na enten ergens rekening mee houden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

na enten ergens rekening mee houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 12:23

maandag wordt eef geent, gewoon de jaarlijkse basis enting.
moet ik na het enten nog ergens rekening mee houden?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 12:24

Ik heb altijd geleerd dat je beter een dagje niet kan rijden

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 12:27

Nicolletje schreef:
Ik heb altijd geleerd dat je beter een dagje niet kan rijden

zoiets meende ik mij ook te herinneren, maar ik wist het niet meer zeker, vandaar de vraag Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 12:31

staat ook in je entboekje ergens achterin geloof ik.
een dag of twee rustig aan doen. ze mogen niet zweten dat kan de enting beinvloeden.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 12:32

arm paard trouwens, smorgens wordt ze geschoren en smiddags enting Bloos

maakt het nog uit dat ze tranquigel heeft gekregen op die ochtend?

ik geen om 10 uur de tranquigel en de veearts komt rond 15.00 uur, dan is het toch wel genoeg uitgewerkt toch?
Laatst bijgewerkt door Liselot op 10-11-04 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 12:32

Volgens de fabricant hoef je nergens rekening mee te houden, maar mijn veearts houdt 1 dagje rustig werken aan omdat je toch ziektekiemen inspuit. Ben ik het wel mee eens Lachen

never

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 13:19

hij mag nadat hij de enting gehad heeft een dag niet zweeten heb ik altijd geleerd

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 13:22

iemand nog enig idee over die tranquigel??

zweten zal ze niet doen aangezien ze net die dag geschoren is, haha. maar dus gewoon even een stapritje de dag erna

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 23:00

toendertijd was dat inderdaad zo dat hij niet mocht zweten na de enting. tegenwoordig is dat spul al weer vernieuwd en mag je gewoon werken met je paard. maar ik doe altijd een dagje rustig aan......rijden doe ik dag later pas

Maarten21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 10:07

De producenten van de vaccins beweren maar 1 of 2 dagen, echter deskundigen beweren dat ze beter 1 hele week rust kunnen hebben, om te zorgen dat het vaccin het meest effectief kan inwerken.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 10:17

een hele week rust kan ik niet maken... het is een jong dier dat volop in training staat. die kun je niet zomaar een week stilzetten

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 10:41

Maarten21 schreef:
De producenten van de vaccins beweren maar 1 of 2 dagen, echter deskundigen beweren dat ze beter 1 hele week rust kunnen hebben, om te zorgen dat het vaccin het meest effectief kan inwerken.

daar heb ik nog nooit van gehoord, als mijn paard geent wordt dan krijg ze 1 dag rust en de dag erna lichtelijk aan t werk. niet lang en daarna gewoon weer rijden.
ik denk gewoon 1 á 2 dagen rust!

Maarten21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 10:54

Kan best zijn dat jij daar nog nooit van hebt gehoord, omdat ze het zelden vertellen.
Maar de opbouw van een hoge antilichaamtiter duurt 5 tot 7 dagen.
In mijn diergeneeskundeboeken van de Faculteit Diergeneeskunde staat toch echt anders hoor.
Het is aan jullie, als jullie willen dat jullie paard maximaal beschermd is tegen influenza, laat het dan een week staan. Of doe eigenwijs, en ga naar een paar dagen al weer volle bak aan de slag. En er is verschil tussen rust en rust.. Vermijd gewoon op z'n minst een wedstrijd in die week, lang transport, intensieve training, e.d.

het feit dat jij er nog niet van hebt gehoord wil natuurlijk niet betekenen dat het dus ook niet waar is, he. Dr zijn niet voor niets dierenartsen en virologen op de wereld Knipoog

suc6

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 10:59

Maarten21 schreef:
Kan best zijn dat jij daar nog nooit van hebt gehoord, omdat ze het zelden vertellen.
Maar de opbouw van een hoge antilichaamtiter duurt 5 tot 7 dagen.
In mijn diergeneeskundeboeken van de Faculteit Diergeneeskunde staat toch echt anders hoor.
Het is aan jullie, als jullie willen dat jullie paard maximaal beschermd is tegen influenza, laat het dan een week staan. Of doe eigenwijs, en ga naar een paar dagen al weer volle bak aan de slag. En er is verschil tussen rust en rust.. Vermijd gewoon op z'n minst een wedstrijd in die week, lang transport, intensieve training, e.d.

het feit dat jij er nog niet van hebt gehoord wil natuurlijk niet betekenen dat het dus ook niet waar is, he. Dr zijn niet voor niets dierenartsen en virologen op de wereld Knipoog

oke, maar als de meesten t elk jaar zo doen en ze hebben er nooit geen problemen mee gehad, dan hoeft je paard geen week rust te hebben, maar ik zeg ook niet dat het niet waar is!
suc6

Maarten21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 16:48

Hoe weet JIJ dat er nog nooit problemen mee zijn geweest??
Ik bedoel het niet banketstaaf hoor, maar dat weet jij niet..
er zijn nog steeds zat paarden met influenza ondanks vaccinatie..
dus niet gegevens uit je duim zuigen...
het feit dat het in jouw persoonlijke omgeving nog niet is misgegaan zegt niets over het feit dat het landleijk toch wel mis kan gaan.

Maarten21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 16:49

huh?? hoe komt dat woord banketstaaf nu drtussen ? hahaha... stom.. echt raar.. nou goed.. daar moet dus banketstaaf staan

Maarten21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 16:49

huh?? doet ie het weer

Maarten21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 16:50

l - u -l - l - i - g behoort daar te staan.. kennleijk zit er een filter in ofzo.. dat je geen verkeerde woorden mag gebruiken

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 16:50

Maarten21 schreef:
huh?? hoe komt dat woord banketstaaf nu drtussen ? hahaha... stom.. echt raar.. nou goed.. daar moet dus banketstaaflig staan

dat is bokt censuur...
mijn paard wordt niet vervoerd en ook niet belachelijk zwaar getraind... gewoon normaal voor een jong dier. elke dag zo'n 20 minuten gereden of 10 minuten met bijzet aan de longe

Maarten21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 16:55

oh ok...

als je maar intensiviteit in je training mijdt en andere stresssituaties, want beide gaan gepaard met een remming van je afweer..

groetjes

sannegeurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 17:20

Hoi, je moet inderdaad de dag erna, zeker rustig aandoen. Mijn verzorgpaard was gisteren geënt en we mochten gisteren wel rijden, rustig aan, maar wel draven en galopperen en vandaag alleen maar stappen. Het gaat erom dat een paard niet in het zweet mag komen. En als ik jou was zou ik goed oppassen met dat scheren op dezelfde dag, omdat een paard volgens mij ook vatbaarder is na de enting, voor bv. kou vatten enzo.

Sanne

en nu ik dat zo lees over een week rustig aandoen, ga ik zeker rustig aandoen. Je kan toch ook beweging geven, maar rustig aandoen en niet in het zweet rijden een weekje, kan in elk geval geen kwaad lijkt mij

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 21:39

Ik heb ook altijd geleerd een week rust, alleen wat stapwerk. Er zijn er die tegenwoordig anders beweren, omdat er ander spul ge-ent wordt, maar naar mijn idee worden er nog altijd ziektekiemen ingespoten waar het paard weerstand tegen op moet zien te bouwen.
Heb zelf wel een aantal gevallen gezien waarbij ze wel sneller weer gingen rijden, en van die paarden zijn er een aantal hoesters geworden. Voor mij een reden om een weekje rust te houden. Ook ik heb een jong paard die volop in training staat, maar een weekje vakantie doet haar echt goed en ze worden er niks slechter van!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 22:55

een week stilzetten zonder de training afgebouwd te hebben is toch echt slecht voor je paard Knipoog

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 22:58

Tja, als-ie acuut een blessure oploopt ontkom je daar ook niet aan...

Anyway, mij is ook altijd verteld dat je een dag rustig aan moet doen, iig lichamelijke inspanning vermijden. Er worden tenslotte ziektekiemen ingespoten. Bij endurance mag je ook tot een week na enting niet aan wedstrijden meedoen, volgens mij is dat ook een FEI-regel. Weet eigenlijk niet of het ook een regel is bij de KNHS. Er zal iig een reden voor zijn, wellicht de reden die Maarten21 noemt.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 07:05

Mijn dierenarts zei ook laatst dat de vaccins een andere stof hebben,en dat je best meteen rustig mag werken met je paard