perforatie dikke darm?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beautyke

perforatie dikke darm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 11:47

mijn moeder heeft sinds een maand een nieuwe pony en nu was toevallig de DA gisteren bij ons op de wei. heeft hij de pony eens helemaal nagekeken omdat hij nogal rare mest had blijkt dat hij een perforatie van de dikke darm had??? Verward
maar nu vraag ik me af wat is dit dan juist en waardoor is dit dan veroorzaakt? heeft hij er dan geen last van want aan de pony merk je helemaal niets. juist dezelfde gezonde eetlust en vitaliteit als de anderen
heeft iemand hier ervaring mee want ik snap het ni echt hoe een dier met zoiets kan rondlopen zonder dat je er iets van merkt???

tola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 18:38

dit vind ik inderdaad een vreemde conclusie van de va,lijkt mij raar dat de pony nog gewoon rondwandelt,bij een perforatie,is er toch een gat,of gaatje??? waar dan de maag-darm sappen uitlekken,waardoor onstekingen kunnen ontstaan?! ik kan je verder niet helpen,maar vind het net als jou een beetje wazig.....
succes verder..

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 21:11

tsja ik was er niet bij dus ik heb het niet kunnen vragen
vandaag heb kdus gehoord dat dit waarschijnlijk door een ernstige wormeninfectie kwam wat je dus ook helemaal niet aan hem zag ma ja zo ernstig zal het wel niet zijn als hij nog zo rond loopt zonder pijn of ook maar enig teken van ziekte

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 08:19

beautyke schreef:
mijn moeder heeft sinds een maand een nieuwe pony en nu was toevallig de DA gisteren bij ons op de wei. heeft hij de pony eens helemaal nagekeken omdat hij nogal rare mest had blijkt dat hij een perforatie van de dikke darm had??? Verward
maar nu vraag ik me af wat is dit dan juist en waardoor is dit dan veroorzaakt? heeft hij er dan geen last van want aan de pony merk je helemaal niets. juist dezelfde gezonde eetlust en vitaliteit als de anderen
heeft iemand hier ervaring mee want ik snap het ni echt hoe een dier met zoiets kan rondlopen zonder dat je er iets van merkt???

Geloof er niks van, bij een perforatie komt er vrijwel altijd een buikvliesontsteking omdat er ontlasting in de buikholte komt.
En daarna uiteraard een bloedvergiftiging.
Kortom bullshit

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 14:12

Goed, nog maar ens een beetje anatomie... De dikke darm is het uiteinde van alle darmen. Als je het hebt over een dikke darmperforatie, dan heb je daar drie gradaties in.
1) enkel mucosa geperforeerd: dit is het minst erge, omdat er dan nog altijd twee lagen zitten die de darm omringen
2) mucosa en spierlaag: hier is de darm nog niet helemaal door, maar is al wat erger aangezien het laagje dat nog over is geen perfecte afscheiding meer vormt tussen darminhoud en buiikholte
3) mucosa, spier en serosa door: dit is het ergste, want nu heb je een open wonde tussen buikholte en darminhoud, met als mogelijk gevolg inderdaard peritonitis en sterfte aangezien een paard hier heel gevoelig voor is
Nu speelt er nog een factor mee, dat is namelijk dat het hel uiteinde van de darm niet meer in verbinding staat met de buikholte en retroperitoneaal ligt. Als er hier een volledige perforatie optreedt (graad 3 dus), is dit veel minder erg, aangezien de darminhoud niet in de gevoelige peritoneale holte komt (de buikholte dan). Dankrijg je wel nog een lokale ontsteking, maar is veel minder rampzalig.
Zo zie je dus dat veel afhangt van de lokalisatie en de graad van de perforatie. Zodoende is het dus volledig mogelijk dat de pony er geen last van heeft. Het kan namelijk dat de perforatie ofwel retroperitoneaal ligt ofwel niet volledig was (waarschijnlijk een graad 1 dan).
De oorzaak hiervan, is niet een worminfectie, maar wel een rectaal onderzoek door de dierenarts uitgevoerd. Smijt nu niet direct met stene, want daar kun je als veearts niets aan doen als je voldoende glijmiddel hebt gebruikt en geen ringen of zo aanhad. Als er iets niet duidelijk is, dan kun je het mij alijtd vragen

tola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 20:04

oke coliena,ja antwoordt was heel duidelijk.....,heb weer wat geleerd!
groetjes tola

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-04 22:24

ja bedankt nu weet ik wat meer
groetjes beautyke