wobbler bij veulen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suzan1

wobbler bij veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 13:40

Zoey (mijn veulen) heeft een kameraadje. Dit kameraadje was verwaarloosd, kwam hier 5 weken geleden op stal. Hij was vreselijk verkouden (wat ik overigens niet wist, anders was ik er niet aan begonnen)en gigantisch aan de dunne.
Aldus: vel over bot, niet aan de maat en weinig spiermassa, maar lopen kon hij wel, als de beste! In het begin was hij down, zag hem weinig sprintjes trekken. Na ongeveer 1,5 week bij ons op stal, viel me op dat hij zijn staart een weinig scheef droeg. Niet altijd, maar toch wel geregeld.

We zeiden hier al tegen elkaar: het lijkt wel een pasgeboren veulen, elke dag zie je hem groeien.
Na ongeveer 3 weken kreeg hij plezier, speelde ook meer.

Vorige week maandag was hij helemaal zijn balans kwijt. De achterhand doet niet mee. Gelijk de eigenaar gebeld. Volgens hem is dit veulen kruislam. Weinig aan te doen volgens hem.

Natuurlijk heb ik zitten neuzen op internet, maar ik vind het wel fijn om met mensen hierover te "praten"die zoiets ook hebben meegemaakt.

Kan wobbler geleidelijk komen? De eigenaar dacht dat Zoey bovenop het kameraadje was gesprongen en dat hij hierdoor kruislam was geworden.
Natuurlijk zou dat ook kunnen, maar ik twijfel hieraan, door die scheve staart die hij nu toch al bijna 1 maand scheef draagt.

Iemand zoiets meegemaakt?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 14:48

Bij mijn weten is een wobbler toch echt een paardje met een hersenbeschadiging en dat zou je dus meteen moeten zien en niet geleidelijk. Wat zegt de dierenarts? ik denk dat die toch echt moet kijken naar zo´n beestje.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 15:25

mijn veulen draagt zn staart ook vaak scheef,verder niks aan te zien.(volg dit wel even mee)
van op elkander te springen zouden ze toch echt niet kruislam geraken,lijkt me

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 15:29

het zou ook engelse ziekte kunnen zijn,een vitaminen tekort en kalkgebrek, ik zou toch maar de DA een diagnose laten stellen, want aan engelse ziekte is wat aan te doen, doe je er niks aan dan kan is overlijden op de lange termijn mogelijk.
Een paard met wobbler heeft geen lichaamsgroei achterstand over het algemeen (er zijn uitzonderingen) en dat verklaard de verkoudheid ook niet.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 17:45

Beetje medische achtergrond voor de liefhebbers. Wobbler is geen hersenbeschadiging, maar een ontwikkelingsstoornis van de wervels (meestal hals), daardoor kan het kanaal waarin het ruggemerg loopt ook samengedrukt worden met als gevolg compressie van het ruggemerg. Het is erfelijk en een risico is als ze zeer snel groeien. Doordat het ruggemerg samengedrukt wordt, kunnen impulsen van zenuwen minder goed doorgegeven worden, met als gevolg coordinatie stoornissen in de achterhand. Dus eigenlijk ataxie verschijnselen als eindresultaat. De gradatie kan heel erg verschillen, van lichte ataxie, tot paarden die nauwelijks meer op hun benen kunnen staan of omvallen. Je moet bij deze afwijking afwachten, kan zijn dats het met ouder worden vermindert of juist erger wordt. Over het algemeen gaat het zelden terug volledig over, maar er zijn allerlei manieren om toch nog zon paardje te rijden, weliswaar niet in grote competitie. Hangt er vanaf hoe erg het is.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 19:14

Er zijn theorieen (de geleerden zijn er nog niet uit) dat het vooral bij jonge paarden veroorzaakt kan worden door te weining Selenium in gras. Volgens sommige proeven was er sterke verbetering te zien door het bijvoeren van E-selenium. Overleg met je DA !

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 19:15

Citaat:
Wat zegt de dierenarts? ik denk dat die toch echt moet kijken naar zo´n beestje.

dat ben ik helemaal met je eens, maar ik ben niet de baas hierover.
Vanmiddag kreeg ik bericht, dat hij morgen door de eigenaar wordt opgehaald. Scheve mond

[quote]mijn veulen draagt zn staart ook vaak scheef,verder niks aan te zien.(volg dit wel even mee) [quote]

zo was het ook met dit veulen, was echt niets aan te zien. Ik wil je geen angst aanjagen, maar laat hem/haar toch even nakijken. Een gewaarschuwd mens.....
Laatst bijgewerkt door Suzan1 op 08-11-04 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 19:19

Citaat:
het zou ook engelse ziekte kunnen zijn,een vitaminen tekort en kalkgebrek

Ik neem aan dat de eigenaar naar de DA gaat, maar ik geef het zeker door!

Citaat:
De gradatie kan heel erg verschillen, van lichte ataxie, tot paarden die nauwelijks meer op hun benen kunnen staan of omvallen.

hij zit in het omval-stadium. Echt erg om te zien Verdrietig