Bloedende hoef.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Heike
Mede-oprichtster

Bloedende hoef.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-04 00:53

Op zaterdag kwam er een vader van een kind dat bij me in de les zat naar me toe. "Bobby zijn hoef bloed?"

Hij was de hoeven aan het uitkrabben en toen begon het te bloeden zei hij. Hij had echt niet hard gekrabt.

Ik dus gaan kijken. Nu heeft Bobby een tumor boven aan zijn voorbeen maar daar was niets mee. Toen ik de hoef optilde zag ik idd veel rood bloed. Dus niet oud. De straal was vrij diep en bij het bloed zag ik ook wat weefsel zitten. Het stro was ook een beetje rood. Bobby had nergens last van en was ook niet kreupel. De hoef was wel warm.

Hij had een uur daarvoor gelopen en toen was er niets aan hem te zien. Niet kreupel oid.

Ik heb de hoef goed schoon laten maken. Na 15 minuten nog eens gekeken en toen bloedde het iig niet meer.

Zijn been is nu enorm dik. Maar verder heeft hij er geen last van.

Wat kan dit zijn? Ik dacht eerst aan een hoefzweertje wat eruit was gekomen. Maar dan bloed het niet zo. Ik zag ook geen wond of gat. Maar de straal was vrij diep en dus kon ik het niet goed zien.

iemand ideeen?

[edit Heike] bloedende hoef, een tumor aan het been? Zou het straal kanker kunnen zijn?

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 03:22

zo snel mogenlijk je hoefsmid laten komen en je kan het misschien al wel baden in een badje met kristalsoda!

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 19:56

Het kan goed zijn dat het een nageltred is, waarbij de nagel gewoon in en uit is gegaan. Zou er idd een hoefsmid of VA naar laten kijken, zekre als het been zo dik zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 20:13

hoefsmid of DA ff laten kijken....t is denk ik geen goed teken

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 21:36

ik zou ook de Da of de hoefsmid laten komen.
een hoef bloed niet zomaar.
en als het been zo dik is dat is ook geen goed teken.
ik denk persoonlijk dat er echt iets aan de hand is want het klinkt niet goed.
maar wat dat weet ik niet..
ik zou zo snel mogelijk iemand laten komen.
succes.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-04 22:21

Als het been dik is geworden zou dat kunnen betekenen dat het einschuss (bloedvergiftiging) heeft opgelopen als complicatie van een wondje oid. Aangezien de hoef bloed (dacht dat er alleen bloed tevoorschijn kwam als het hoefbevangenheid betrof) zou er dus een infectie kunnen zijn ontstaan. Ik zou zeker niet te lang ermee wachten een hoefsmit te bellen. Als het met vernageling te maken heeft, dan moet die hoefnagel er zo snel mogelijk uit. Je kunt zien of het vernageling is als de hoefnagel die verkeerd genageld was, anders gekleurd is dan de rest van de nagels (gedeelte dat in de hoef heeft gezeten). Ik dacht dat die dan blauw/paarsig werd. Het lijkt mij echter vreemd dat het bij vernageling zou gaan bloeden, ze gaan dan eerder kreupelen. Rotstraal lijkt mij sterk, je zou dan eerder idd gaan denken aan een hoefzweer of een scherp voorwerp dat de zool is binnengedrongen.

00000000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 17:42

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-04 19:49

Omdat het na/tijdens het bloeden warm en dik is geworden denk ik aan een infectie.
Dat er (waarschrijnlijk door het wondje) een bacterie oid naar binnen is gedrongen.
Ik zou iig even de DA ernaar laten kijken... want het kan nl uitdraaien op bloedvergiftiging

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-04 23:58

We hebben alles steeds goed schoongemaakt en geweekt in de soda. Nu is er niets meer te zien. Bobby is niet eens kreupel geweest. Vandaag heeft hij een uurtje meegelopen en alles was ok.

Maar ik houdt het verder wel in de gaten en houdt het ook goed schoon.

De straal is erg diep maar verder wel in orde. Ik zie niets raars. We hebben een da assistente op stal(ook instructrice) en die gaat er vanavond nog eens naar kijken. Kijken of ik iets gemist heb.

Tja het is een manege pony. En onze manege eigenaar is niet flauw met de da bellen. Maar wel met ene duidelijke hulpvraag. En aangezien hij niet heeft gezien hoe het was. En Bobby geen pijn heeft.

Ik vind het nog steeds vreemd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 00:05

Heeft de pony rotstraal? Ik zou toch even met egyptische zalf aan de gang gaan...of met blauwspray.