bovenop gekomen (het is echt een wonder.) maar nu was mijn vraag heeft hier iemand een paard of ervaring met een paard met epelepsie? en wat doen jullie er aan? als ze een anaval hebben of ze hebben de symptonen van een aanval.
groetjes ilse
Calice
Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-04 18:57
heeft niemand tips of ideen?
Ukster
Geplaatst: 11-11-04 18:58
ik heb het bij een paard nog nooit meegemaakt mijn hond heeft het vroeger wel gehad. maar die moest in een donkere ruimte gezet worden en gerust stellen. en hij had er ook medicijnen voor.
Issy
Geplaatst: 11-11-04 19:52
er zijn al eerdere topics over geweest. Er kan door een kliniek vastgesteld worden of het epilepsie is of niet, via bijvoorbeelds een MRI scan, wel een duur onderzoek. Het lijkt vaak heel ernstig maar kan over het algemeen valt het mee, kan vaak met medicatie onderdrukt worden.
Khartoum
Geplaatst: 12-11-04 19:17
heej ils! wat erg he! welk paardje is het?? Hoop adt het weer goed komt, weet de DA er niks voor?
toscana
Geplaatst: 12-11-04 19:21
Medicatie is ook niet alles hoor vooral tegen epilepsie hebben nogal bijwerkingen. Mijn kat heb ik toen moeten laten afmaken omdat hij door die medicijnen geelzucht kreeg dus achteraf was de remedie erger dan de kwaal.
Tanja
Geplaatst: 13-11-04 12:17
Ik heb een Shetlander met epilepsie. Ik heb er voor gekozen om hem geen medicatie te geven omdat daar, zoals toscana al zei, veel nadelen aan zitten, de bijwerkingen schijnen niet echt prettig te zijn.
Mijn Shetje wordt sinds ik het weet niet meer bereden en mag zijn leven lang lekker buiten staan. Heel belangrijk is dat de pony rustig gehouden wordt, bij mijn Freddy staat stress gelijk aan een aanval, ik kan er dan de klok op gelijk zetten. Bijvoorbeeld als het weer tijd is om te enten, hij is nl. ontzettend bang voor de VA en na de enting duurt het een uurtje en dan gaat hij neer.
Het ziet er heel erg eng uit en je zal idd. denken dat hij dood gaat. Belangrijk is de pony proberen gerust te stellen (wat tijdens een aanval niet echt overkomt) en zorgen dat er geen dingen in de buurt staan waar hij zich aan kan verwonden want dat is tijdens een aanval zo gebeurd.
Bedenk wel dat na iedere aanval de pony zwakker wordt en de kans op een nieuwe aanval dus groter wordt. Daarom is het proberen stress vrij te houden zo ontzettend belangrijk.
Mijn Freddy heeft een jaar geleden zijn laatste aanval gehad, hij is nu redelijk stress vrij en ik hoop het nog lang zo te houden zodat hij op een fijne manier oud kan worden.