wie verteld me meer over bloed wormen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hafgirl

wie verteld me meer over bloed wormen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 12:42

Cool hoi mensjes, mijn paardje heeft overlaadst bloedwormen gehad, maar ik heb al mijn 9 paarden ecyclopediën afgegaan, maar "raar maar waar" vind ik nix over "bloed" wormen terug Verward
wie kan me zoveel mogelijk uitleg geven, en zeggen wat ze aanrichten in een paarden lijf groetjes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 12:47

Kijk eens op Strongyliden?

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 13:16

Het moet behaldeld worden door de veearts, het is gevaarlijk( kan dodelijk zijn) en je paard kan er bloedarmoede van krijgen.
Mijn paard heeft het gehad en krijgt op zwakke momenten nog steeds ijzer bij.

hafgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 15:05

wat bedoel je met " strongyliden?" en waar moet ik daar na zoeken op bokt of in mijn boeken???! dat van dat zwak en dodelijk wist ik, maar ze zeiden ooit eens tegen mij dat die "beesten" door de ingewanden gingen enzov. ons paard kreeg er ook haar uitval van ! arm beestje xxxxxxxx

FrontC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 16:38

hafgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 19:48

merci !!! *LOL*

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 11:00

Strongylus vulgaris

Infectie

Via het voer kunnen Strongylus-larven opgenomen worden. Ze dringen door de slijmwand van de dikke darm heen in de bloedvaten. Hiervandaan kunnen ze via de bloedvaten door het hele lichaam migreren. Tenslotte komen ze weer terecht in de dikke darm, waar ze tot volwassen wormen uitgroeien. Hier leggen vrouwelijke wormen ook hun eitjes, die via de mest uitgescheiden worden. Binnen een aantal dagen groeien deze uit tot infectieuze larven, die weer opgenomen kunnen worden door de volgende gastheer.

Gevolgen

De bloedworm is een van de schadelijkste parasieten bij het paard. Vooral de larven veroorzaken veel schade bij hun migratie door het lichaam. Er kunnen darmbloedingen optreden, ontstekingen in de bloedvaten ontstaan en tenslotte aneurisma (bloedvatverwijdingen) optreden. Dit laatste kan leiden tot het scheuren van een bloedvat en daardoor een inwendige bloeding veroorzaken. Abcessen komen voor, de paarden hebben koorts, een verminderde eetlust en een doffe vacht. Ook koliek en darmverstoppingen treden op, zelfs hersenontstekingen en verlammingen kunnen optreden als de larven in het zenuwstelsel terechtkomen.

hafgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 17:07

Bloos!

merci voor de informatie, hij is ondertussen genezen, en ik heb voor Clown " klinie clown " kunnnen spelen Lachen Bloos