nieuwe stal, paard staat naast luchtzuiger

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vanessa

nieuwe stal, paard staat naast luchtzuiger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 00:25

Ik heb van het weekend mijn paard verhuist naar een nieuwe stal.
Hij kan nu lekker overdag naar buiten (ook in de winter) en hij heeft een enorm grote stal (3,5 bij 5, 3 meter).
Heerlijk dus, alleen.......... hij staat nu in stal naast een luchtzuiger. Zelfs tegenover hem staat een luchtzuiger (tenminste.. merrie heeft een band om, maar heb haar nog nooit zien doen).

Nu hoor je wel eens dat een paard dat over neemt. Andere meningen zijn juist weer dat dat niet het geval hoeft te zijn tenzij het een jong paard betreft.
Wat zijn jullie meningen en is er toevallig iemand wiens paard ook naast een luchtzuiger staat?

Ik wil graag geloven dat Pride het niet over gaat nemen, maar zal toch een stuk geruster zijn als ik lees dat anderen hier idd positieve ervaringen mee hebben.

Pride is 7 geworden dit jaar.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 00:30

Ik denk dat het overnemen deels met karakter (doet het paard vaak andere paarden na, of heeft het daar weinig oog voor) en de omstandigheden te maken heeft. Een paard dat een fijne stal heeft, vaak buiten komt en veel voermomenten heeft zal zelden gaan luchtzuigen.
Dat verklaart ook waarom sommige stallen veel luchtzuigers hebben en anderen zelden. Niet omdat ze het van elkaar overnemen, maar omdat voor alleen de omstandigheden zo zijn dat ze gaan zuigen.

Ik zou me dus niet al te druk maken. Klinkt als een fijne stal, geniet er van! Lachen

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 00:33

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 00:45

Thanks voor de link Vonnie, maar ik zou heel graag ervaringen willen horen van paardeneigenaren wiens paard naast een luchtzuiger staat of op andere manieren ervaring hiermee hebben.

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 00:47

batje schreef:
Een paard dat een fijne stal heeft, vaak buiten komt en veel voermomenten heeft zal zelden gaan luchtzuigen.
Dat verklaart ook waarom sommige stallen veel luchtzuigers hebben en anderen zelden. Niet omdat ze het van elkaar overnemen, maar omdat voor alleen de omstandigheden zo zijn dat ze gaan zuigen.

Ik zou me dus niet al te druk maken. Klinkt als een fijne stal, geniet er van! Lachen

Het bevalt me tot nu toe erg goed, dus ik geniet (en vooral mijn paard) met volle teugen.
Ik weet niet precies of er meerdere luchtzuigers staan. Feit is dat de paarden waar ik het over heb, al lucht zogen voor ze daar kwamen staan, dus aan de omstandigheden ligt het niet... gelukkig!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 00:49

Bij ons op stal (m'n werk) staat ook een luchtzuiger. En daarvan heeft nog niemand het overgenomen gelukkig (in 5 jaar tijd). Maar ik kan me voorstellen dat het wel zou kunnen gebeuren bij bepaalde paarden, maar of dat waar is weet ik niet.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 07:37

ik heb jarenlang een luchtzuiger gehad, die stond toen op een grote manege, er heeft nooit een paard het overgenomen.

Nu staat er bij ons op stal een luchtzuiger en, ik geloofde m'n oren niet, 2 paarden in hetzelfde gangetje zuigen lucht.
Ze hebben het nooit eerder gedaan.

ik denk dus dat je er niet veel van kan zeggen. De paarden staan bij ons de hele dag buiten, ze komen binnen en het begint.....

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 08:25

Een van mijn fokmerrie's was een fanatieke luchtzuiger, zelfs op de wei nog.
Maar in de bijna 9 jaar dat ik haar gehad heb, heeft ze altijd midden tussen de andere gestaan en nooit heb ik een van de andere dit gedrag zien overnemen, ook haar eigen veulens niet.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 09:06

Mijn merrie staat nu al een paar jaar naast een luchtzuiger(2 verschillende zelfs) en neemt het ook niet over hoor.

Heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat paarden het van elkaar overnemen

fionaenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 09:45

mijn merrie zuigt al 20 jaar lucht, en mijn paarden die dag en nacht naast haar staan ( en overdag bij elkaar in de wei) hebben het nooit overgenomen. ook heeft ze nog een veulentje gehad, deze heeft 3 jaar bij haar gestaan en die heeft het ook niet overgenomen!
Laatst bijgewerkt door fionaenco op 11-11-04 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Lurdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 09:59

Mijn paard staat ook naast een luchtzuiger, ze staan in open stallen dus ze kunnen elkaar zien.

Ze heeft nog nooit de neiging gehad om dit over te nemen.
Misschien is het inderdaad afhankelijk van het paard of ze dit wel of niet overneemt.

Maarten21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 10:02

Luchtzuigen is geen besmettelijke ziekte. Het treedt op bij paarden die niet voldoende tijd kunnen steken inhet eten. In de natuur eet een paarden wel 16 uur per dag, en de paarden die wij houden pakken we en groot deel van hun ruwvoerrantsoen af, en daarvoor krijgt het dier maar 1 kg zeer geconcentreerd krachtvoer voor per keer het geen hij zo opheeft.
Zorg gewoon dat jij je paard voldoende tijd kan laten steken in het eten, door bv zo veel mogeljk ruwvoer te geven (lettend op t gewicht uiteraard), of door bv voldoende weidegang aan te bieden, en daarbij de hoeveelheid bix tot een minimum te beperken.

vergeet niet een paard in het wild doet maar een paar dingen: vreten, vreten, sociale interactie met andere paarden ,vreten, af en toe beetje reproducite, vreten, vreten en af en toe vluchten voor een predator.

Wat doen wij? wij zetten het dier 23 uur op een stal van paar m2 en geven m dus veel bix, en heeft het dier dus het grootste deel van de dag niets te doen.

Om terug te komen op de vraag: nee, dat wil absoluut niet zomaar zeggen dat jouw paard het krijgt., zorg dat je paard iets te doen heeft, waarvan het meest effectieve middel weidegang en anders ruwvoer eten is .

suc6

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 10:13

mijn paard heeft naast een luchtzuiger gestaan die ook nog eens hele erge voernijd had
als ik dat paardje moest voeren beet hij haast in me handen zo erg was het

gelukkig heeft mijn paard dat niet over genomen
mijn paard heeft wel van een ander paard over genomen die ook bij mij opstal stond keihard tegen de deur te schoppen voor voer

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 10:18

Een klasgenootje van mij had ook een luchtzuiger. Die deed het zelfs als hij in de wei stond en daar stond hij ook het grootste deel van de tijd. Ze had er een andere pony bij in lopen en die heeft het nooit over genomen.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 12:47

Op de stal waar ik vanaf deze zomer ben gaan staan staan meerdere luchtzuigers (waarvan 1 naast mijn paard en 1 tegenover) en wevers. Mijn paard heeft het (nog) niet overgenomen. Toch blijf ik er stiekum angstig om en geef haar extra kuil en stro.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 12:53

wij hebben wevers gehad en luchtzuigers, van alles wat, er stonden veulens naast en heb ze nooit wat na zien doen.
alleen als jouw paard stress gevoelig is ,kan er een kleine kans zijn dat hij het ook gaat doen, maar nooit omdat een ander paard het doet..

whhehe zou mooi zijn, als een ander paard bokt dan zou de jouwe het doen, als een ander fleemt doet ie het na...dan zou er heel wat nagedaan worden hahahahaah

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 12:54

Mijn zus heeft een luchtzuiger en mijn pony heeft daar 2 jaar naast gestaan, hij heeft het nooit overgenomen.
Nu staat hij naast een kribbebijter en ook dit neemt hij niet over.

En als hij het wel overneemt, jammer dan dan ben ik in het bezit van een luchtzuiger, ik zou er geen moment wakker van liggen Haha!

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 13:32

Kitten schreef:
Een van mijn fokmerrie's was een fanatieke luchtzuiger, zelfs op de wei nog.
Maar in de bijna 9 jaar dat ik haar gehad heb, heeft ze altijd midden tussen de andere gestaan en nooit heb ik een van de andere dit gedrag zien overnemen, ook haar eigen veulens niet.

Ik heb ongeveer hetzelfde verhaal
Bij een kennis stond een fokmerrie die zich zelfs op heiningpalen vastbeet om te kunnen luchtzuigen. Geen enkel veulen van haar en geen enkele stalgenoot (er stonden gemiddeld 10 tot 15 paarden naast en tegenover elkaar) heeft het overgenomen.

_Rijkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 13:38

Mijn paard is een luchtzuiger en ik heb het nog nooit meegemaakt dat een ander het overneemt, en ik heb al op heel veel stallen gestaan Haha! Haha!

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 16:03

Mijn paard (luchtzuiger) heeft 2 jaar lang lang tussen 14 andere paarden gestaan in open tralies boxen en geen van de nadere paarden heeft het ooit over genomen. Ook nu op de stal waar ik inmiddels al weer 2,5 jaar sta staan luchtzuigers maar er zijn geen paarden die het van elkaar overnemen

Overigens heeft mijn paard helaas wel de voernijd van een van de nadere paarden op zijn eeerste stal overgenomen Boos!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 16:06

Duvel is een lucthzuiger en heeft naast verschillende andere niet luchtzuigers gestaan en die zuigen nu nog steeds geen lucht. Hij staat nu alweer ruim 3 jaar naast zijn huidige buurvrouw en die heeft het echt niet overgenomen.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 20:45

Over het algemeen nemen paarden het niet van elkaar over als het er niet in zit. Stalklimaat en omgeving is erg belangrijk. Bij verveling/te weinig te eten komt het vaker voor.
Heb wel het idee dat je bij jonge paarden die overal graag aan sabbelen in buiten wat meer risico hebt dat ze het overnemen. Maar kan natuurlijk ook dat hij het anders ook zou gaan doen.

Welpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 21:18

mijn paard stond ook naast een luchtzuiger. Nu heeft ze het niet overgenomen maar ik wilde niet meer naast dat paard staan en heb mijn paard in een andere stal gezet. De pensionstal gaat heus niet de waardevermindering van je paard betalen als hij het wel gaat doen. Ik zou het risico niet nemen.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 21:24

wij hebben ook een luchtzuiger op stal en er staan 2 pony;s naast. onderandere de mijne en ze nemen het alletwee niet over. en de andere pony die er bij staat heeft erge voernijd en ook dit wordt niet overgenomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 21:28

Kawa heeft de afgelopen 2 jaar naast een luchtzuiger gestaan, maar heeft hier totaal geen neiging toe gehad.