Bronchitis.. tips??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wentos

Bronchitis.. tips??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 16:11

Mijn paardje ademde de laatste tijd wat zwaar dus toch maar de DA gebeld.. Blijkt het een flinke bronchitis te zijn Scheve mond
Ze heeft vandaag 2 spuiten gekregen, morgen en overmorgen moet ik haar nog antibiotica geven en vrijdag komt de DA weer..
Ik weet niet zoveel van bronchitis, dus tips zijn altijd welkom..

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 16:54

Als het kan op zaagsel zetten als ze nog op stro staat.. Dat is al een hele verbetering. Verder zorgen voor veeeeeeeel frisse lucht. Zoveel mogelijk naar buiten gooien!! Ook kuilgras geven ipv hooi. Verder nu zorgen dat de bronchitus nu echt goed overgaat en niet te overhaast opbouwen.
Succes ermee Lachen

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 17:33

Bronchitis is een irritatie/bacterie in de longblaasjes, waardoor ze het vaak ook benauwder krijgen en het slijm wordt taaier.

Nemo heeft al gezegt wat je kunt doen.
Wij hadden een keer een fles met donkerblauwe ficks siroop voor paarden en die helpt ook erg goed, zo verruimen de luchtwegen.

Tegenwoordig heb je ook bronchiaal elixer leovet, ook om de luchtwegen te verruimen

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 17:53

Yep, net wat hierboven staat: veel frisse lucht - stof vermijden (stro/hooi). Hooi dus natmaken of overgaan op voordroog. Tijdens de herstelperiode licht beweging geven: niet echt laten werken of bezweet laten worden.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 10:59

Mijn paard heeft momenteel ook Bronchites en moet nu nog ongeveer 2 tot 4 dagen aan de Antibiotica. Maar hij mag alleen in de stapmolen van de Dierenarts. Aan de hand loop ik liever nu niet met hem omdat hij al 2 weken lang alleen stapt en het is dus net een bommetje.
Sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 20:07

Tienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 21:37

Mijn haflinger heeft stof alergie brongitus..

nemo schreef:
Als het kan op zaagsel zetten als ze nog op stro staat.. Dat is al een hele verbetering. Verder zorgen voor veeeeeeeel frisse lucht. Zoveel mogelijk naar buiten gooien!! Ook kuilgras geven ipv hooi. Verder nu zorgen dat de bronchitus nu echt goed overgaat en niet te overhaast opbouwen.
Succes ermee Lachen

idd op zaagsel zetten en het liefst zo min mogelijk !
en het liefst een buiten stal , maar ik weet niet zeker of dat ook moet al hebbenz e alleen brongitus...
kuilgras is ook beter dan hooi of je moet het hooi heel goed nat maken en het even aankijken anders zeker over gaan op kuilgras !

Wentos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-04 21:42

dit heeft geen zin meer.. zie het topic dat Alacairion in dit topic heeft vermeld..