Help! Mijn paard is een headshaker!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sandra1

Help! Mijn paard is een headshaker!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 12:59

Ik wil graag van mensen horen hoe zij omgaan met een paard die headshaked, en of er oplossingen te vinden zijn! Mijn paard doet het namelijk vrij heftig en wel zo dat ik er eigenlijk niet meer op kan rijden
Verdrietig

Wie wil er zijn of haar ervaringen met mij delen?

Groetjes
Sandra

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 13:02

Eerst zorgen dat je de oorzaak van het headshaken weet dan pas kan je over een oplossing voor het probleem gaan denken.

Er zijn namelijk veel verschillende oorzaken voor headshaken: allergie, licht invloeden, rug/nek problemen, rijtechnische problemen, gebitsproblemen enz.

Sandra1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 13:05

Gebit, nek, rug e.d zijn in orde. Allergie kan het zijn maar schijnt niet te testen te zijn bij paarden??? Ik denk nu zelf ook aan rijtechnische problemen, maar vraag me af in hoeverre een paard er een spelletje van maakt of dat ie daadwerkelijk pijn heeft waardoor ie headshaked...

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 13:17

mischien een ander bit proberen mischien iets van rubber of zo dat hij niet
tegen een gewoon bit kan of probeert er een ketingkje bij in te hagen dat hij daar mee gaat spelen en de rest even vergeet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 13:27

lees het artikel wat in het BIT staat( ligt ook wel in de winkel, dan lees je het daar)
staat alles in en wat er eventueel aan te doen is

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 19:14

Ik dacht dat de mijne ook een headshaker was,ben met hem naar de kliniek gegaan en daar bleek hij een kissingspine te hebben en dat hij daarom met z`n hoofd gooide.
Hij was niet gevoelig op z`n rug ,het was pas te zien op de foto`s.

Probeer eens met een neusnetje te rijden,of een bitloos hoofdstel en probeer wat andere zadels uit.

Laat hem anders op de foto zetten bij een kliniek.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 21:24

Naar Josefien een plukje haar opsturen en dan test ze voor je uit voor welke pollen je paard allergisch is.

Ik heb zelf ook een headshaker. Sinds ruim een week staat hij weer in een vette wei en loopt hij vreselijk te schudden en te schuren met zijn hoofd.

ALs je headshaker intypd of pollenallergie kom je een aantal toipc hierover tegen , er lopen hier op Bokt meer paarden rond die headshaken.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 22:57

Yep hier heb ik er ook een. Bij die van mij komt het doordat ze last van haar atlas heeft gehad. vrij heftig alles deed haar zeer. Als je haar rug of kont of nek aanraakte werd ze kwaad en begon ze te slaan. Rijden kon je wel nagaan hoe dat ging. Alleen maar bokken. Heb toen een VA geraadpleegd die zei z krijgt te veel voer. Pas na een half jaar kwam een andere VA erachter wat het was. Hij is 1 keer daarvoor geweest en wist wat het was. sindsdien gaat het super. En rijden we wedstrijden. en ze kan zelfs weer nageeflijk lopen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 13:30

Marijke Boinck behandelt deze paarden. Een kennis van me had goede ervaring hiermee. Haar website is www.cherokeepaarden.nl
Succes

Sandra1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 13:41

Reactie op taverno:
wat is een kissingspine? Mijn paard staat momenteel bij een DA waar ze hem gaan rijden. Ik heb gevraagd of foto's van het hoofd nodig waren, en er werd mij verteld dat je op foto's niets kunt zien wat headshaken kan veroorzaken, hooguit of ie een tumor heeft maar dat schijnt alleen in Utrecht gedaan te worden. Een neusnetje rijd ik nu al bijna een jaar mee, helpt niets. De rug en benen zijn ook in orde.
Nog wat algemene vragen:
Heeft iemand ook wel eens iets gelezen of gehoord over een zenuw die tussen de oren van je paard zit die bekneld kan zitten, waardoor het verzoorzaakt kan worden? Of dat je paard een gewoonte heeft gemaakt van het schudden om zo onder het werk uit te komen? Ik noem ook maar wat dingen die me te binnen schieten...
Het stuk in het bit heb ik gelezen, het is geschreven nadat ik met mijn paard bij die betreffende dierenarts geweest ben, wat daar instaat is allemaal al met mij besproken. Vandaar dat ik hoop dat er ook mensen zijn die dit ook allemaal hebben doorlopen en nog geen resultaat hebben geboekt. Igg alvast bedankt voor de reacties!

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 23:27

idd, in de bit ,van deze maand geloof ik, staat een heel stuk hierover.
erg interressant.

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 09:46

Ik heb ook een "headshaker" tot op heden is de oorzaak niet geachterhaald. Nu doet ze het ook niet. omdat het niet warm en droog is.
Soms doet ze het ook met regen.
Ik rijd met het net-relief neusnetje, en bij mijn merrie werkt het wel.

Ze dachten bij mijn merrie ook dat het de atlaswervel was, die heb ik laten behandelen door Rodinde Hoogeraadt, maar geen enkel resultaat.

Galupy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 10:20

Ik heb ook een paard gehad die met z'n hoofd schudde, was ook heel moeilijk om de oorzaak te achterhalen, lichamelijk was het paard helemaal onderzocht en behandeld! En nog bleef ze het doen.

Wat je vooral moet doen is goed opletten wanneer je paard het doet, schudt ie alleen met rijden, of ook met longeren, op stal, in de wei, in de trailer enz. Als het bijv. puur en alleen met rijden is kan je al heel veel dingen uitsluiten. Zo kan je steeds verder komen.

Mijn paard schudde met rijden, naarmate je langer aan het rijden was werd het heftiger, ze sloeg ook met haar voorbeen naar haar hoofd.
Je denkt dan aan een rijtechnisch probleem, zadel probleem, hoofdstel, enz, maar die kun je allemaal uitsluiten door dat aan te pakken, ander zadel proberen, andere ruiter enz.
Heel goed je paard observeren, wat ik bij mijn paard (zelf) als hoofdzakelijke oorzaak heb kunnen vaststellen is dat zij het schudden met haar hoofd ging doen zodra ze nat werd op haar hoofd!! Dus als ze in de regen in de wei stond deed ze het ook, als ze vervolgens natgeregend op stal stond werd ze helemaal gek, onrustig, schudden, slaan met voorbeen enz. Ook als je met wassen, afspuiten enz haar hoofd iets nat maakte ging ze schudden, dat was wat mij opviel.
Verder denk ik ook dat een paard er op een gegeven moment een gewoonte van maakt, vergelijkbaar met stalondeugd en dan is het alleen maar moeilijker om het op te lossen. Met rijden is de oorzaak nat hoofd ook te verklaren door het zweten tijdens werk en eventueel een hoofdstel wat dan irriteerd.

Maar goed dit alles is zo moeilijk vast te stellen en ik moet zeggen dat je in dit soort gevallen ook niet altijd veel aan een dierenarts hebt, zoveel onderzoeken enz maar nooit oorzaak vast kunnen stellen laat staan probleem op kunnen lossen.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 18:54

ik heb heel veel paarden met stof en/of pollenallergie getest die hun hoofd schudden en dat was meestal de oorzaak!

Jollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 19:43

Het paard van mijn moeder doet dit ook heel erg in de lente en in de zomer(de pollentijd zegmaar). Ze heeft nu een netje van de Paardendrogist aan het hoofdstel en hiermee doet ze het niet.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 20:48

Klopt, die netrelief werkt goed, is alleen erg duur, schijnt dat Horse Lover ook zoiets heeft voor 12,95...scheelt toch met 49,95..

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 22:00

Ik ken er ook een, mensen uit de buurt.
Die zijn er na vele onderzoeken achter gekomen dat er een botje rondzwerfde in zn hoofd en dat ie daar om liep te schudden.
Hij had er verder geen last van alleen in de dressuur werd t niet wat
Hij is nog wel Z springen geworden.

Dus ik zou kijken of je DA niet verder kan onderzoeken/foto's maken , scan oid.

suc6

Angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 13:04

Al eens een ander soort bit geprobeerd ? Het kan ook zijn dat hij door het hoofdstel teveel druk achter z'n oren heeft. Probeer eens onder z'n kopstuk een stukje van een onderbandage te leggen of een stukje van een oude gelpad. Probeer eens zonder neusriem te rijden, of met je neusriem heel los. Ik heb namelijk gelezen, dat de neusriem precies op een zenuw kan drukken, die het schudden kan veroorzaken.

Suusjeher

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-04 14:22

Mijn vorige merrie schudde ook behoorlijk met haar hoofd, kon haar niet normaal mee werken.
Heb fysio bij haar gehad, ander bit in gehad, ander hoofdstel. Niets leek te helpen.
Daarop heb ik besloten om haar te verkopen als recreatiepaard en tot op heden doet ze het goed.
Ze blijft wel schudden met haar hoofd. Dressuur wordt niets, maar recreatief rijden wel.
Ik heb haar niet laten onderzoeken verder wat de oorzaak zou zijn.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 18:08

misschien een hele domme vraag... maar wat is een headshacker??
mijn pony gooit namelijk ook steeds met dr hoofd... ze zeiden mij dat het protest was maar ik weet het ook niet want ze doet het bijvoorbeeld ook bij een buitenrit... of als ik dr uit de wei haal kan dat ook een andere oorzaak hebben??

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 07:57

Ik heb ook een paard gehad met het headshaking syndroom. Hij deed het van april tot september en in de wintermaande had hij er geen last van . In de periode dat hij erg deed schudden gaf ik hem NAF D Tox van de paardendrogist, dit hielp erg goed OK dan! , het schudden was bijna over en hij was een stuk frisser.

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 08:24

confetti schreef:
Ik heb ook een paard gehad met het headshaking syndroom. Hij deed het van april tot september en in de wintermaande had hij er geen last van . In de periode dat hij erg deed schudden gaf ik hem NAF D Tox van de paardendrogist, dit hielp erg goed OK dan! , het schudden was bijna over en hij was een stuk frisser.

Dit lijkt toch wel sterk op een pollenallergie, dat komt echt ook in die maanden voor. Ik begrijp dat je dat paard niet meer heb, maar voor dit soort klachten kun je in maart een pollentest laten doen bij mij, dan test ik op 60 verschillende pollen van bomen, planten, grassen,kruiden en granen en dan weet je precies waar het paard allergisch voor is. Ik kan dan allergiedruppels maken voor die pollen waar hij of zij allergisch voor is.

miertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 08:54

Sandra1 schreef:
Ik wil graag van mensen horen hoe zij omgaan met een paard die headshaked, en of er oplossingen te vinden zijn! Mijn paard doet het namelijk vrij heftig en wel zo dat ik er eigenlijk niet meer op kan rijden
Verdrietig

Heb je al eens een homeopaat geprobeerd, bij mijn paard heeft dit goed geholpen!
Succes..

Groetjes
Sandra

mesastamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-04 10:38

Sandra1 schreef:
Verdrietig

Groetjes
Sandra

een vrouw bij mij op stal heeft haar paard hierdoor moeten verkopen, het schijnt (werd tegen haar gezegd) dat het rijtechnisch was en dat een ervaren ruiter dit eruit kon halen, maar een doorsnee ruiter niet... het klikte prima, maar ze kon er niet mee verder en heft besloten hem te verkope