hoi hoi, ik heb nog ff in de zoekfunctie gekeken, maar daar vond ik niet precies wat ik zoek.
mijn pony heeft vlak boven haar kroonrand (en dus niet in de kootholte maar aan de zijkant-voorkant) een soort van mok. dit bestaat uit een hele rare gelige substantie, het heeft de vorm van (menselijke) wratten, maar je kan ze, (als mn pony eindelijk stilstaat) en zo afhalen.
het ziet eruit als een soort van mini-kleine paddestoeltjes. het is heel raar.. het ziet eruit als ontzettend veel wratjes(paddestoeltjes) bijelkaar en dan gelig en wat kleverig.
ze heeft dit nu al een tijdje, en een periode is het bijna weg geweest, maar nu speelt het weer op. ik was het 3 keer per week met betadine srub (en probeer een beetje de structuur te doorbreken) en doe er dan *vetaderm* op. verder heeft ze op al haar andere benen geen last van mok op dit moment (ze is er wel gevoelig voor, maar als we het goed droog houden en uierzalfen blijft het gelukkig uit.) ze staat nogsteeds in het weiland (ivm met artrose) en daarom komt er wel modder e.a in.
(de plek is plaatselijk iets warmer dan normaal, maar vlak daarbuiten is het gewoon koel, zoals de rest van dr been)
herkent iemand dit? en wat te doen?
c_alsemgeest
Geplaatst: 09-11-04 10:36
hmm... om eerlijk te zijn heb ik eigenlijk geen idee Ik zou het even laten checken door de hoefsmid, die weten vaak wel wat het is en dan ben je een stuk minder kwijt dan bij de DA iig succes en miss dat iemand anders het wel weet
muiszje
Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-04 10:44
hoefsmid weet ook niet wat het is, en zei dat wassen met betadine geen kwaad kan: het word dan ook wat minder, maar helemaal verdwijnen doet het niet..
laida
Geplaatst: 09-11-04 12:49
is het geen vorm van schimmel? dan moet je het behandelen met imaverol
ellepel
Geplaatst: 09-11-04 13:16
of een middel voor mensen met schimmel, of betadine wil ook wel helpen.
Cassidy
Geplaatst: 09-11-04 13:17
ellepel schreef:
of een middel voor mensen met schimmel, of betadine wil ook wel helpen.
Daar wast ze het al mee
Ik zou er toch even de DA naar laten kijken. En als je voor die tijd met Imaverol wast en het wordt minder, dan weet je dat dat helpt.
muiszje
Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-04 20:51
hmm, ik denk niet dat het schimmel ik, dan zou dit moeten uitbreiden en dan zag het er wel anders uit.. denk ik hoor.
Manou
Geplaatst: 09-11-04 22:01
Bij mok kan ook vieze troep uit de plekjes komen. Als het idd niet verbeterd zou ik toch de DA om advies vragen.
Black_riders
Geplaatst: 09-11-04 22:15
is het niet rasp, dit ziet er uit als mok maar het kruipt langzaam omhoog via de benen.
muiszje
Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-04 10:31
de DA heeft een tijd geleden uitgebreid gekeken naar dr achterbenen:ze heeft op dr achterbenen iets wat op rasp lijkt dacht ik, maar de DA heeft onderzoek gedaan, en pepper schijnt geen rasp te hebben, maar het was oud-litteken weefsel: prikkeldraad waarschijnlijk.(weird, maargoed)
Wat ze NU heeft (en waar dit topic over gaat) ziet er totaal niet uit als rasp, en het blijft ook plaatselijk. dit is dus wat anders. mijn vraag was meer of iemand dit herkent..(krijg ik geen mogelijke conclusie dan bel ik zeker ff met de DA) Rasp breid ook uit, dit totaal niet .. (jammer dat ik geen foto heb)
never
Geplaatst: 10-11-04 13:23
ten eerste heb ik altijd geleerd niet wassen dan maar je het aleen maar erger. ten tweede probeer het eens gewoon een tijdje met baby olie in te smeren dan droogt het op en vallen de korstjes er van zelf af. maar wassen moet je echt niet doen!!!
muiszje
Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-04 14:16
waarom niet?(ben benieuwd) als je het daarna gewoon goed afdroogd met een zachte handdoek?
never
Geplaatst: 10-11-04 16:58
omdat je het dan nat maakt en als je het laat drogen dan vallen de korstjes er en ben je er veel sneller vanaf en met olie maak laten de kosrtjes sneller los
Seroxat
Geplaatst: 10-11-04 20:37
Olie zorgt er ook voor dat korstjes week worden en zeker niet indrogen. Wanneer je korsten wilt laten indrogen, kun je het beste zinkzalf gebruiken. Ik weet alleen niet of dat in dit geval van toepassing is. Die warme plekjes en ngelige substantie zouden namelijk kunnen duiden op een ontsteking. Dus wel ff de DA laten kijken.
Lianne007
Geplaatst: 10-11-04 23:27
Ik zou eerst de DA ernaar laten kijken,want als het wel mok is,is het niet goed om het steeds te wassen of vochtig te houden. Mok kan heel goed soms wat etterig zijn,troep wat uit de wondjes komt,en dat is dus ook gelig.
muiszje
Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-04 20:21
(houd ik het vochtig dan? nee), maar ze staat indd op het land. ik heb met de DA gebeld, hij zei, na de omschrijvingen, dat het waarschijnlijk natte mok was, en dat dit er zo uit kan zien. ik moet er vetaderm op blijven doen(dit is voor honden en katten) . als het binnen 2 weken niet weg is (met elke dag vetaderm) dan moet ik nog ff bellen.
Lianne007
Geplaatst: 11-11-04 23:10
iedereen heeft het over olie,en wassen etc, dat bedoelde ik niet dat jizelf dat deed,wij kampen namelijk met hetzelfde probleem