Oogaandoening, lijkt op maanblindheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CiskaG

Oogaandoening, lijkt op maanblindheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 23:41

Hallo allemaal, ik heb de nodige problemen met het oog van mijn paard gehad en wil jullie de volgenden oplossing niet onthouden. Ik kon destijds niets op internet vinden over het probleem..... Misschien heeft iemand in de toekomst iets aan mijn verhaal.
Een jaar of 7 geleden kocht ik mijn paard King (bruine KWPN-ruin, toen 4 jaar oud). Ik reed al een paar maand op hem en toen ik hem kocht wist ik dat hij eens een periode last van zijn oog had gehad. Hij kreeg toen witte vlekjes in zijn oog en er kwam uiteindelijk een groenige waas over zijn hele oog. Uiteraard is er een dierenarts bijgeweest en die dacht aan maanblindheid, hij schreef medicatie voor en inderdaad knapte het na enige weken op en was het uiteindelijk helemaal weg. Toen ik hem net gekocht had kwam de kwaal weer op; eerst witte vlekjes en daarna weer een hele groene waas over het oog. De dierenarts er weer bij geweest en stond eigenlijk ook weer met zijn handen in het haar. Hij heeft zelfs injecties in zijn oog gespoten, maar het knapte niet op. King had er lichamelijk geen last van, maar zijn zicht was natuurlijk niet zo goed. Pas na 2 a 3 maand knapte het op en bleven er 2 hele kleine witte vlekjes (speldeknopjes groot) achter op zijn oog. Ik blij natuurlijk en bleef regelmatig zijn ogen controleren, maar kon geen afwijkingen ontdekken. Totdat in november de vlekjes weer groter werden en de groenige waas zich weer ontwikkelde.... Dierenarts er weer bij, druppeltjes, zalfjes en injecties. Weer geen verbetering, maar uiteindelijk knapte het na een paar maanden weer op en verdween de waas weer langzamerhand....... In april was het oog uiteindelijk weer goed. De dierenarts voor een raadsel en ik natuurlijk ook. Niets kunnen vinden op internet of iemand die me raad kon geven. Volgens de dierenarts lijkt het op maanblindheid, maar dat gaat normaal gesproken niet meer over. King heeft er duidelijk een periode wel last van en dan weer niet. Toen ik daar over na ging denken kwam ik tot de conclusie dat hij er aleen in de winterperiode last van heeft. Dan komt hij minder buiten en staan de luiken van de stallen minder (of helemaal niet) open. Had het misschien iets te maken met zonlicht ??? Met voeren had het niets te maken, want we voeren al jaren hetzelfde.
Ik heb met Philips in Eindhoven gebeld en geinformeerd naar daglicht lampen. Zij belden mij netjes terug en gaven mij een TL-buis nummer die het dichtst bij daglicht komt (superservice van Philips). De lampen kon ik gewoon bestellen bij een lampen winkel bij ons in de buurt. We hebben in september (dan wordt het al wat vroeger donker) een TL-buis armatuur met 2 TL-buizen boven King zijn stal gehangen. Ik heb een tijdklokje op de lamp gezet en vanaf 8.00 uur tot 23.30 uur staan de lampen aan.............
Je gelooft het niet, maar vanaf die winter heeft King geen problemen meer met zijn ogen gehad. Zelfs de witte vlekjes zijn weg!!!!!
Vanaf het moment dat de luiken van de stal weer overdag open zijn en hij weer een paar uur per dag in het weiland loopt, doe ik het licht niet meer aan. Vanaf beging september is het klokje weer op de lamp en staat King in de winter in een daglichtlamp (het licht ziet er trouwens niet anders uit dan gewone TL-lampen, misschien iets feller) Inmiddels zijn we al 3 winters zonder oogklachten verder.
Je snapt dat ik superblij met deze (simpele) oplossing ben. Wie weet zijn er nog meer mensen met een paard met zo'n "aandoening", die al jaren aan het klungelen zijn. Het is in elk geval het proberen waard.
Wil je meer informatie of staan er nog onduidelijkheden dan kun je me pb-en
Groet Ciska