Verschil tussen OC en OCD.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

UrbanL

Verschil tussen OC en OCD.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 16:06

Ik wil eigenlijk duidelijk het verschil weten tussen OC en OCD.

Ik heb er zelf nog nooit ervaring meegehad *gelukkig* maar ja je laat je nieuwe paard er toch op keuren. Nou hadden we het gisteren over OC en OCD. Begreep dat OC geen problemen kan opleveren en OCD wel.

Nu wil ik graag weten wie mij het juiste verschil kan uitleggen dus de diepere achtergrond?.

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 16:18

oc is dat er geen botsplinters hoeven te zijn, maar wel kunnen komen... ocd is dat er botsplinters zijn...

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 16:39

x
Laatst bijgewerkt door janna op 16-04-22 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 19:59

nou dar ben ik het dus echt niet mee eens
mijn paard had ook ocd en is daar aan geopereerd en hoe ik echt niet te laten.
De dierenarts heeft mij verteld dat voor zo'n paard beweging heel erg belangrijk is en dus niet laten staan.
Al loopt ie maar de hele dag buiten is oke en zelfs 1 a 2 keer een klein buitenritje is oke en goed voor de gewichten dus.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 20:41

OC is een los stukje bot wat ingesloten zit en dus niet weg kan - dit geeft over het algemeen geen problemen. OCD is een los stukje wat kan gaan zwerven. Aan de hand van advies van de dierenarts kan je er dan voor kiezen het paard te opereren waarbij het stukje verwijderd wordt en geen schade meer aan kan richten.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 20:51

x
Laatst bijgewerkt door janna op 16-04-22 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 20:56

OC = Osteo Chondrose
OCD = Osteo Chondrose Dissecans.
Waarbij dat Dissecans dus betekent 'loszittend'.
Dat is het verschil.

De operatie is idd een 5 tot 7 honderd euro voor een ongecompliceerde OCD operatie op een 'standaard' plaats. Bij de standaard plaatsen zijn de kansen op functionele genezing gunstig.

Bij de aankoop van een paard is het iets om rekening mee te houden.

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 21:36

ik heb voor de eertse operatie aan 2 benen alles bij elkaar 1300 euro betaald.
Daarna bleek na controle foto's dat er nog een stukje zat en moest hij weer geopereerd word dat koste mij nog eens 600 euro voor 1 been.
Maar mijn paard heft daar wel 8 jaar mee rond gelopen zonder dat ik het wist.
Dus toen na een jaar ermee te hebben gereden werd hij na een simpel ritje spappen ineens echt stok kreupel.
Nou even kijken dan toch maar naar de DA foto's maken.,
Toen kwam het het was of ik dood ging in beide spronggewichten ernstige OCD gekonstateerd.
Ja en wat doe je dan als je van hem houd alle mogelijke manieren aanpakken om hem weer beter te krijgen voor zover het mogelijk was.
Achteraf als ik terug denk en aan die peesblesures denk is het ook eigenlijk wel logich maar ja daar denk je op dat moment ook niet aan.

Nu na ongeveer een half jaar niks doen en revalideren gaat het hem echt beter hij heeft soms nog wel een slecht moment maar dat komt gewoon omdat hij nog te veel wil wat nog niet kan.
De tijd zal leren of de operatie echt geholpen heeft.

groetjes mirella en een dikke knuffel van never give up

( zijn naam zegt het al een echte vechter)

Ik heb never 2 jaar geleden gekocht met een peesblesure bij een draver trainer waar ik destijds paarden verzorgde.
Na een aantal jaren werd hij voor aan de pezen kreupel maar ja ach ik dat dat gaat wel weg en dat was ook zo maar toen ik hem eenmaal gekocht had kwamen de problemen.
Even voor de duidelijkheid ik wist dus NIET dat hij ocd had toen ik hem kocht dat was niet te zien was wel wat te zien maar ze zeiden tegen mij dat dat SPAT WAS nou daar is mee te leven.

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 21:44

trouwens sorry dat ik me erzo mee bemoei maar OCD heeeft echt het leven van mijn paard gewoon verkloot (sorry voor de uitspraak)
ik kan dr gewoon wel om janken wat dat ons allemaal heeft ontnomen
en ik bedoel daarmee wat we daardoor allemaal samen niet meer kunnen doen Verdrietig Verdrietig Verdrietig Verdrietig

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 22:31

Never en Janna, jullie begrijpen elkaar verkeerd volgens mij. Janna bedoelt: koop geen paard waarvan je weet dat het OCD heeft, want OCD kan voor problemen zorgen, dus in die zin: laat dat paard staan en kkop het niet.
Never, jij kwam er pas later achter dat jouw Never OCD had en dan kan je moeilijk een koop niet door laten gaan. Dus kies je dan voor opereren en behandelen en dus alleen nog rustige beweging voor een bepaalde periode. Heb je geluk, kan je daarna weer meer doen met je paard, heb je pech, blijft je paard minder goed. Dus jij bedoelt met niet laten staan: mijn paard moet beweging hebben, dat is voor een paard met OCD beter. Dat zijn dus twee verschillende dingen, maar Never, als jij de keuze zou hebben tussen een gezond paard kopen en eentje met OCD ( waarvan je het dus van te voren weet en het is een paard dat je niet kent, waar je geen band mee hebt opgebouwd...), welke zou jij dan kiezen en welke zou jij dan laten staan?
Ik hoop dat jullie elkaar nu begrijpen, er is een verschil tussen een paard kopen waarvan je weet dat het OCD heeft en een paard hebben dat ineens OCD blijkt te hebben.
Ikzelf zou denk ik ook liever geen paard met OC kopen, ook al zit het stukje ingekapseld, het zou kunnen dat het losraakt en dan heb je wel OCD.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 11:14

Jet schreef:
.
Ikzelf zou denk ik ook liever geen paard met OC kopen, ook al zit het stukje ingekapseld, het zou kunnen dat het losraakt en dan heb je wel OCD.

DAt is ook een reden om de prijs naar beneden bij te stellen.
OCD is idd lastiger verhaal; bij OC is er redelijke kans dat het paard er nooit een dag last van heeft, de kans op problemen is bij een OCD veel groter.

OC is voor mij geen reden om een mooi en goedlopend paard voor een recreatieprijs te laten staan.

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 12:35

Ik zou als ik het nog een keer zou moeten doen hetzelfde weer doen.
als ik zou kunnen kiezen tussen never en een gezond rijpaard waar ik van weet dat hij toch wel een goed huis zou krijgen dan zou ik weer vor het niet gezonde paard kiezen.
Al is het aleen maar om hem nog een kans te geven op een mooi leven.
En omdat NEVER echt voor mij op de weldel is gezet wij horen echt bij elkaar

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 14:36

Denk dat het verhaal anders is als het een recreatiepaard betreft of een paard waar je echt de sport me in wil.

Ik weet nu idd voldoende.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 21:13

Prisca schreef:
Denk dat het verhaal anders is als het een recreatiepaard betreft of een paard waar je echt de sport me in wil.

Ik weet nu idd voldoende.

Toch bespeur ik dat je me niet helemaal hebt begrepen. Het paard in kwestie zou je best wel de sport mee in kunnen. Je gaat er alleen geen sportprijs meer voor betalen.

Dus sport-paard, recreatie-prijs.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 21:49

x
Laatst bijgewerkt door janna op 11-06-22 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 22:48

janna schreef:
Hmm, ik heb onlangs nog een 3 jr paard verkocht met een ex-OCD, nu dus OC, maar die ging echt niet voor een recreatieprijsje weg. Voor dat bedrag kan je meerdere leuke sportpaarden kopen. Een OC is dus geen probleem voor de handel.

Op welke leeftijd is dan OCD vastgesteld? OCD bij veulens gaat nl. heel vaak spontaan weer over. Pas vanaf een jaar of 2 a 3 heeft rontgenen zin. Hebben ze voor die tijd OC of OCD dan geneest dat dus vaak vanzelf. En zo'n paard kan je inderdaad prima de handel in doen tegen een goede prijs.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 11:36

Als een dier op 1,5/2 jarige leeftijd op de fotos OC laat zien, is dat een permanente conditie die niet meer overgaat.
Waarmee niets te zeggen is over een status quo, of verslechtering. Dat kan namelijk niemand vooraf zeggen.

Er is handel mogelijk met OC paarden, absoluut. Maar de kwaliteit van het paard moet het 'verhaaltje' wel ruimschoots compenseren. Ik zou bij aankoop van een OC paard zelf zeker aansturen op een sterk gereduceerde prijs. Maar goed, dat doe ik eigenlijk toch altijd wel Knipoog

Franske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 14:12

Uh zoals ik het weet is OCD dus gewoon het losse stukje. Als je dat eruit haalt zal er altijd OC overblijven, dus een afvlakking.

OC is volgens mij dus ook geen 'ingekapselt stukje' , volgens mij is het helemaal geen stukje maar een afvlakking.
Kunnen ze dus hebben na de operatie.
Of er is ooit OCD-activiteit geweest en heeft daar oc aan overgehouden.

OC is voor zover ik weet geen enkel probleem bij het keuren en worden paarden hier gewoon mee goedgekeurd. (Paarden voor Amerika etc. ook.)

Maar ik kan het mis hebben Haha!

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-04 16:18

s
Laatst bijgewerkt door janna op 20-03-22 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 17:49

inderdaad. OC is afvlakking en OCD is een los stukje!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 09:21

Franske schreef:
Uh zoals ik het weet is OCD dus gewoon het losse stukje. Als je dat eruit haalt zal er altijd OC overblijven, dus een afvlakking.

OC is volgens mij dus ook geen 'ingekapselt stukje' , volgens mij is het helemaal geen stukje maar een afvlakking.
Kunnen ze dus hebben na de operatie.
Of er is ooit OCD-activiteit geweest en heeft daar oc aan overgehouden.

OC is voor zover ik weet geen enkel probleem bij het keuren en worden paarden hier gewoon mee goedgekeurd. (Paarden voor Amerika etc. ook.)

Maar ik kan het mis hebben Haha!

Klopt als je een OCD (botsplinter) weghaalt dan blijft er een OC over. Een paard met een OC heeft nouwelijks verhoogd risico op gebreken aan dat been. Een sterk gereduceerde prijs is dus ook niet perse logisch.
Sterker nog sommige handelaren daten een OCD verwijderen en verkopen het paard dan nog voor meer geld.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 20:39

ik heb mijn paard wel gekocht met ocd. Maar wel voor een heel lage prijs. en nadat het door twee dierenartsen gekeurd is.
Mijn paard heeft een ocd op haar sprong. Maar het zit op een plek waar ze er waarschijnlijk nooit last van zal krijgen.
ze is als 2,5 jarige op de foto gezet en en dit jaar op 5,5 jarige leeftijd weer. voor de zekerheid. En voglens de dierenarts zat het nog precies op dezelfde plaats en aangezien ze nu gewoon moet werken en ze nog steeds gewoon droge gewrrichten heeft is de kans dat ze er last van krijgt helemaal klein.
Ik wilde haar eerst preventief laten opereren. Dit heeft de dierenarts zelfs afgeraden omdat ze meer last van de opratie zou hebben dan vanhet ocd.
Maar als ze echt toch ooit last van zou krijgen is het makkelijk te verwijderen.
Dus niet alle ocd's betekenen het einde!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 22:42

Ander aspect van OCD:

Ik heb als mens ocd gehad, en men noemt het dus nu oc.
Bij mij is het kraakbeen op jonge leeftijd (16) afgebrokkeld, 3 x zijn er losse stukjes verwijderd. Mijn jonge bot is toen heel verfijnd opgeboord om stolling te realiseren ten einde hechtend kraakbeen te vormen. De operatie is volledig geslaagd, en mijn ocd is nooit weer terug gekomen.

Maar nu, vele jaren later (ben nu 32) heb ik wel een knie met artrose klachten. Niet dat het me enorm hindert in mijn dagelijkse leven, maar mijn lichaam is daar wel veel te jong voor. Vroegtijdige slijtage.

Als ik zo vrij mag zijn deze menselijke ocd te vergelijken met dat van een paard, dan ben ik wel van mening dat het hele oc/ocd verhaal weldegelijk de gebruiksduur van het paard verkort, en zeker de gebruiksduur uitgedrukt in sportwaarde.

Ter overweging.

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 22:56

ja op den duur zal er artrose ontstaan zoal jij al zegt en zal dat zekers te weten de sport of het rijden beinvloeden zodat je echt niet meer zal kunnen rijden.
En het paard aleen nog maar met pijn stillers kan leven.
Sorry dat gaat mij echt te ver dan is voor mij het monemt om afscheidt te nemen.
Bij mijn paard is ook artrose vast gesteld maar de DA heeft gezegt dat wat ie heeft is nu te verwaarlozen maar dat kan wel uitgroeien tot iets waar hij dagelijks last van kan krijgen en dan beinvloed het zijn hele leven.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 23:28

Binnekort is er een lezing in Eindhoven (geloof ik) over OCD. misschien iets om naar toe te gaan? Best leerzaam. Hoe en wat stond in de strengen. Zou je ff kunnen opzoeken!