question!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yarka

question!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 11:51

Volgende week ga ik mijn veulentjes ophalen.
Mijn vraag heeft betrekking op de wormkuur.
Ik zou de veulentjes namelijk als ze komen willen ontwormen.
Wanneer kan ik dat het best doen? (ze gaan de wei in trouwens)
Als ze er zijn meteen of na een aantal dagen??

Ik moet er ook even bijzeggen dat het ene veulen een week geleden nog is ontwormt en de ander eind augustus. (=naar mijn idee te lang geleden)

Ik wil het straks ook gelijk gaan trekken met het ontwormen van mijn 2 andere paarden. Maar dat kan in de nabije toekomst wel.
Ze staan niet met z'n allen in 1 wei.

Jullie advies???

LindaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 12:21

Het veulen dat een week geleden ontwormd is, moet je nu nog niet ontwormen! Dat is veel te snel achter elkaar. Daar kan je je veulen mee vergiftigen.
De ander kan je wel ontwormen, meteen als hij er is. Let er wel dat het middel dat je gebruikt geschikt is voor veulens en dat je de juiste dosering gebruikt. Het zal niet het eerste veulen zijn dat ernstig ziek wordt of zelfs overlijdt omdat er een hele wormspuit wordt gebruikt.

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 13:26

Moet ik de ene dan wel ontwormen en dan beide veulens over 8 weken weer om het zo gelijk te trekken?
Ik gebruik equvalan, dat is volgens mij ook voor veulens geschikt. Heb het ook gebruikt bij mijn toen 5 maanden oude fell vorig jaar.
Wat zullen ze zo ongeveer wegen, ik denk zo'n 200 kilo per veulen (tinkerveulens; 4,5 en 6,5 maand oud).
Zal ik nog nader proberen te bepalen.
Ik kan je verzekeren dat ik er zeker geen hele spuit 'in stop'.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 13:50

Merk maakt niet zoveel uit zolang er ivermectine in zit. Augustus is meer dan 10 weken geleden die moet je zker ontwormen. Vaak staat er op de wormenspuit een schema om te ontwormen.
Ik zou nu dus die ontwormen en over 7 weken weer, dan is het voor die ander 8 weken geleden en vandaaruit gewoon samen verder.

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 13:52

normaal ontworm ik om de 6 tot 8 weken.

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 17:10

200 kg?
Denk het niet

fionaenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 17:13

wormmiddel blijft volgens mij niet lang in het lichaam zitten. ik zou een week of 2 er tussen laten en dan gewoon ontwormen, of alleen degene die in augustus is ontwormd weer doen en ze over 4 weken beide doen, de dierenarts kan je vast meer info geven!

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 20:01

200 kilo is een B pony,

Ik denk ong. 150 kilo.
Als je even op internet zoekt kan je ergens iets vinden waarmee je het kunt uitrekenen.

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 20:51

Ik zou het ene veulen gelijk ontwormen en dan samen nog eens over 6 weken. 150 is denk ik nu wel genoeg hoor maar dat kun je nog even navragen aan je dierenarts, meestal geven ze zulk advies wel over de telefoon. Als je ze toch gaat ontwormen zou ik ze nu voor de winter ook gelijk een vitaminestoot geven Lachen

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 08:25

de Da adviseerde vorig jaar bij mijn fell van toen 5 maanden namelijk te ontwormen voor 250kg. En qua bouw zijn mijn veulentjes wel hetzelfde als hem toen, zij het niet zwaarder.

En WenS: waar haal ik zo'n vitamine stoot?
Ahren heeft dat vorige week nog gehad, maar Rodrikus niet denk ik. Moet ik nog even navragen.

Kitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 08:57

Ik zou zowiezo even een paar dagen wachten met die wormkuur en ze even een beetje op adem laten komen. Houdt er rekening mee, dat de verhuizing op zich ook al voldoende stress met zich meebrengt.

Is er geen mogelijkheid, het ene veulen 1 a 2 dagen voor de verhuizing te ontwormen, daarmee voorkom je ook de besmetting op je eigen grond .

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 09:13

yarka schreef:

En WenS: waar haal ik zo'n vitamine stoot?
Ahren heeft dat vorige week nog gehad, maar Rodrikus niet denk ik. Moet ik nog even navragen.

Bij de ruitersportzaak of je kunt ze ook via internet bestellen volgens mij heet die site www.allesvoorpaarden.nl Lachen

WenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 09:16

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-04 10:15

Ik ontworm dus ook om de 6 a 7 weken. Vingers aflikken
Wat betreft gewicht: Ik heb het nagevraagd aan mijn da en je kan beter iets overdoseren (dus geen hele spuit) dan te weinig en die van mij was vorige maand 5 maanden en heb ik op ruim 200 kilo gedoseerd. En er zijn geen rare dingen gebeurd met Eowyn, dus volgens mij kan je best 200 kilo aanhouden.

yarka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-04 10:19

Dat is ook wat ik van meerdere kanten hoor.