Meer informatie over epilepsie bij paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jollyjoker

Meer informatie over epilepsie bij paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 18:39

Mijn paard heeft vanmorgen een aanval gehad. Mijn eerste gedachten was epilepsie voorasl omdat hij een tijdje geleden ook zo'n aanval had. Veearts kon nu niks voor me doen omdat hij na de aanval weer normaal was. Ze gaan nu intern en met de facuilteit overleggen. Om zeker te zijn van epilepsie moet er een MRI scan gemaakt worden. Dit is enorm kostbaar. Weet iemand iets meer van paarden met epilepsie??? Verdrietig

[edit ellende: titel minder schreeuwerig gemaakt]

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 19:17

wel van een geit en een hond.. als het heel druk was, raakte de geit gestrest en kreeg een aanval. de hond kreeg dat zomaar van de een op de andere dag en bleef erin.. ik weet niet of dat bij alle dieren hetzelfde is. ik ken wel een dierenarts die niet gelooft in epilepsie bij paarden.

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 19:40

De hond van mijn tante had het...... en die had hetzelfde beeld met een aanval. mijn DA zegt dat het weinig maar wel voorkomt. MRI is enige wat het kan uitwijzen.

(edit ellende: titel minder schreeuwerig gemaakt]) sorry, ruzie met caps lock!

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 23:01

Bij ons op de manege hadden ze een pony die elke keer een hartaanval kreeg (zo dachten ze) later bleek het epilepsie te zijn. Dit is erg gevaarlijk als je op zo'n paad/pony rijd. Deze pony werd helemaal gek (duhhh) en scheurde de bak door en klapte echt tegen de boarding aan. hij is dus ook weggegaan. ik weet niet wat beter is of in laten slapen of in de wei. Want als ze weinig doen krijgen ze het niet zo gauw.

Ook ken ik een paard die 1X een soort van kortsluiting in zijn hersenen gekregen. die viel om in zijn stal en schokte heel erg even later stond hij weer. op Is heel zeldzaam en komt haast niet nog eens bij een paard voor.

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 23:04

Hoi Lachen
Ik ken een paard die ook wel eens epileptische aanvallen krijgt. De veearts vertelde ook dat er nog erg weinig bekend over was.
Later bleek ook dat het paard allergisch was voor een bepaalde stof en door die stof dus een epileptische aanval kreeg. Hoe dat precies zit weet ik ook niet precies eigenlijk.
Wat ik wel weet over epilepsie is dat het is een soort kortsluiting in de hersenen is. Bij mensen kan het met medicatie gedeeltelijk opgelost worden en dan nog bestaat er een kans dat ze een toeval krijgen. Bij sommige mensen helpt medicatie zelfs niet.
Volgens mij is er bij paarden nog weinig bekend over.
Succes en strerkte

boontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 23:30

Toevallig is een pony bij ons op stal net terug van Utrecht.Conclusie, epileptie. Paard wordt nu behandeld door Eric Laarakker. MRI scan is nog niet gemaakt, ivm kosten. Ze proberen eerst of deze behandeling aanslaat.
Kan hier nog niet meer over vertellen omdat het paard pas een paar dagen terug is op stal en de behandeling van Eric nog gestard moet worden.

Symptomen waren wankelen tijdens arbeid en daarna zwalken, hoofd naar beneden en staan alsof hij zwaar gesedeerd was.Later viel hij ook neer en kon het wel een tijd duren voordat hij weer bij kwam.

Sterkte ermee..

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 07:10

Ik reed vroeger een paard die het had, echter is het zeldzaam als ze daadwerkelijk omvallen, maar die van mij viel toen wel om gemiddeld 1 keer per maand.
Het is wel een aanslag op het lichaam van het paard, het is als het ware een soort kortsluiting. Er zijn eerdere topics over geweest. het kan tegenwoordig heel goed te behandelen zijn.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 08:37

Een van mijn vroegere VA's heeft ooit eens een mogelijke link gelegd, naar de ziekte van Cushin, waarbij het ontstaan van een tumor in de hypofyse de veroorzaker van de epileptische aanvallen kon zijn.

Het al dan niet aanwezig zijn van de ziekte van Cushin, is relatief simpel vast te stellen.
Misschien is het een optie, om dit eerst uit te sluiten, voor je verder gaat met een idd stik dure MRI?

Ondertussen heel veel sterkte alvast.

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 14:52

Hij wordt volgende week opgenomen voor volledig onderzoek in de Faculteit. Dan zullen we meer aan de weet komen!