Misschien is het een beetje een rare vraag alleen mijn paard heeft de laatste tijd veel last van koliek.. De vorige keer had ze een dag voordat ze het kreeg maar 1 hoopje in haar stal liggen ( ze was die ochtend wel uitgemest en ik kwam savonds) en de dag erna is ze sochtends weer uitgemest en kwam ik savonds en had ze helemaal geen mest.. die avond kreeg ze dus ook weer koliek. Mijn paard is aardig vies en omdat ze op vlas staat hou ik d'r stal goed bij en kan ik goed zien als ze minder mest. Eergisteren had ze savonds weer maar 1 hoopje en gisteren avond weer helemaal niks.. Ik ben bang dat ze het vanavond weer krijgt want het is vandaag weer precies 3 weken geleden.. ( kan dus met de cyclus te maken hebben omdat het vorige week ook precies 3 weken geleden was...)
Maar hoeveel mesten jullie paarden nou??
Ukster
Geplaatst: 10-11-04 10:38
mijn pony heb 4 dagen last gehad van een verstopping 3 weken terug. hij meste toen ineens ook heel erg weinig en trok de hele tijd zn buik in, maar toen na de 4e dag lag weer lekker zijn stal vol ik blij haha.
maar uhm als ik mijn shet en pony uitmest heb ik samen 1 kruiwagen met mest. ook plasplekken natuurlijk.
Wiepie
Geplaatst: 10-11-04 11:01
Als de paarden op stal staan haal ik een paar keer per dag de hopen er uit. Ze mesten gemiddeld genomen toch wel 1 hoop per 1,5 uur. 1 hoop in een halve dag lijkt me erg weinig. Goed in de gaten houden hoor.
newie
Geplaatst: 10-11-04 11:10
Mijn paard mest over ongeveer 10 uur een volle kruiwagen. Daar zit dan ook wel wat nat gepiest stro bij Het gaat hier wel over een flinke kwpn ruin van ongeveer 1.74m
mirgino
Geplaatst: 10-11-04 12:16
ik heb jaren geleden een dravertje gehad die ook verstopt heeft gezeten. hij heeft dat 5 dagen volgehouden en door de parafine is het weer op gang gekomen.
we zijn toen ook de hopen gaan tellen ,en hij legde er 6 per dag.
gelukkig heeft hij het daarna nooit meer gehad.
DubbelFun
Geplaatst: 10-11-04 12:20
Ik haal gemiddeld van 2 E-pony's per dag een volle kruiwagen mest uit de paddock (dit zijn dus alleen drollen), in de stallen liggen er dan van alleen de nacht nog eens 2 per stal.
1 hoop is dus wel erg weinig. Misschien wat meer ruwvoer voeren en over de bix flink wat olie (langzaam opbouwen). Mest hoort natuurlijk mooi stevig te zijn, maar het kan beter iets dunner zijn dan dat het van je paard zo hard is dat het misschien wel pijn doet om te mesten.
ellepel
Geplaatst: 10-11-04 12:22
vanaf 6 uur savonds tot smorgens mest mijn pony altijd precies drie hoopjes. overdag doet hij het denk ik nog 2x.... op zich wel handig als je weet hoeveel je paard mest....
Chrissetje
Geplaatst: 10-11-04 12:47
dat wil je niet weten bij mij wel 8 tot 9 hoopjes,en dan nog de plas....
Ukster
Geplaatst: 10-11-04 12:48
ik heb mijn pony veel wortels gevoerd en weinig biks en veel hooi toen hij een kleine verstopping had en het is wegegaan. penen schijnen goe d te zijn.
DubbelFun
Geplaatst: 10-11-04 12:51
Ukster schreef:
penen schijnen goed te zijn.
Niet voor alle paarden. Ze kunnen er gevoelig op reageren en een soort van verkoudheidsreactie/luchtwegirritatie krijgen. Ik heb het dan wel over grote hoeveelheden per dag (dus min. een kilo)
ellepel
Geplaatst: 10-11-04 12:56
ook de suikers die in wortels zitten moet je natuurlijk mee uitkijken vooral pony's reageren daar nogal sterk op
mirgino
Geplaatst: 10-11-04 13:01
wij voeren 1 zak peen in de week,en dat is 20kg.
dan krijgen ze dus bijna 3kg per dag,en we hebben er nooit problemen mee gehad.
Kiara
Geplaatst: 10-11-04 13:25
Die van mij is een behoorlijke producent! Vanaf 21 uur 's avonds tot de volgende morgen 10 uur had ik zo'n 8 tot 10 hopen drollen uit de stal. Nu ze op vlas staat en geen stro meer eet gedurende de nacht is dat minder, veel minder!
DubbelFun
Geplaatst: 10-11-04 13:26
mirgino schreef:
wij voeren 1 zak peen in de week,en dat is 20kg.
dan krijgen ze dus bijna 3kg per dag,en we hebben er nooit problemen mee gehad.
Dan heb je dus een paard wat er niet allergisch voor is (gelukkig). Ik hoef het iig niet te doen.
Anoniem
Geplaatst: 10-11-04 14:02
Misschien heb ik een tip voor je. Mijn paard heeft al minstens 6 maanden zachte brei. Geen diarree,maar gewoon geen mooie mestballetjes. Ik ben Suble Energy Mix gaan voeren en na 3 dagen had hij mooie ronde paardenmestballetjes en nu 3 weken later nog steeds.
Op de zak staat dat het ook goed is voor koliekgevoelige paarden, het helpt de spijsvertering. Ik voer overigens maar 60 gr. per dag omdat ik al goed voer en geen springerig paard wil.
Zijn vacht is trouwens ook heel mooi geworden, superglans en heel goed op kleur. Het is wel duur, maar met weinig voeren kun je er best heel lang mee doen. Kost ong. 15 euro en is te koop bij o.a. de Welkoop/boerenbond.
Arabesk
Geplaatst: 10-11-04 15:27
Bijna een kruiwagen per dag
xThalyx
Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-04 15:30
Als mijn paard mest, ziet het er echt gewoon goed uit. Ze krijgt 2x per dag kuilgras... en dit is behoorlijk wat!!! Ik sta sinds een paar maanden op een andere stal en ze krijgt zeker 2x zoveel per keer!! Verder geef ik haar iedere avond voordat ik weg ga slobber met een flinke scheut olie. Ik ben benieuwd hoe het vanavond gaat.. dan is het precies 3 weken geleden..
fionaenco
Geplaatst: 10-11-04 17:05
koliek komt ook regelmatig voor bij paarden die op vlas staan, sommige paarden snoepen van het vlas en doordat dat zoveel vocht opneemt raken ze verstopt! je kunt kijken of er vlas in de mest zit ( door wat verse mest in een doorzichtig zakje water te doen, dan zie je of er vlas uitkomt)
Mist
Geplaatst: 10-11-04 18:46
Als ik jou was zou ik savonds een beetje zemelen geven met zo'n 200ml zonnebloemolie (of maisolie iig plantaardig) wat helpt bij de "stoelgang" kans is groot dat de problemen dan voorbij zijn. Mijn paarden krijgen dat al jaren, ik heb de stelregel dat als ze geen tot weinig gras meer eten (dus buiten het weideseizoen- alhoewel ze wel dagelijks in de wei lopen) dit bijvoeren, en nu al (ik klop af) 15 jaar geen verstoppingskoliek gehad bij mijn paarden. Toen ik op een manege werkte deden wij dit ook, vooral aan het begin van het stalseizoen........leuk werk (not ) een paar kruiwagens slobber/zemelen maken
Caye
Geplaatst: 10-11-04 19:49
ikmest elke dag en dan haal ik er 1,5 a 2 kruiwagens uit. Bij Cayuse dan. ( 2 jaar en 151 hoog)
Offie doe ik om de dag en dan ook 2 kruiwagens en hij is 165!
Oja ik sta op stro
Ctal
Geplaatst: 11-11-04 09:46
Mijne stond eerst op vlas, en mestte op een gegeven moment (bijna) niet meer, en was heel sloom. Daarna ging ie ook liggen enzo en had hij echt verstoppingskoliek.
De DA heeft toen 2 paraffine behandelingen gegeven en hij haalde er ook mest uit zeg maar..was helemaal droog.
Zonnebloemolie ofzoiets door t voer geven is altijd goed.
Ik zou persoonlijk de DA ook ff langs laten komen, maar die bellen we altijd heel snel haha
Want mn 2 E pony's mesten echt heel veel.
Dyonne
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 11-11-04 16:01
Mijn D-pony mest heel veel. Gister aan het eind van de middag heb ik hem in de bak gezet, en eind van de ochtend al meer als 10 hopen.