Paard is kreupel, wat kan het zijn?? PEESKLAP?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JumboDavina

Paard is kreupel, wat kan het zijn?? PEESKLAP?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 13:28

Mn verzorgpaard Jumbo (Tinker) is nu al weer een aantal maanden kreupel. Het begon allemaal met een kreupelheid rechtsvoor. Ze is ook ooit (voordat ik haar kende) hoefbevangen geweest, dus eerst dachten we dat het dit was. Maar dit had ze toen achter en het zit nu dus voor. Nu heeft ze een aantal x een aantal maanden op rust gestaan, maar telkens als we weer willen gaan rijden komt het weer terug. Het gaat even goed en dan begint ze weer te hinken en zo erg dat ze bijna niet meer thuis komt... De eigenaresse denkt dat ze een peesklap heeft gehad? Wie heeft hier ervaring mee?? Jumbo staat nu voor minstens een jaar op volledige rust, want de eigenaresse had van iemand gehoord dat dit bij haar paard ook was gebeurd (die had ook een peesklap) Dit is allemaal niet bevestigd door een dierenarts, dus vandaar dat ik jullie mening vraag!!!!! Nog even een fotootje zodat je een beeld heb over welk paard t gaat.

Afbeelding

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 13:42

Bij ons op de manege is wel een paard die waarschijnlijk een peesklap heeft gehad, die blijft kruepel lopen. Maar de manege-eigenaar wil hem niet af laten maken want hij heeft zijn oortjes nog naar voren. Als hij een uurtje meedraait in de les gaat het beter. Maar ik denk dat je wel eerst zeker moet weten dat dat het wel is. Een dierenarts lijkt me dus en goed plan voordat iemand besluit om hem een jaar op rust te zetten.
Ik vind het by the way niks voor een tinker om zoiets te hebben

Succes en ik hoop dat het weer snel goedkomt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 13:42

Er zijn meerdere oorzaken mogelijke. Ik denk niet aan hoefbevangenheid en ook niet aan peesklap, eerder aan HKO, of een rugprobleem. Want een echte kreupelheid door peesklap verplaatst zich niet van voor naar achter.
Zonder bevestiging van de DA kun je weinig zeggen, en het ineens zo kreupel lopen dat ze niet meer thuis kan komen klinkt toch wel ernstig genoeg om er een vakman bij te halen. Helemaal als het na een jaar rust nog niet over is.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 14:47

DA erbij halen lijkt mij de beste keuze. Dan kan je er misschien achter komen wat het wel of wat het niet is en wat dan de beste methode is om dat te behandelen.

Liesbeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 15:39

Sorry dat ik het zeg, maar zou je er dan niet eens een dierenarts bij halen?? Nu weet je gewoon niet wat er aan de hand is, dan kan iemand (die dus blijkbaar geen dierenarts is) wel zeggen dat het een peesklap is en adviseren om een jaar rust te houden, maar voor hetzelfde geld is het iets wat met bijvoorbeeld ander beslag verholpen is. Kortom, bel die veearts.
Groetjes,
liesbeth

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 17:56

Tja, ik zou er toch echt even door een dierenarts naar laten kijken. Als de oorzaak is vastgesteld, kan een behandelingsplan worden gemaakt. Dan weet je tenminste wat er aan de hand is.
Zo had mijn paard zijn griffelbeentje gebroken. Na een paar dagen rust ging het super maar na 2 dagen wat werken weer echt kreupel. Hierbij werd ook aan een peesbeschadiging gedacht. Bij onderzoek in de kliniek bleek een griffelbeenbreuk. Door rust is dit goed hersteld.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 17:59

Het enige advies wat ik je kan geven is zoals hierboven ook al gezegd... laat de DA naar het paard kijken!! Het blijft op deze manier alleen maar gissen en je weet ook niet hoeveel pijn het paard heeft. Het kan een peesklap zijn maar het kan ook hoefkatrol zijn.. het kan zoveel zijn.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 19:04

Omdat het steeds weer terugkomt als je gaat rijden zal het een belastingskreupelheid zijn........maar ik kan zo 50 verschillende dingen bedenken en daar schiet je niets mee op. Kun je de eigenaar niet overhalen het paard eens goed na te laten kijken ? want zoals iedereen hierboven al zegt, het blijft gissen. Daarbij snap ik al niet dat de eigenaar het zo lang aan zou kijken.....als een paard kreupel is dan los ik dat op door de oorzaak te zoeken, rust werkt niet in alle gevallen!

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 19:52

Peesklap zie je niet buitenaf, even laten onderzoeken (scannen).

Als je de Prijs wilt weten die ik heb betaald, kan ik het wel even opzoeken.

JumboDavina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 07:30

Wat heb jij voor zo'n scan betaald dan, Quijo Savan??
Dan kan ik dat ff in de 'groep' gooien!!

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 09:31

Ik ben gisteren met mijn paard naar de dierenarts geweest!
Mijn paard blijkt nu dus wel een pees-beschadiging te hebben.... Huilen

Ze is gisteren gescand en ik moest voor alles totaal 120,- betalen!
17,50 voor het consult, 10,00 voor het kreupelheidsonderzoek, 35,00 voor de scan, iets van 23,00 voor een prik (onstekingremmer en pijnstiller) en 50,00 voor een middel dat ik nog een week moet geven (ook ontstekingremmer en pijnstiller)
Nou betaal ik wel altijd handje contantje (dus geen rekening laten maken), waardoor alle prijzen EXCL. BTW zijn (scheelt alweer 19%) en totaal opgeteld is het dan eigenlijk nog 135,50, maar dat werd dus nog afgerond naar 120,- (ben ik toch nog mooi een beetje gematst, maar ja, het is en blijft een duur geintje)

xThalyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 10:36

Idd gewoon zorgen dat er even naar gekeken word.. je weet maar nooit wat het is..

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 11:24

Hoi Lachen
Volgens mij als een paard een peesklap heeft dan is er een verdikking van de pees. Een soort bultje op de pees. Dit is volgens mij ook duidelijk zichtbaar
Als ik die eigenaresse was zou ik het gewoon eens door een veearts laten uitzoeken, want voor het zelfde geld heeft het verband met de hoefbevangenheid?
Succes

cindy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 11:58

spyro schreef:
Hoi Lachen
Volgens mij als een paard een peesklap heeft dan is er een verdikking van de pees. Een soort bultje op de pees. Dit is volgens mij ook duidelijk zichtbaar
Als ik die eigenaresse was zou ik het gewoon eens door een veearts laten uitzoeken, want voor het zelfde geld heeft het verband met de hoefbevangenheid?
Succes

idd, als een paard een peesklap heeft gehad, komt er een soort banaan vormige verdikking op de pees, maar kan ook gewoon een verdikking komen.. je ziet het dus wel..

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 20:02

Het was bij mij ook iets van 35!

tola

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 11:07

ik heb inderdaad ook meerdere paarden gezien met een peesklap.....en dat was dus echt wel overduidelijk te zien...

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 11:22

Scannen heeft alleen zin als je ongeveer weet waar je zou moeten scannen. Een volledig kreupelheidsonderzoek lijkt me hier op zijn plaats, aan de hand daarvan kan eventueel besloten worden tot foto's en/of scannen om gedetailleerder te kijken.

TamBrav

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 13:29

Mijn paard heeft ook peesklap gehad en dit zie je nu nog! Je blijft het zien.